3 åring som pratar dåligt!
Min 3åring har varit lite trögstartad i talet, framför allt med uttal av ord. Han har ett stort ordförråd, pratar mycket och i långa meningar och förstår vad vi säger men själv pratar han så orent. Vi familjen och de personer vi umgås regelbundet med har oftast inga problem med att höra vad han säger men i dag påtalade förskolan att han var lite efter i språket. Inget oroväckande enligt dem men vi skulle prata med BVC tyckte de. Jag har själv varit orolig för detta och försökt prata med BVC x flera men har bara fått till svar att allt är normalt. Vilket det ju inte är uppenbarligen. Jag ville gärna ha en logopedkontakt tidigt för undvika att det drog ut på tiden. Den enda som blir lidande av det är ju min son.
Nu har min son dessutom själv börjat säga att han inte kan prata. Han kan sluta tvärt i en mening och säga: "Jag kan inte prata mamma."
Det skär såklart i mitt hjärta. Efter jul ska han byta förskola och jag är jätteorolig att han inte ska komma in i gruppen ordentligt p.g.a de andra inte hör vad han säger. Den förskola han går på nu började han på som 15 månaders så där är han ju liksom redan en i gänget.
Ni med barn som inte pratar/prata rent, när blev det bättre? Blir det alltid bättre eller är det så att en del barn alltid kommer prata orent? Vad kan jag som förälder göra??
// En mycket orolig mamma