Celiaki hos barn - hjälp med blodprovssvar?
Vår 4-årige son har haft krångel med magen hela hösten, och vi har varit på olika blodprover.
Jag har bara haft telefonkontakt med läkaren och skulle gärna få lite hjälp med att tolka resultaten.
Det har tagits två blodprover för att kolla om han har celiaki. Det första visade två olika värden - det ena skulle vara under 7, det var 15, det andra skulle vara under 150 och det var 290. Då ville läkaren tydligen ha ett nytt prov, och när resultatet kom ringde hon upp. Då var det ett prov som skulle vara under 5, men som visade 100.
Hela telefonsamtalet gick väldigt snabbt då hon verkade oerhört stressad och jag befann mig i en butik vid det tillfället, så jag blev lite överrumplad av samtalet.
Någon som vet mera om dessa prover och vad resultaten innebär? Är de ovanligt höga eller har alla med celiaki så här höga värden?
Vi fick en remiss för tarmbiopsi, för att hon sa att man behöver göra en sådan för att kunna ge en säker diagnos.
Sen var också IgE-antikropparsvärdet för högt, men om jag förstått rätt så är celiaki ingen allergi, och borde alltså inte kunna påverka IgE-värdet? Eller har jag förstått fel?
All hjälp eller kommentarer tas tacksamt emot!
Dela också gärna med er av egna erfarenheter av celiaki hos barn om ni vill.