• Momat

Celiaki hos barn - hjälp med blodprovssvar?

Vår 4-årige son har haft krångel med magen hela hösten, och vi har varit på olika blodprover.

Jag har bara haft telefonkontakt med läkaren och skulle gärna få lite hjälp med att tolka resultaten.

Det har tagits två blodprover för att kolla om han har celiaki. Det första visade två olika värden - det ena skulle vara under 7, det var 15, det andra skulle vara under 150 och det var 290. Då ville läkaren tydligen ha ett nytt prov, och när resultatet kom ringde hon upp. Då var det ett prov som skulle vara under 5, men som visade 100.

Hela telefonsamtalet gick väldigt snabbt då hon verkade oerhört stressad och jag befann mig i en butik vid det tillfället, så jag blev lite överrumplad av samtalet.
    Någon som vet mera om dessa prover och vad resultaten innebär? Är de ovanligt höga eller har alla med celiaki så här höga värden?

Vi fick en remiss för tarmbiopsi, för att hon sa att man behöver göra en sådan för att kunna ge en säker diagnos.

Sen var också IgE-antikropparsvärdet för högt, men om jag förstått rätt så är celiaki ingen allergi, och borde alltså inte kunna påverka IgE-värdet? Eller har jag förstått fel?

All hjälp eller kommentarer tas tacksamt emot!

Dela också gärna med er av egna erfarenheter av celiaki hos barn om ni vill.

• Svar på tråden Celiaki hos barn - hjälp med blodprovssvar?
  • mortilltre

Jag har själv celiaki och även en son. Ska kolla dottern med nu då det känns som magen spökat ett BRA tag nu

• Momat
    mortilltre skrev 2012-12-05 22:43:26 följande:
    Jag har själv celiaki och även en son. Ska kolla dottern med nu då det känns som magen spökat ett BRA tag nu
    Hurudana symtom har ni haft, och hurudana symtom har din dotter?

Min son har haft ont i magen och är extremt hängig, trött och blek. Han kräks inte, men har diarré och förstoppning växelvist. Viktkurvan har också stannat av.
  • mortilltre

På min son visade det sej på kurvan på BVC. Han följde inte längre "sin" kurva och eftersom man visste att jag har det så kollades han på stört! Magont och lösbajs var det en del av men inte massor.

• mortilltre

Jag som fick det först i vuxen ålder fick bekymmer med mkt magont högt upp. Å TRÖTTHET med stora bokstäver!!! Dottern gör nr 2 titt som tätt och oftast väldigt löst!! Har även börjat klaga över "ont" i magen. Jag har 2 kusiner med samma så det är ju tydligt att det går i arv.

• mortilltre

Min kusin blev så grymt sjuk och svag innan de upptäckte exakt vad som var fel. Han tom slutade gå. Blev för svag. Men set var många år sen nu. Hoppas dom kan och ser saker snabbare nu. Ska inte behöva gå så långt!!

• mortilltre

Stor uppsvälld mage och så blekheten. På mej upptäcktes i samma vems som de upptäckte celiakin en IgE-brist. Inget jag lider av. Minns att läkaren frågade om jag ofta hade bekymmer med luftvägarna å sådär, men nä, inget sånt har jag haft.

• Momat

Jag har förstått att det många gånger är så, att det enda symtomet är att viktkurvan stannar av.

Han har ju en hel del andra allergier också, så kanske är det ytterligare något födoämne han reagerar på, då IgE var förhöjt? Han är allergisk mot mjölkprotein, ägg, fisk o skaldjur, morot, nötter, damm, katter, hö samt några e-ämnen, och har dessutom också astma, så det skulle inte förvåna mig om det kom någon ny allergi också utöver celiakin.

• Momat
    mortilltre skrev 2012-12-06 07:43:29 följande:
    Fy vad jobbigt
    Det jobbigaste är ju att inte veta säkert vad han har. Snart får vi svaret på om han har celiaki eller inte, men den eventuella nya allergin spökar ju också lite.
  • Cissej

Hej!

