• sockerbetan

födde nyligen en liten pojk. var i v. 26,5!

sitter nu på sängen med min lille son i kuvösen brevid mig, han kom idag 13:32 och vägde bara 1305 kg och var bara 35 cm lång. det är osäkert hur länge vi ska stanna här ( jag och lillen ). jag och pappan gjorde slut när jag sa att jag ville behålla barnet. just nu så mår lillgrabben bra och sover, så vi får se, vi kanske får gå hem om 2 - 3 veckor! :) är så glad just nu, ska nog vila lite efter 3 timmars krystande och 1 och ett halvt timmars stirrande på bebisen, godnatt i förväg. :)

• Svar på tråden födde nyligen en liten pojk. var i v. 26,5!
  • Smilliea

Grattis!
    Fast..
    Så stor och född i vecka 26? Låter inte troligt. Uppdatera på familjeliv bara 2,5h efter man fött ett väldigt förtidigt barn, låter också konstigt. Åka hem så tidigt? Blir nog snarare 10 veckor.
    Men lycka till om det var sant!      

• FabulousMom

Jag tycker också det låter misstänksamt, sorry men jag tror inte på detta.

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • älskarlivet81

Dessutom brukar man väl inte föda så små på annat sätt än kejsarsnitt? I alla fall tillåts väl inte krystning på 3 timmar utan att något görs...?

• Koppkaka

Man brukar få stanna så långe som bebisen skulle ha legat i magen. Så 2-3 veckor låter otroligt kort tid... Men grattis till bebisen.

• FabulousMom
    älskarlivet81 skrev 2012-12-10 06:41:52 följande:
    Dessutom brukar man väl inte föda så små på annat sätt än kejsarsnitt? I alla fall tillåts väl inte krystning på 3 timmar utan att något görs...?
    Jag födde min son iv. 24 vaginalt, men man föredrar kejsarsnitt. 3 timmar krystvärkar tar det absolut inte, snarare 10 min.
    Antilopen skrev 2012-12-10 12:30:31 följande:
    Hon kanske menar 36+5?

I 36+5 väger inte bebisen 1300 g och är 35 cm (i så fall extremt tillväxthämmad), tror nog det är nån som försöker få uppmärksamhet. Vi som fött så tidigt vet hur det är och det enda som kan stämma i TS är längden på bebis.

Sen reagerar jag på att TS skriver att hon är glad, det är nog det sista man är om man fött i v. 26-27, snarare rädd och nervös.  (reagerar även på att hon skriver att bebisen ligger i kuvösen brevid hennes säng, det är inte möjligt. Efter en så tidigt förlossning är bebisen övervakad dygnet runt i en sal, och även om det kan finnas sängar där så "bor" man inte i den salen och har tillgång till dator/internet).

OM hon fött i v. 36+5 är ju bebisen knappt prematur, 2 dagar från fullgången. Så det blir fel hursom.

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • Sahög

Dehär låter inte troligt någonstans, man får stanna mååånga veckor på sjukhuset om man fått en sån liten och man brukar få värkstillande och sånna saker om de misstänker att barnet vill komma ut och försöker med allt för att den ska hålla sig inne så länge som möligt.
    Hur kan han må bra, han måste ju ha slangar å grejer i lungorna å i magen om han e så liten :Ohan e inte ens färdigutvecklad
    Visst kan man skriva när barnet precis kommit men alltså om den är sådär liten lär du ju inte skriva på denhär sidan :S 
    1305 kg å 35 lång, är ju överviktigt för en sån liten väl? :O jag fattar inte? 

• antonia97

barnet har säkert slangar och så, hon kanske inte skrev det för hon kanske inte orkade att gå in på alla detaljer, hur tycker du själv att en 35 cm lång bebis borde väga?

Sahög skrev 2012-12-13 07:31:02 följande:
    Dehär låter inte troligt någonstans, man får stanna mååånga veckor på sjukhuset om man fått en sån liten och man brukar få värkstillande och sånna saker om de misstänker att barnet vill komma ut och försöker med allt för att den ska hålla sig inne så länge som möligt. Hur kan han må bra, han måste ju ha slangar å grejer i lungorna å i magen om han e så liten :Ohan e inte ens färdigutvecklad Visst kan man skriva när barnet precis kommit men alltså om den är sådär liten lär du ju inte skriva på denhär sidan :S  1305 kg å 35 lång, är ju överviktigt för en sån liten väl? :O jag fattar inte? 

Svar på tråden födde nyligen en liten pojk. var i v. 26,5!