• Anonym (fundersam)

Vill inte längre ha övernattning, vad händer om han ändrar sig?

Lång historia kort. Efter en massa tjafs så beslutade TR att exet och barnet ska ha umgänge varannan helg, med övernattning. Exet ville egentligen ha varannan vecka.

Efter EN övernattning så vill inte exet ha några nätter mer. Så då till min fråga som jag inte riktigt har fått svar på från familjerätten. Vad händer den dagen exet ändrar sig igen? Domen finns ju fortfarande och det finns anledning att tro att han kommer ändra sig den dagen hans fru kommer hit.

Barnet ifråga vill absolut inte sova där och deras kontakt blir tyvärr bara sämre. Nu är det enligt schemat snart dags för umgänge fredag-måndag och det kommer inte vara bra för barnet att helt plötsligt behöva sova borta 3 nätter utan att det isf handlar om upptrappning som det var tänkt från början.

Har jag någonting att säga till om i det här läget eller måste vi anpassa oss efter exets nycker?

Förhoppningsvis så kommer det inte hända men jag skulle tyvärr inte bli förvånad. 

• Svar på tråden Vill inte längre ha övernattning, vad händer om han ändrar sig?
  • Anonym (va?)

Får inte ihop det riktigt, du har en dom i TR där pappan fått umgänge varannan helg fre-måndag MED övernattning naturligtvis. Han yrkade på växelvis boende vv ursprungligen? Hur skulle det ha gått till om han inte vill ha övernattning?! Det är ju något som inte stämmer, är det DU som inte vill att barnet ska sova där eller vad?

Hur lång tid har gått sedan pappan plötsligt inte ville ha övernattning, har det bara gått en vecka? Jag förstår inte, gick ni från att inte haft någon övernattning till att plötsligt ha 3 nätter???
    Ni får väl köra en period med 1 natt, sen 2 nätter osv. Det är klart att det blev en chock även för pappan. 

• Kjell2

Så länge domen finns och inget nytt är fastställt så gäller den. Han kan alltså komma att kräva helg även efter att ha struntat i det under lång tid.

Vad du kan och bör göra är att dels föra bok över umgänget och dels överväga ny vända till FR och TR om han inte tar sina tider. Missköter han ett fastställt umgänge blir det lättare för dig att få bort det vid en ny dom.

• Anonym

Förstår jag dig rätt, att domen säger att han ska ha helgen med övernattning efter upptrappning. Nu vill han inte ha umgänge över natten längre men du är är rädd att han ska hoppa över upptrappningen och vilja ha barnet 3 nätter på raken direkt?

Jag har inget bra svar, men jag tycker att om han ångrar sig igen så tar ni vid där ni slutade. Var ni på 1 natt i upptrappningen så fortsätter ni där helt enkelt.

• Anonym
    Anonym (va?) skrev 2012-12-06 15:44:11 följande:
    Får inte ihop det riktigt, du har en dom i TR där pappan fått umgänge varannan helg fre-måndag MED övernattning naturligtvis. Han yrkade på växelvis boende vv ursprungligen? Hur skulle det ha gått till om han inte vill ha övernattning?! Det är ju något som inte stämmer, är det DU som inte vill att barnet ska sova där eller vad?

Hur lång tid har gått sedan pappan plötsligt inte ville ha övernattning, har det bara gått en vecka? Jag förstår inte, gick ni från att inte haft någon övernattning till att plötsligt ha 3 nätter???
    Ni får väl köra en period med 1 natt, sen 2 nätter osv. Det är klart att det blev en chock även för pappan. 
    Kan du läsa? Om ja, läs inlägget igen, och sluta insinuera saker om ts.
  • SupersurasunkSara
    Kjell2 skrev 2012-12-06 15:48:40 följande:
    Så länge domen finns och inget nytt är fastställt så gäller den. Han kan alltså komma att kräva helg även efter att ha struntat i det under lång tid.

Vad du kan och bör göra är att dels föra bok över umgänget och dels överväga ny vända till FR och TR om han inte tar sina tider. Missköter han ett fastställt umgänge blir det lättare för dig att få bort det vid en ny dom.
    Jag slapp skriva
  • Anonym (fundersam)

Tack för era svar! De flesta förstod mig rätt. Då umgänget missköts även på dagtid så är det kanske en sväng till till TR som behövs. Tack och lov så är FR medveten om vad som sker och försöker hjälpa till så gott de kan.

• Anonym (va?)
    Anonym skrev 2012-12-06 15:51:46 följande:
    Kan du läsa? Om ja, läs inlägget igen, och sluta insinuera saker om ts.
    jösses vilket onödigt inlägg, slösa inte på utrymmet med sånt trams Kräks
  • Anonym
    Anonym (fundersam) skrev 2012-12-06 20:45:47 följande:
    Tack för era svar! De flesta förstod mig rätt. Då umgänget missköts även på dagtid så är det kanske en sväng till till TR som behövs. Tack och lov så är FR medveten om vad som sker och försöker hjälpa till så gott de kan.
    På vilket sätt missköts umgänget?
  • Anonym (fundersam)
    Anonym skrev 2012-12-11 09:06:10 följande:
    På vilket sätt missköts umgänget?
    Han har struntat i umgänget ca 50% av tiden sen vi fick domen. De gånger han väl har umgänge så går hans behov först och inte barnets vilket gör att deras kontakt blir sämre.
Svar på tråden Vill inte längre ha övernattning, vad händer om han ändrar sig?