• Anonym (rädd)

Kan plötsligt knappt äta eller svälja saliv vid vissa tillfällen, jätte orolig! Hjälp!

Sedan 1 vecka tillbaka har jag inte kunnat svälja mat eller i vissa fall ens saliv i vissa sammanhang, oftast när det är mycket människor omkring mig. Det började med att jag satte i halsen på lunchen och började tänka på det varje gång jag svalde, började på något sätt tänka på hur jag svalde vilket började göra det omöjligt att svälja överhuvudtaget. Värst är det när jag ser att nån kollar på mig när jag äter eller ska svälja saliv, det blir som att halsen krampar sig och inget kommer ner och ibland får jag panik vilket syns i ansiktet när tex maten inte kommer ner (men ändå ligger i halsen) och det är jätte pinsamt! Vågar inte ens äta lunch på jobbet (prövade soppa idag men det gick knappt ner) och jag är så jävla orolig över att det här kan bli en tvångstanke! :(

HJÄLP! Vad kan jag göra???

• Svar på tråden Kan plötsligt knappt äta eller svälja saliv vid vissa tillfällen, jätte orolig! Hjälp!
  • Anonym (ssk)

Vänd dej till kuratorn på din vårdcentral, du har varit med om något obehagligt som nu har blivit till en slags fobi. Med lite stöd kommer du garanterat komma över detta!...lycka till!

• Anonym (ssk)

Vänd dej till kuratorn på din vårdcentral, du har varit med om något obehagligt som nu har blivit till en slags fobi. Med lite stöd kommer du garanterat komma över detta!...lycka till!

• Anonym

Ja vänd dig till en kurator direkt innan du fastnar i tänket. Det gjorde nämligen jag och fick ätstörningar i flera år.

• Anonym (rädd)
    Anonym (ssk) skrev 2012-12-05 19:51:14 följande:
    Finns det något jag kan göra nu på direkten (måste kunna äta lunch imorgon utan att få panik), nått jag kan tänka på eller vad som helst, jag är desperat!

• Anonym (rädd)
    Anonym skrev 2012-12-05 19:53:21 följande:
    Ja vänd dig till en kurator direkt innan du fastnar i tänket. Det gjorde nämligen jag och fick ätstörningar i flera år.
    :( det är det jag är livrädd för, och jag kommer ju aldrig kunna umgås med människor i "ät-sammanhang" om ag inte blir av med det här! Det är hemskt.
  • Anonym (ssk)

P

Anonym (rädd) skrev 2012-12-05 19:55:34 följande:
    Finns det något jag kan göra nu på direkten (måste kunna äta lunch imorgon utan att få panik), nått jag kan tänka på eller vad som helst, jag är desperat!

Jag kan ge dej några ord på vägen innan du hunnit komma i kontakt med en kurator. Eftersom din rädsla ligger i att du satt i halsen och det i sin tur gör att du är rädd för att kvävas.så tycket jag att du om du har möjlighet satsar på.en soppa och ett stort glas vätska. Du.kan aldrig sätta flytande kost eller dryck i halsen, det värsta som kan hända är att man sätter i vrångstrupen och det leder bara till en ofarlig hosta. Om du ska äta fast mat satsa på lättuggat tex potatismos, vanlig kokt potatis, fisk...ta små tuggor som du tuggar väl och en stor klunk dryck mellan tuggorna. Försök oxå att "ta dej samman" när känsla kommer, låt kroppen ta kontroll och tänk för dej själv hur naturlig sväljreflexen faktiskt är...
  • pigglet

Jag har tyvärr utvecklat flygrädsla. Helt tokigt hur hela kroppen kan gå i baklås pga tankar!  :(
    En sak som hjälpt mig när jag skulle flyga en gång var att ha något väldigt tanke-krävande att pyssla med samtidigt, då hinner jag inte tänka och då låser sig inte kroppen. Det kanske inte funkar att bygga lego efter ritning medan du äter (mitt knep), men ett sudoku om du gillar det. Eller korsord kanske. Eller räkna svåra matte-tal. Testa något sådant. 

• Eisa

Jag har lidit av samma sak, vet precis vad du går igenom. Jag satte dock inte i halsen. Satte du i halsen allvarligt så folk fick livrädda dig eller löste det sig av lite host?

