• Svar på tråden Ni som kan detta med bärselar...
  • Magriffe

Jag kör sjal. Det enda som funkar på min kassa rygg (totaltrasig efte två graviditeter med foglossning) får ryggskott bara av att titta på en bärsele ens, oavsett hur ergonomisk den är.

• HASP
    Magriffe skrev 2012-12-05 13:14:06 följande:
    Jag kör sjal. Det enda som funkar på min kassa rygg (totaltrasig efte två graviditeter med foglossning) får ryggskott bara av att titta på en bärsele ens, oavsett hur ergonomisk den är.

ja alltså jag har förstått att väldigt många föredrar sjal... men jag har väldigt svårt att tänka mig att det skulle vara nåt för mig. Skulle vara så osäker på att jag knytit den rätt och att bebisen inte ska ramla ur... dessutom får man ju massa tyg runt hela sig, ser varmt och krångligt ut. 

om man har en normal rygg som inte är trasig av foglossning: funkar ergonomiska bärselar bra då då? :)
  • Magriffe

:)
    Önskar jag kunde svara på den frågan. Men åk till en välsorterad babyaffär o få hjälp med att prova ut vad som passar för just dig. Tänk bara på att det som känns bra i affären ska kännas bra i längre stunder oxå.
    Vi köpte en babybjörn miracle (den med höftbälte) i somras. Kändes bra i affären. Men eftr en kort promenix på fem min till förskolan för att hämta stora tjejen..... Den åkte ut på blocket samma kväll. ;)

• milli79
    HASP skrev 2012-12-05 13:20:45 följande:

ja alltså jag har förstått att väldigt många föredrar sjal... men jag har väldigt svårt att tänka mig att det skulle vara nåt för mig. Skulle vara så osäker på att jag knytit den rätt och att bebisen inte ska ramla ur... dessutom får man ju massa tyg runt hela sig, ser varmt och krångligt ut. 

om man har en normal rygg som inte är trasig av foglossning: funkar ergonomiska bärselar bra då då? :)
    Sådär tänkte jag oxå om sjal så vi köpte en sele (Beco butterfly) men jag kom aldrig överens med alla remmar till selen. Fick låna en sjal av en kompis trodde inte alls det skulle va min grej men gav det en chans. Trikåsjal är enkelt och så mysigt när de är små. Jag bara älskade sjalen och sålde selen. Nu hittade jag en perfekt sele när barn nr2 vägde runt 8kg (tyckte då det blev bökigt med sjal) Boba har jag köpt och den finns tydligen nu med babyinsats fast jag skulle kört sjal ändå om jag var dig. Kan du inte låna en och testa?

Selen du länkar till är som sagt inte ergonomisk för barnet eftersom barnet sitter med benen rakt ner. 
  • Flickan och kråkan

Det finns ju massor med bra ergonomiska bärselar....som är ergonomisk för både barn och bärare. Vi har inte använt vagn alls utan blandat sjal och bärsele. Min yngsta har passerat 3,5 år och jag har fortfarande inga problem att bära honom längre stunder på ryggen.

Vilken ergonomisk bärsele som är bäst beror framför allt på vilken kroppsform man har som bärare och hur stort barnet är. Jag är t.ex. alldeles för liten för manducan, men det är en jättebra bärsele för den som är lite större. Med sjal behöver man inte vara så noga med passformen så att säga eftersom man knyter den så att den passar just den egna kroppen. Det är lite mer av en vetenskap när man ska skaffa bärsele

• TinkyWinky

ja hade babybjörn bärsele active till sonen, men provade oxå deras ergonomiska men ogilla den, och så prova ja en beco butterfly som oxå ska va ergonomisk men varken jag eller sonen gilla den så vi gick över till babybjörn igen-. 

och denna gången är nu en begagnad babybjörn active i mesh tyg som är lite tunnare än de vanliag tygerna bb har. och denna gången köptes även ett sk cover/skydd till då ja kommer få bebis i februari..  

★°☆Kewin 9/7-09 ★°☆°★ Bf 17/2 -13☆°★
Svar på tråden Ni som kan detta med bärselar...