Graviditetspenning?
Om man är sjukskriven på heltid ser inte ni det då man ansöker om graviditespenning?
Om man är sjukskriven på heltid ser inte ni det då man ansöker om graviditespenning?
Hej!
Om man har beviljats graviditetspenning och ansöker om sjukpenning för samma period, kan man få sjukpenning istället för graviditetspenning om arbetsförmågan är nedsatt med minst en fjärdedel på grund av sjukdom.
Det är alltså orsaken till arbetsförmågans nedsättning som styr om det är graviditetspenning eller sjukpenning som ska betalas ut.
Hälsningar
Emil, handläggare
Just nu var det så att jag har en pågående sjukskrivning då jag har svåra foglossningar men man får ju bara det till v 36 så då ansökte jag om graviditetspenning men fick avslag. Därför så undrar jag om det inte syns...
Hej! Man kan vara sjukskriven fram till förlossningen, om din läkare bedömer att din arbetsförmåga är nedsatt på grund av sjukdom med minst en fjärdedel. Då behöver du kontakta din läkare för en eventuell förlängning av din sjukskrivning. Har du fått ett beslut om din graviditetspenning och anser att beslutet är fel så har du möjlighet att begära omprövning på det inom två månader från det att du tog del av beslutet. I detta forum kan vi bara svara på generella frågor, har du frågor om ditt ärende ska du kontakta din personliga handläggare på Försäkringskassan. Det går även bra att kontakta oss på Kundcenter för privatpersoner på 0771-524 524. Sjukpenning och graviditetspenning är två olika ärendeslag, om din handläggare kan se det ena ärendet kan vi inte svara på. Hälsningar Gabriella, handläggare