• pippilirum

3 åring som pratar dåligt!

Min 3åring har varit lite trögstartad i talet, framför allt med uttal av ord. Han har ett stort ordförråd, pratar mycket och i långa meningar och förstår vad vi säger men själv pratar han så orent. Vi familjen och de personer vi umgås regelbundet med har oftast inga problem med att höra vad han säger men i dag påtalade förskolan att han var lite efter i språket. Inget oroväckande enligt dem men vi skulle prata med BVC tyckte de. Jag har själv varit orolig för detta och försökt prata med BVC x flera men har bara fått till svar att allt är normalt. Vilket det ju inte är uppenbarligen. Jag ville gärna ha en logopedkontakt tidigt för undvika att det drog ut på tiden. Den enda som blir lidande av det är ju min son.

Nu har min son dessutom själv börjat säga att han inte kan prata. Han kan sluta tvärt i en mening och säga: "Jag kan inte prata mamma."
    Det skär såklart i mitt hjärta. Efter jul ska han byta förskola och jag är jätteorolig att han inte ska komma in i gruppen ordentligt p.g.a de andra inte hör vad han säger. Den förskola han går på nu började han på som 15 månaders så där är han ju liksom redan en i gänget.

Ni med barn som inte pratar/prata rent, när blev det bättre? Blir det alltid bättre eller är det så att en del barn alltid kommer prata orent? Vad kan jag som förälder göra??

// En mycket orolig mamma

• Svar på tråden 3 åring som pratar dåligt!
  • Liverithe

Jag har en brorson som pratar väldigt orent (nu snart 4) och han har blivit remitterad till logoped både via BVC och förskolan. Tydligen kan de göra underverk! Jag tycker du ska ligga på din BVC så ni får remiss. Annars gäller väl det vanliga, läsa mkt och prata mycket, men det gör ni säkert redan.

• VärldensbästaH

Hej!

Vår som har uttalssvårigheter, har också stort ordförråd men utomstående har ofta svårt att förstå vad han säger.
    Han är 4,5 nu och har gått hos logoped i omgångar ca 1,5 år. Man övar där och får läxor med hem att göra. Remissen dit fick vi via BVC efter 2,5 årskontrollen.

För vår son handlar det enligt logopeden om en omognad i munmotoriken, han har inte koll på flyttande av tungan helt enkelt. Det kommer lösa sig med tiden men för oss går det långsamt, det som hjälper är träning, träning och åter träning för att få in det i det dagliga talet..

• VärldensbästaH

Glömde säga- här är det rutin att man alltid inleder med att kolla hörseln ordentligt på lasarettets öronmottagning, så att man helt utrett att det inte är hörseln som påverkar talet innan logopedövningar startar.

• pippilirum

Jag har legat på Bvc sedan i vintras då jag började märka hur svårt min son hade med uttalen. Men vår Bvc-sköterska är ett stort skämt. 2,5 års kontrollen gjorde han aldrig utan han hävdade att han hört sonen prata förut och det var han nöjd med.
    Men i dag ringde jag till logopedmottagningen på vårt sjukhus så nu ska vi få komma dit för bedömning, dock är det 3 månaders väntetid.
    Min pojke har svårt med f-ljudet, v-ljud och talet är generellt lite sluddrigt liksom. Vissa ord som jag tycker borde vara svåra kan uttala helt rent, som tex sjukhus, bandage. Jag är så orolig att han inte ska kunna göra sig förstådd på nya förskolan och därmed hamna utanför.

• pippilirum

tack för tipset om hörselkontroll! Min son opererade bort sina (kraftigt förstorade) halsmandlar för ett par månader sen och stora halsmandlar kunde tydligen påverka talet. Men vi har hittills inte märkt någon skillnad.

• VärldensbästaH

Ja, vi fick också vänta på första besöket för bedömning men när man väl är inne i det så får man oftast göra regelbundna bedömningar. På nedanstående sida finns lite tips osv du kan titta på:

http://www.blom.just.nu/

Angående att komma in i en ny barngrupp så tror jag det kommer gå bra i och med att han är så liten fortfarande men prata med den nya förskolans pedagoger innan inskolningen om dina tankar tycker jag.

• pippilirum

Tack för länken, ska kolla in den på datorn sen. Har din son själv påtalat att han inte pratar som sina vänner? Jag tycker det känns så jobbigt att min pojke är ledsen och känner att han inte kan prata. Och själv sitter jag och letar efter fel hos mig själv. Kunde jag gjort något annorlunda?

