• litenmamma01

    Förlossningsdeprission långt efter förlossning?

    För 8 månader sedan föddes vår son, förlossningen fick så bra, barnmorskorna trodde att jag var omföderska för att det va så lätt. sonen sov som en stock första 4 månaderna och vi behövde inte oroa oss för ngt alls. sen kom tiden då han började krångla. jag tog det ganska hårt, o kände mig väldigt hjälplös o fick mkt panik o aggressioner över att jag inte kunde kontrollera situationen. nu har det gått 8 månader o jag känner mig typ deprimerad, kan det vara så? ska jag söka hjälp eller? tiden med sonen handlar just nu bara om att få honom att sova på sina tider o äta på sina tider, att få tiden att gå tills hans pappa kommer hem. jag känner inte så mkt glädje o gråter ganska mkt. nu sover han sådär o vaknar kanske 3-4 ggr per natt. annars är han en go kille som bara vill gå runt.
    vad kan jag göra???

  • Svar på tråden Förlossningsdeprission långt efter förlossning?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Du hade en lätt förlossning och en oproblematisk första tid med din son. Men nu har verkligheten kommit i fatt dig, med dålig nattsömn, kanske lite isolering i hemmatillvaron, ett barn som vill mer och mer.
    Det kan vara så att din brist på sömn på nätterna gör dig extra ömtålig och ger dig en känsla av att vara deprimerad. Så mitt första förslag är att du försöker få lite avlastning åtminstone vissa nätter.
    Kanske är det dags att sluta amma. Kanske kan du sova borta någon natt då och då och låta pappa ta ansvaret.
    Försök också att hitta på något eget på dagtid när det är möjligt. Kanske mor- eller farföräldrar kan vara till hjälp och du kan få komma tillbaka till det vanliga livet i små portioner. Kanske är det snart dags att börja jobba och låta pappa ta över föräldraledigheten?
    Om inget av detta är möjligt, så har du kanske fastnat i en veritabel kvinnofälla eller också har du en underliggande depression som gör att du inte orkar ta tag i saker som skulle kunna göra livet bättre för dig. I så fall tycker jag att du ska söka dig till BVC och prata med barnsjuksköterskan om hur du mår och vart hon tycker att du ska vända dig för samtalsstöd.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark
     

Svar på tråden Förlossningsdeprission långt efter förlossning?