Jag misstänker att min dotter skulle kunna vara glutenintollerant. Hon är 8, men har knappt ökat i vikt på två år. Är som en liten 6-åring. Hon äter knappt något, saknar aptit, har dålig ork, rör sig l

• Cissej

Äh... Råkade trycka på klar för tidigt..

Hej!

Jag misstänker att min dotter skulle kunna vara glutenintollerant. Hon är 8, men har knappt ökat i vikt på två år. Är som en liten 6-åring. Hon äter knappt något, saknar aptit, har dålig ork, rör sig långsamt och stelt (som en 70-åring), blir andfådd, är väldigt blek, har ont i magen, benen, händerna... Är överkänslig mot det mesta och hänger inte med i kompisarnas snabba lek. Senast idag satt jag och såg på nör hon försökte spela fotboll. Mitt hjärta värker över att se henne kämpa så, hon stapplar fram, flåsar och orkar bara korta stunder, men vill så görna vara en del av gänget.

Någon diagnos har vi inte fått. Sist vi var hos skolsköterskan nämnde hon gluten.. Nu nör jag läst om det känns det rätt uppenbart. Men vårdapparaten är så fruktansvärt seg. Ska man behöva vänta 2 mån för att få komma till barnläkare? För att sedan ta blodprov och sedan vänta ytterligare några veckor på nästa läkartid och därefter ny remiss till gastroskopi och sedan ny läkartid...? Diagnosen blir väl tidigast vid midsommar. Under tiden tynar min dotter bort.

Kan inte sova av oro och ilska och vanmakt över att känna sig maktlös!!

• mortilltre

Men fy vad hemskt!! Er tjej måste ju få hjälp NU!! Stå på Er och kräv att något görs ögonaböj!! Kramar från mej

• Momat
    Cissej skrev 2012-12-16 00:15:55 följande:
    Äh... Råkade trycka på klar för tidigt..

Hej!

Jag misstänker att min dotter skulle kunna vara glutenintollerant. Hon är 8, men har knappt ökat i vikt på två år. Är som en liten 6-åring. Hon äter knappt något, saknar aptit, har dålig ork, rör sig långsamt och stelt (som en 70-åring), blir andfådd, är väldigt blek, har ont i magen, benen, händerna... Är överkänslig mot det mesta och hänger inte med i kompisarnas snabba lek. Senast idag satt jag och såg på nör hon försökte spela fotboll. Mitt hjärta värker över att se henne kämpa så, hon stapplar fram, flåsar och orkar bara korta stunder, men vill så görna vara en del av gänget.
    Någon diagnos har vi inte fått. Sist vi var hos skolsköterskan nämnde hon gluten.. Nu nör jag läst om det känns det rätt uppenbart. Men vårdapparaten är så fruktansvärt seg. Ska man behöva vänta 2 mån för att få komma till barnläkare? För att sedan ta blodprov och sedan vänta ytterligare några veckor på nästa läkartid och därefter ny remiss till gastroskopi och sedan ny läkartid...? Diagnosen blir väl tidigast vid midsommar. Under tiden tynar min dotter bort.
    Kan inte sova av oro och ilska och vanmakt över att känna sig maktlös!!
    Det där låter ju fruktansvärt! Ni måste ju söka hjälp omedelbart, kräv remiss omedelbart till barnläkare och blodprov. Stå på er och kräv att få hjälp direkt!
  • Cissej

Vi har fått hjälp nu. I sista minuten. Det var inte gluten. Det var allvarlig njursvikt och akut blodbrist. Har på tre dagar gjort blodprov , blivit beordrade tillbaka till Astrid Lindgrens, flyttade till Huddinge, fått blodtransfusion, gjort biopsi, fått slangar inopererade för dialys, fått dosa för regelbunden provtagning inopererad under huden, fått sond i näsan och mediciner, dropp, näring nästintill oavbrutet i tre dagar. Det var på håret.. Njurtransplantation kommer troligtvis behövas. Smått overkligt!!

Svar på tråden Celiaki hos barn - hjälp med blodprovssvar?