• Anonym (ARG)

Hunden äter choklad och hon verkar inte bry sig?!

Nu är det andra gången jag ser på facebook hur en bekants hund har fått i sig choklad! Första gången var för några månader sedan, då var det en halv chokladkaka! Jag reagerade då och frågade om hon visste att choklad är giftigt för hundar och att hon borde kolla hur han mår framöver och ev. åka till vet.
    Då sparkade hon bakut och skällde på mig typ, att hon vet att det är giftigt men att det inte är "sån choklad" och att den lilla mängden inte är nåt att bry sig om och jag ska minsann inte lägga mig i osv.

Nu har hunden ätit upp hennes unges chokladkalender, och det hon är irriterad över är att ungen nu måste vänta med att få öppna sin kalender eftersom hon har svårt att hitta en ny! Inget om att hon hoppas att hunden mår bra osv. Jag kanske överreagerar? Har inte hund själv, men har ju hört så mycket om att det är farligt för hundar? Tänker inte kommentera saken den här gången iallafall, har ingen lust att få en utskällning till bara för att hon inte tål kritik. Men blir så ledsen när jag läser sånt, stackars hund :( 

• Svar på tråden Hunden äter choklad och hon verkar inte bry sig?!
  • MLB

Du överreagerar inte. Choklad är livsfarligt för hundar. Eftersom hon uppenbarligen inte bryr sig om hunden råder jag dig att kontakta någon djurskyddsförening.

• Queenie70

Julkalender choklad innehåller nästan ingen choklad så det är nog ingen fara.

• riboflavin
    MLB skrev 2012-12-04 21:48:50 följande:
    Du överreagerar inte. Choklad är livsfarligt för hundar. Eftersom hon uppenbarligen inte bryr sig om hunden råder jag dig att kontakta någon djurskyddsförening.
    Jag tycker inte heller att TS överreagerar egentligen, men att anmäla för vanvård (vilket jag antar att du menar) om hunden inte uppvisar några som helst symtom är meningslöst.

Om det hade varit så att TS väns hund defacto blivit sjuk av det den ätit och därefter inte givits vård, då är det en helt annan situation.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym

Men hallå.. mjölkchoklad är inte farligt i den mängden.. MIn jycke får alltid smaka när jag köper marabous mjölkchoklad och i den mängden det är i en chokladkalender så ja du överreagerar..

Läs på mera innan du gormar .. prata med en veterinär får du se   

• Themis

Fakta:

Hur mycket kan min hund få i sig innan det blir farligt?

Att räkna ut hur mycket teobromin som ingår i olika chokladkakor och praliner är svårt. Både mängden kakao i chokladen och halten teobromin i råvaran, kakaobönan varierar.

Mörk choklad innehåller c:a 5-15 mg teobromin /g choklad.
    Ljus choklad innehåller c:a 2 mg teobromin /g choklad.
    Vit choklad innehåller ingen eller mycket lite teobromin.

Mer än 20 mg teobromin /kg kroppsvikt kan orsaka förgiftning hos hund.

Exempel: Gäller en hund som väger 10 kg

En hund kan äta 12 - 40 g mörk choklad utan att få så allvarliga symtom att veterinär eller djursjukhus behöver uppsökas.
    OBS! Ju mörkare choklad desto mer kakao (och teobromin) och därmed större förgiftningsrisk. Har hunden i stället ätit ljus choklad kan den äta c:a 100 g. Praliner, chokladbitar med fyllning, innehåller mindre choklad. Hunden kan då äta ungefär dubbelt så stor mängd utan att allvarliga symtom uppkommer. Källa:
    www.giftinformation.se/article.asp
    USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • riboflavin
    Anonym skrev 2012-12-04 22:06:50 följande:
    Men hallå.. mjölkchoklad är inte farligt i den mängden.. MIn jycke får alltid smaka när jag köper marabous mjölkchoklad och i den mängden det är i en chokladkalender så ja du överreagerar..

Läs på mera innan du gormar .. prata med en veterinär får du se   
    Där hade jag däremot passat mig om jag vara du. Hundar saknar enzym för att bryta ner teobromin och nedbrytningen sker främst i levern. Halveringstiden för teobromin hos en hund är därför ca 17 timmar. Så även om en hund kan äta vissa mängder choklad så bör man vara försiktig med både mängd och intervall.

Lite beroende på hur ofta du köper choklad så tycker jag du ska försöka tänka på det.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (ARG)

Ok, då känner jag mig lite lugnad. Det är en relativt stor hund och inte så stor mängd, det är inte ofta det händer heller och det är ju inte så att hon matar hunden med choklad.. det är ju av misstag. Jag är inte ute efter att anmäla eller skälla på någon, jag var bara orolig för hunden...

• johanssone

Varför ge en hund choklad överhuvudtaget? Vad som helst kan hända, köp choklad för hundar då isf om det är så viktigt

• Terese 047

Som sagt, marabou och kalender choklad är inte så farligt, det är så liten halt, ju exklusivare choklad desto värre, hade det varit en lindts choklad med 80% kakao hade det varit värre.

• Lilia

Sköt du ditt så sköter hon sitt! Jag blir så sur på alla som ska lägga sig i precis allt!

• Anonym (ARG)
    Lilia skrev 2012-12-04 23:32:59 följande:
    Sköt du ditt så sköter hon sitt! Jag blir så sur på alla som ska lägga sig i precis allt!
    Lägger mig inte i, som sagt! Därför jag startade tråden, för att få veta om jag överreagerar!
    Om du ser en mamma stå och slå på sitt barn så skiter du alltså i det, för att du inte ska lägga dig i?! 
Svar på tråden Hunden äter choklad och hon verkar inte bry sig?!