Jag kunde under ett år inte äta tillsammans med andra människor. Det blev precis som du beskriver, som att halsen "krampar" sig. Jag var tvungen att göra illa mig, typ klösa mig hårt nånstans, för att avleda sväljdrädslan och istället fokusera på smärtan av klöset, och då kunde jag svälja. Ofta fick jag gå på toaletten och svälja, eller spotta ut maten i en servett när jag låtsades torka mig om munnen. Jag var livrädd för att nån skulle prata med mig när jag åt, för då kunde jag börja skratta och sätta i halsen.

Mina problem gick inte över förrän jag fick Cipramil.    

• Anonym (rädd)
    Anonym (ssk) skrev 2012-12-05 20:45:27 följande:
    P

Jag kan ge dej några ord på vägen innan du hunnit komma i kontakt med en kurator. Eftersom din rädsla ligger i att du satt i halsen och det i sin tur gör att du är rädd för att kvävas.så tycket jag att du om du har möjlighet satsar på.en soppa och ett stort glas vätska. Du.kan aldrig sätta flytande kost eller dryck i halsen, det värsta som kan hända är att man sätter i vrångstrupen och det leder bara till en ofarlig hosta. Om du ska äta fast mat satsa på lättuggat tex potatismos, vanlig kokt potatis, fisk...ta små tuggor som du tuggar väl och en stor klunk dryck mellan tuggorna. Försök oxå att "ta dej samman" när känsla kommer, låt kroppen ta kontroll och tänk för dej själv hur naturlig sväljreflexen faktiskt är...
    Vatten går bra att dricka, tack och lov. Prövade ju soppa på jobbet men det tog ändå stopp (dock kan det berott på att det var en som promt skulle prata med mig HELA lunchen och ställa frågor och jag hann ju knappt försöka svälja innan jag skulle svara på något!), dock ska jag pröva soppa man kan dricka på något sätt, tror det är enklare än med sked.
  • Anonym (rädd)
    Eisa skrev 2012-12-05 20:56:15 följande:
    Jag har lidit av samma sak, vet precis vad du går igenom. Jag satte dock inte i halsen. Satte du i halsen allvarligt så folk fick livrädda dig eller löste det sig av lite host?

Jag kunde under ett år inte äta tillsammans med andra människor. Det blev precis som du beskriver, som att halsen "krampar" sig. Jag var tvungen att göra illa mig, typ klösa mig hårt nånstans, för att avleda sväljdrädslan och istället fokusera på smärtan av klöset, och då kunde jag svälja. Ofta fick jag gå på toaletten och svälja, eller spotta ut maten i en servett när jag låtsades torka mig om munnen. Jag var livrädd för att nån skulle prata med mig när jag åt, för då kunde jag börja skratta och sätta i halsen.

Mina problem gick inte över förrän jag fick Cipramil.    
    Det hela löste sig till och med med lite harkling, så det var ingen allvarlig situation när jag satte i halsen men jag tyckte det var jätte jobbigt. Hoppas verkligen bara det här är tillfälligt, det här är nog det värsta jag varit med om, man blir ju socialt handikappat så jag kan förstå hur hemskt det var för dig :( :(
  • Anonym (rädd)
    pigglet skrev 2012-12-05 20:53:17 följande:
    Jag har tyvärr utvecklat flygrädsla. Helt tokigt hur hela kroppen kan gå i baklås pga tankar!  :(
    En sak som hjälpt mig när jag skulle flyga en gång var att ha något väldigt tanke-krävande att pyssla med samtidigt, då hinner jag inte tänka och då låser sig inte kroppen. Det kanske inte funkar att bygga lego efter ritning medan du äter (mitt knep), men ett sudoku om du gillar det. Eller korsord kanske. Eller räkna svåra matte-tal. Testa något sådant. 
    Tur att man inte flyger så ofta när man har sådan rädsla (eller du kanske flyger med jobbet?) :)
    Ja det är svårt att bygga eller göra något avancerat när man ska äta, men jag får komma på någon lösning...
Svar på tråden Kan plötsligt knappt äta eller svälja saliv vid vissa tillfällen, jätte orolig! Hjälp!