• Nicolina00

Bajsproblem (tråd för okänsliga)

Haha! Det här är helt sjukt. Jag ligger på sjukhus pga nerv- och ryggproblem. Det är andra gången på två månader som jag varit inlagd.
    När jag kom in i förra veckan gjordes en DT över organen för att se så att inget av dessa ligger och trycker mot ryggen eller ev. blivit skadat. Man upptäckte då att min tarm är helt full. I och med att jag inte känt av något problem med magen så har jag inte funderat över när jag bajsade senast.
    Det är nu säkerligen 1,5-2 veckor sen jag bajsade. Här på sjukhuset har jag fått dricka omnicol (har jag för mig det heter), fått någon typ av shot för magen, droppar, klyx och såna stolpiller. INGET av detta har fått igång magen. Visst kan man bli förstoppad av tabletterna jag stoppar i mig, men att inget av mag-grejerna funkar är jätte märkligt. Jag känner mig inte heller nödig, inte gasig, inte uppblåst, inget magont - ingenting! Det verkar som att tarmen liksom står still. Jag kräktes i ett dygn, förmodligen för att tarmen inte kan ta emot mer mat, men kan också vara för tabletterna. Läkarna är förbryllade, jag är förbryllad. Kommer det inte igång så kommer jag väl bli tömd på något vis. Försöker även få i mig onyttigheter som jag vet att min mage inte tycker om. Det jag undrar är om någon har varit med om liknande sak, att ingenting löser upp "proppen"? Och vad gjorde att det sedan fungerade igen? Jag är inte särskilt orolig, jag är ju på rätt ställe, men tycker det är märkligt att inget händer, eller att jag inte ens känner något.. Snälla, någon måste ju varit med om samma eller liknande och har nåt tips innan det blir tömning!?? (Skriver från telefonen och blir själv irriterad över att texten tappar sin radbrytning)

• Svar på tråden Bajsproblem (tråd för okänsliga)
  • Anonym

Jag hade faktiskt en kollega som fick jätteont i magen och åkte in på akuten och hon var då förstoppad men hon hävdade hela tiden att hon hade bajsat nyligen. Jaja, jag vet inte men försök ha lite bättre koll på dina toalettvanor i fortsättningen. Du kanske kan prata med läkarna om att du inte blir bajsnödig för det kan ju inte vara så vanligt?

• Nicolina00
    Anonym skrev 2012-12-05 17:19:38 följande:
    Jag hade faktiskt en kollega som fick jätteont i magen och åkte in på akuten och hon var då förstoppad men hon hävdade hela tiden att hon hade bajsat nyligen. Jaja, jag vet inte men försök ha lite bättre koll på dina toalettvanor i fortsättningen. Du kanske kan prata med läkarna om att du inte blir bajsnödig för det kan ju inte vara så vanligt?

De vet ju att jag inte känner mig bajsnödig, det är ju det som är problemet. Mitt och din kamrats problem skiljer sig ju på alla sätt och vis. Jag har inte ont i magen, jag har inte bajsat och jag är inte bajsnödig. Det vet ju så klart läkarna med tanke på att de ger mig olika former av lavemang och orala preparat, attack från båda håll så att säga men inget hjälper, därför gruvar vi oss allihop. Därför undrar jag om någon varit i liknande situation, att man trots en massa olika preparat inte kunnat tömma. Snart får jag en tömning på riktigt, och jag vill gärna ha fått igång magen innan dess.
  • Nicolina00

Jag har alltså legat inlagd i över en vecka, och har inte bajsat ens pyttelite under denna period, och det var nog ytterligare ett par tre dagar innan jag kom in som jag uträttade mina behov. Alltså ca 2 veckor sedan.

• Nea88

Det kan gå typ 2 veckor emellan mina tömningar, känner mig inte bajsnödig heller men kommer jag på att det gått så länge så tar jag microlax, annars du funkar 2 pkt läkerol om man äter alla fort, laxerande effekt

• Nicolina00
    Nea88 skrev 2012-12-05 17:52:38 följande:
    Det kan gå typ 2 veckor emellan mina tömningar, känner mig inte bajsnödig heller men kommer jag på att det gått så länge så tar jag microlax, annars du funkar 2 pkt läkerol om man äter alla fort, laxerande effekt

Oj! För mig brukar det i normala fall ta max tre dagar emellan, har aldrig gått mer än så. Jo, en gång när jag var runt 12-13 år blev jag förstoppad pga att jag på den tiden endast kunde bajsa hemma, under förutsättning att vi inte hade gäster. Men då hade jag galet ont och fick då microlax. Men som sagt, nu funkar inte ens det!! :S klyx är en starkare variant av laxermedel (microlax). Jag har fått klyx och så har jag fått såna stolpiller med laxerande effekt, och det funkar inte heller. Börjar bli nojjig för att det är nåt allvarligt. Men det har så klart läkarna koll på, antar jag.

Men att du går två veckor?! Är det då för att du har så fullt upp att du "glömmer"?
  • Nea88
    Nicolina00 skrev 2012-12-05 18:06:25 följande:
    Oj! För mig brukar det i normala fall ta max tre dagar emellan, har aldrig gått mer än så. Jo, en gång när jag var runt 12-13 år blev jag förstoppad pga att jag på den tiden endast kunde bajsa hemma, under förutsättning att vi inte hade gäster. Men då hade jag galet ont och fick då microlax. Men som sagt, nu funkar inte ens det!! :S klyx är en starkare variant av laxermedel (microlax). Jag har fått klyx och så har jag fått såna stolpiller med laxerande effekt, och det funkar inte heller. Börjar bli nojjig för att det är nåt allvarligt. Men det har så klart läkarna koll på, antar jag.

Men att du går två veckor?! Är det då för att du har så fullt upp att du "glömmer"?

Du är ju ändå på ett sjukhus så du behöver nog inte oroa dig

Det började i tonåren då jag inte klarade att gå på toa i skolan så höll man sig så länge och sen lite ätstörningar på det så har det resulterat i att jag går på dass kanske max 3 gånger på en månad men har blivit lite bättre efter graviditeten så nu är det ca 1 gång i veckan vet att jag borde söka för det och få hjälp men har inte kommit dit än
  • Mammatilltretroll

Åh hoppas att de hittar felet!
    Antar att du vet att stillastående tarmen skulle kunna orsakas av någon typ av neurologisk sjukdom (och du ligger väl på neurologen?)
    Har inte läkarna pratat om misstänkta diagnoser?
    Be att få läsa dina journalanteckningar!
    Har de testat Laxoberal i högdosering och vattenlavemang?

Svar på tråden Bajsproblem (tråd för okänsliga)