• CaCC

    Tillskott av kalcium?

    Vår familj äter gluten- och mjölkfri kost. Inte för att någon är allergisk utan för hälsans skull. Barnen är 1,5 respektive 3,5 år. Enda mjölkprodukten vi äter är Bregott och smör då vi inte hittat något bra alternativ. Det jag funderar på är det här med kalcium. 
    Har börjat göra egen sesammjölk och havredryck. Sesammjölken innehåller ju mycket kalcium men smakar ju inte så väldans gott. Havredrycken gör vi själva eftersom det är sååå mycket billigare än att köpa, men den är ju inte berikad som den köpta.
    Är det nödvändigt att äta tillskott av kaclium? Har hört väldigt olika om det. Är kalcium vattenlösligt? Och hur mycket tar kroppen egentligen upp av ett sådant tillskott? Vilket ska man välja i så fall? Vill ju gärna ha ett som går att blanda ut i gröt eller annat.

  • Svar på tråden Tillskott av kalcium?
  • CaCC

    Vad jag menar är att det inte visar något på pricktest. Att vi utesluter det på grund av hälsan är på grund av att vår stora tjej var känslig mot mjölk när hon var mindre. Sen har hon en del utslag och torr hud, hon har haft hosta i långt över ett år (falsk krupp och förkylningsastma) och mediciner hjälper inte. Lilla tjejen har även hon falsk krupp och är ofta konstig i magen. Min man har MS och mycket kognitiva problem som följd och trötthet mm och jag har depression, ångest, huvudvärk, ständig trötthet, mycket klåda och ja listan kan göras lång med små bekymmer vi har. Mycket av detta är kopplat till kosten och jag vet många som blivit bättre genom att sluta äta mjölk och gluten och vi känner redan att vi mår bättre. Så varför äta något som gör att vi mår sämre igen? Vad gäller mjölk så är det inte så nyttigt med tanke på alla hormoner och så som finns i den. Och gluten ställer till mycket bekymmer i kroppen för många. Jag är medveten om att det inte bara är mjölk och bröd vi måste ta bort utan att det är så mycket mer. Men inget av det vi plockat bort är något vi måste ha. Vi äter nötkött, kyckling, fisk, potatis, ris, bönor, grönsaker, frukt, bär, frön, hembakat bröd med bland annat bovetemjöl och nyponskalsmjöl i, hembakat knäckebröd med fröer i och så vidare. Att vi måste äta mjölk och gluten tror jag bara är nonsens. Många skulle må bättre utan det. Om du kan svara på frågorna i min TS gällande tillskotten så vore det bra. För det är svårt att hitta info om just det och vilket tillskott man ska välja. Svårt dessutom att genom sjukvården få kontakt med en dietist när det inte är uttalad allergi det handlar om.

Svar på tråden Tillskott av kalcium?