Inlägg från: VärldensbästaH |Visa alla inlägg
  • VärldensbästaH

3 åring som pratar dåligt!

Hej!

Vår som har uttalssvårigheter, har också stort ordförråd men utomstående har ofta svårt att förstå vad han säger.
    Han är 4,5 nu och har gått hos logoped i omgångar ca 1,5 år. Man övar där och får läxor med hem att göra. Remissen dit fick vi via BVC efter 2,5 årskontrollen.

För vår son handlar det enligt logopeden om en omognad i munmotoriken, han har inte koll på flyttande av tungan helt enkelt. Det kommer lösa sig med tiden men för oss går det långsamt, det som hjälper är träning, träning och åter träning för att få in det i det dagliga talet..

• VärldensbästaH

Glömde säga- här är det rutin att man alltid inleder med att kolla hörseln ordentligt på lasarettets öronmottagning, så att man helt utrett att det inte är hörseln som påverkar talet innan logopedövningar startar.

• VärldensbästaH

Ja, vi fick också vänta på första besöket för bedömning men när man väl är inne i det så får man oftast göra regelbundna bedömningar. På nedanstående sida finns lite tips osv du kan titta på:

http://www.blom.just.nu/

Angående att komma in i en ny barngrupp så tror jag det kommer gå bra i och med att han är så liten fortfarande men prata med den nya förskolans pedagoger innan inskolningen om dina tankar tycker jag.

• VärldensbästaH

Ja han är medveten om det, säger att han ska göra sina läxor men jag upplever inte att han är ledsen för det, förskolan säger att det inte bromsar honom att ta kontakt osv. Däremot frågar de andra barnen oss föräldrar varför han inte kan prata riktigt... Jag upplever att jag tycker det här är så mycket jobbigare än vad han själv tycker (det är väl tur iofs).

I vårt fall är det en ärftlighet som gjort förseningen tror vi, att nära släktingar varit sena. Tror inte att vi skulle kunnat påverkat det genom att tex läsa mer för honom.

Svar på tråden 3 åring som pratar dåligt!