• Anonym (faster)

    Hotar om inga julklappar

    Hej !

    Min bror har tvillingar i 4 års åldern, de är oerhört intensiva och gör inte som någon säger hemma. Klättar i bokhyllorna, slänger maten på golvet om den inte var god, biter varandra osv.

    Så nu har min bror och hans fru hotat med att om de inte bättrar på sig så kommer inte tomten och de får inga julklappar, och de har bestämt sig för att inte ge några julklappar till barnen om de inte lugnar ned sig och gör som föräldrarna vill.

    Vill inte lägga mig i, men är det okej att göra detta mot barnen ?

    Orolig faster

  • Svar på tråden Hotar om inga julklappar
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Hot är något som föräldrar tar till när de inte hittar några andra åtgärder. Ofta tycker de att de prövat allt och det hjälper inte. Men hot hjälper inte heller.
    Barnen är ju inte vilda och ostyriga för att vara dumma med föräldrarna. Dessutom är beteendet inte från deras synpunkt avsiktligt och planerat och något de bara kan sluta med.
    Snarare är det nog så att både föräldrarna och barnen har behov av stöd och hjälp i gränssättningen.
    Kanske kan du som faster erbjuda dig att ta hand om ett av barnen ibland. Skapa situationer som inte uppammar deras oro och vildhet. Att ta en i taget gör att de måste relatera till en vuxen och därmed inte blir lika uppspelta.
    Fråga föräldrarna när och hur det skulle passa dem att du ställer upp.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hotar om inga julklappar