• Bina86

2,5 åring sova eller inte sova på dagen?!

Jag har en dotter på 2,5 år. Hon har aldrig tidigare i sitt liv haft sömnproblem men sen lillasyster föddes för 8 månader sen så har saker och ting börjat strula. Till en början sov hon bara allmänt illa och ville inte sova i sin säng som hon alltid gjort osv, detta var nog en reaktion på att hon blivit storasyster och det gick över. Efter detta hade vi dock problem med nattningarna, hon var helt enkelt inte trött längre vid 19.30 tiden då vi var vana att lägga henne. Hon började somna runt 21 på kvällarna. När vi hade semester började vi vänja henne av vid att sova på dagen (då sov hon 19-07), det gick jättebra i typ 1 månad men sen började hon vakna tidigare på morgonen mellan 05-06 detta samtidigt som hon började förskolan igen efter sommaruppehållet. Hon bytte då avdelning på förskolan och pedagogerna där ifrågasatte redan från början hur hon skulle orka utan att sova någonting på dagen. De hade rätt allt blev kaos, hon var SÅ trött när jag hämtade henne vid 15, hon somnade ofta redan vid 16-17 tiden i soffan efter mycket gråt och gnäll. Vi försökte därför få henne att sova igen på förskolan och hon vägrade till en början. Nu har hon börjat sova på förskolan och vi har testat att låta henne sova tills hon vaknar dvs ca 1,5h och att de väcker henne efter 45 min. Nästan oavsett har vi åter igen problem med nattningarna på kvällarna. Hon är trött men inte tillräckligt trött för att somna förrän vid 20.30 tiden, vissa dagar blir klockan tom 21. Hon sover visserligen längre på morgonen till ca 7-7.30. Jag vet inte riktigt hur vi ska göra här?! Är hon vaken till 20.30-21 får jag och min man nästan ingen efterlängtad egentid och sen har hon ju en lillasyster som går och lägger sig vid 19 så efter detta kan hon ju inte riktigt "leka fritt" då det är väldigt lyhört i vårt hus. Dessutom märks det att hon sover "för lite". Hon behöver minst 12 h sömn per dygn och just nu kommer hon max upp i det oftast blir det runt 11h/dygn. Dessutom varierar det ganska mycket när hon vaknar på morgonen vissa mornar vaknar hon redan 06 medan hon andra gånger kan sova till 8. Jag vet inte om vi ska börja väcka henne en viss tid? Hon har ju det väldigt flexibelt just nu eftersom jag är föräldraledig med lillasyster och inte lämnar henne förrän 09 på förskolan (de dagar hon är där).

• Svar på tråden 2,5 åring sova eller inte sova på dagen?!
  • phillipha

Jag hade tagit det med ro och låtit henne sova så länge hon vill på fsk och sen lägga henne senare. ni får lära henne att ta det lungt efter att lillasyster lagt sig (är hon så känslig för ljud?) Jag tror det är en period bara.

Sonen är i en sådan just nu, han borde sova MINST 12h/dygn med kommer oftast inte upp i mer än max 11h oftare bara 10. Han sover knappt 1h på fsk trots att han får sova så mkt han vill. Sen somnar han allt från 20-22 och vaknar mellan 5-6... 

Det här med egentid kommer och går... Visst är det tufft när man inte får den men man får försöka få egentid var för sig istället.

• RöttÄrSött

Hon blir ju större samtidigt och orkar vara uppe längre, min fyraåring somnar sällan före nio.

Vi har barn som inte får sova för att de ska vara lättsövda (läs somna direkt då de läggs vid sju) och de har det ofta rejält jobbigt. De orkar vara vakna men de gråter för minsta lilla samt ger andra barn tjuvnyp och gör saker de aldrig gör på förmiddagen då de är pigga... Att barnet orkar med dagen tycker jag är viktigare än egentid... Ta varannan kväll och låt den andra göra sitt i lugn och ro kanske?

• Vinterankan

Lyssna på henne och låt henne somna när hon blir trött. Egentid får ni ta någon annan gång, man kan inte tvinga barn att sova när de inte är trötta (eller tvinga dem att vara vakna när de behöver sova) bara för att att passar en själv bäst. Vår dotter har oavsett ålder aldrig somnat före 20.30-21. När hon legat i gränslandet mellan att behöva sova på dagen och inte så somnade hon runt 23-24. Hur märker ni att hon behöver mer sömn? Är hon trött och grinig?

• Kina79

Min yngsta dotter är också 2½.
    Hon sover middag var tredje-fjärde dag.
    De flesta dagar lägger vi henne vid 19.30 - 20.00 och sen sover hon till allt mellan 6 och 9. (hon är hemma på heltid) Har hon vaknat för tidigt, så sover hon antingen middag (ca 1-1½ timme, därefter väcks hon) eller så somnar hon redan vid 18.30, men vaknar då tidigt nästa morgon med och får sova middag den dagen i stället.

Så ser det ut hos oss just nu. Låter vi henne sova middag varje dag, är hon förvisso en ängel och oftast glad, men somnar då inte förrän 22-22.30 om kvällarna.

Detta funkar bra, för den dagen hon sover middag ligger hon så mycket back med sömnen att hon ändå somnar i hyfsad tid på kvällen (ca 19.30-20 nångång)

Jag vet en hel del som får ha middagssömn varannan dag ett tag, när barnet är i gränslandet för att behöva eller inte behöva sova middag.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Magda86

Våran dotter fick inte sova på förskolan mer när hon var 2,5 år. Sov hon så var hon vaken till kl 12-1 på natten, även om det bara var 30 min hon sov på dagen ( om hon råkade somna på fsk så var det ok, men helst ville vi inte det). I början somnade hon vid kl 17 och då blev det en väldigt tidig morgon därefter. Men det tog inte så lång tid innan hon blev van och orkadr vara vaken till 19. Ni får nog testa er fram och känna vad som fungerar bäst för er dotter.

• Bina86

Det känns som vi redan testat så mycket. Det är klart att vår dotters välmående kommer före egentid även om man suktar efter det. Vi märker att hon sover för lite pga av att hon är gnällig och har mörka ringar runt ögonen. De nätter och dagar som hon sovit minst 12h/dygn så är hon en mycket gladare tjej. Jag mår dåligt å hennes vägnar när jag ser på henne hur trött hon många gånger ser ut. Jag känner att det börjar bli svårt att "gilla läget" och hoppas att det går över.

Svar på tråden 2,5 åring sova eller inte sova på dagen?!