• VärldensbästaH

Ja han är medveten om det, säger att han ska göra sina läxor men jag upplever inte att han är ledsen för det, förskolan säger att det inte bromsar honom att ta kontakt osv. Däremot frågar de andra barnen oss föräldrar varför han inte kan prata riktigt... Jag upplever att jag tycker det här är så mycket jobbigare än vad han själv tycker (det är väl tur iofs).

I vårt fall är det en ärftlighet som gjort förseningen tror vi, att nära släktingar varit sena. Tror inte att vi skulle kunnat påverkat det genom att tex läsa mer för honom.

• Lilia

Kolla gärna upp att det inte är något fysiskt fel. Ett barn i min närhet pratade otydligt och uttalade fel. Hon förstod och hade ett bra ordföråd. Det blev inte bättre hos logopeden heller och hon sattes i specialklass. De konstaterade snabbt att hon inte hörde hemma där och först då gjordes en utredning. Hon hade ett fel på tungan och fick opereras. Efter oprationen pratar hon lika bra som sina vänner. =)

• pippilirum

Lilia: var det tungbandet som var kort? Jag hoppas att logopeden kan hjälpa oss kolla om det kan vara det som är problemet. Tack för tipset!

• sötare

be sonen sträcka ut tungan , blir den kluven eller hjärtformad så kan det vara att barnet har kort tungband. en övnin som kan vara bra e att låta barnet blås bubblor i vattnet med sugrör

• pigglet

Ni kommer säkert få bra hjälp hos logopeden! Även min uppfattning är att de kan göra underverk!

Sonen har svårt med uttal. Han har gått hos logoped sedan 2,5 år, på vårt initiativ. När han var 5 år fick han en cp-diagnos. Skadan påverkar all motorik i kroppen, men det är talet det märks tydligast på. Nu har han nästan alla språkljud på plats, men talar frotfarande långsamt och lite sluddrigt. Svårt att få till andningen också, så att det blir flyt i talet.
    Jag tycker att det påverkar kompisrelationer. Att andra barn inte riktigt orkar lyssna på honom. Men han verkar inte så värst bekymrad själv, han babblar glatt på med alla han träffar.  :)  

• pippilirum
    pigglet skrev 2012-12-06 20:37:08 följande:
    Ni kommer säkert få bra hjälp hos logopeden! Även min uppfattning är att de kan göra underverk!

Sonen har svårt med uttal. Han har gått hos logoped sedan 2,5 år, på vårt initiativ. När han var 5 år fick han en cp-diagnos. Skadan påverkar all motorik i kroppen, men det är talet det märks tydligast på. Nu har han nästan alla språkljud på plats, men talar frotfarande långsamt och lite sluddrigt. Svårt att få till andningen också, så att det blir flyt i talet.
    Jag tycker att det påverkar kompisrelationer. Att andra barn inte riktigt orkar lyssna på honom. Men han verkar inte så värst bekymrad själv, han babblar glatt på med alla han träffar.  :)  
    Tack för ditt svar! Va kul att ni fick så bra hjälp och att er kontakt med logopeden varit så positiv! Fick ni mycket övningar att göra hemma eller hur fungerar det?
    Jag hoppas såklart att min son också får bra hjälp.Det är ju ens största skräck att ens barn ska må dåligt, och det gör min kille av att han inte kan prata ordentligt. Vi har alltid försökt vara noga med att inte prata om det i hans närhet men nu börjar ju som sagt andra barn att påtala det så det är svårt att skydda honom.

Jag fick i alla fall ett jättebra intryck att tjejen, logopeden, jag pratade med i telefon i dag. 3 månader känns väldigt långt borta just nu men jag är glad att vi tagit tag i det.
  • pigglet

Det finns 2 varianter här. Antingen har man 1 besök/månad och tränar hemma mellan. Det är visst vanligt när barnen är små?
    Eller så har man en behandlingsperiod på sjukhuset, då har man 1 besök/vecka och tränar lite hemma mellan. 

Vi har tränat ganska mycket hemma. Han har ju gått i flera år  ;)

Men det allra bästa har nog varit informationen hon kunnat ge. Efter 1 timmes besök hos henne hade hon hunnit se otroligt mycket! Tex hade hon redan för sig själv satt cp-diagnosen, fast det skulle ta 2,5 år till innan den var så uppenbar att andra i sjukvården var trygga med den... Även massa konkreta tips hur man kan tänka, göra, tips om bemötande, kontakt med förskolan, hjälpmedel. Hon har även hjälpt oss med kontakter inom sjukvården och fört vår talan i olika sammanhang. Hon har varit helt suverän!!

Svar på tråden 3 åring som pratar dåligt!