2,5 åring sova eller inte sova på dagen?!
Jag har en dotter på 2,5 år. Hon har aldrig tidigare i sitt liv haft sömnproblem men sen lillasyster föddes för 8 månader sen så har saker och ting börjat strula. Till en början sov hon bara allmänt illa och ville inte sova i sin säng som hon alltid gjort osv, detta var nog en reaktion på att hon blivit storasyster och det gick över. Efter detta hade vi dock problem med nattningarna, hon var helt enkelt inte trött längre vid 19.30 tiden då vi var vana att lägga henne. Hon började somna runt 21 på kvällarna. När vi hade semester började vi vänja henne av vid att sova på dagen (då sov hon 19-07), det gick jättebra i typ 1 månad men sen började hon vakna tidigare på morgonen mellan 05-06 detta samtidigt som hon började förskolan igen efter sommaruppehållet. Hon bytte då avdelning på förskolan och pedagogerna där ifrågasatte redan från början hur hon skulle orka utan att sova någonting på dagen. De hade rätt allt blev kaos, hon var SÅ trött när jag hämtade henne vid 15, hon somnade ofta redan vid 16-17 tiden i soffan efter mycket gråt och gnäll. Vi försökte därför få henne att sova igen på förskolan och hon vägrade till en början. Nu har hon börjat sova på förskolan och vi har testat att låta henne sova tills hon vaknar dvs ca 1,5h och att de väcker henne efter 45 min. Nästan oavsett har vi åter igen problem med nattningarna på kvällarna. Hon är trött men inte tillräckligt trött för att somna förrän vid 20.30 tiden, vissa dagar blir klockan tom 21. Hon sover visserligen längre på morgonen till ca 7-7.30. Jag vet inte riktigt hur vi ska göra här?! Är hon vaken till 20.30-21 får jag och min man nästan ingen efterlängtad egentid och sen har hon ju en lillasyster som går och lägger sig vid 19 så efter detta kan hon ju inte riktigt "leka fritt" då det är väldigt lyhört i vårt hus. Dessutom märks det att hon sover "för lite". Hon behöver minst 12 h sömn per dygn och just nu kommer hon max upp i det oftast blir det runt 11h/dygn. Dessutom varierar det ganska mycket när hon vaknar på morgonen vissa mornar vaknar hon redan 06 medan hon andra gånger kan sova till 8. Jag vet inte om vi ska börja väcka henne en viss tid? Hon har ju det väldigt flexibelt just nu eftersom jag är föräldraledig med lillasyster och inte lämnar henne förrän 09 på förskolan (de dagar hon är där).