• Pigeon

    Varför blir folk så upprörda av SKÖLJMEDEL??

    Jag driver en blogg med smarta tips och tipsar ibland om sköljmedel till exempel för att slippa statiska kläder eller för att få velourtyger mjuka. Jag tipsar bara om miljömärkta sköljmedel, finns ju flera märken.

    Eftersom jag också är miljömedveten handlar mycket annat i bloggen om hur man kan undvika kemikalier i hushållet. Men ibland skriver jag även om vissa kemikalier som ibland är det enda som fungerat på vissa svåra fläckar eller vad det nu kan vara.

    Och just detta att jag ibland tipsar om sköljmedel får verkligen vissa att gå fullständigt i taket! Detta är tydligen det allra mest farliga ämne som finns i våra hushåll, och otroligt farligt både för hälsa och miljö.

    Vad beror detta sköljmedelshat på undrar jag?

    I samma blogg tipsar jag även om exempelvis tandkräm mot fläckar, schampo mot fläckar, Vanish och Tabort-sprej, maskindiskmedel mot svårt vidbrända kastruller, etc etc... Detta har INGEN reagerat på. Men inläggen om sköljmedel får alltid massor av upprörda kommentarer.

    Förstår inte detta. Någon som vet??



    Smartavardagstips.se - Husmorstips och smarta knep i salig blandning!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 12:01
    Okej jag överdriver, jag får inte MASSOR av upprörda kommentarer på bloggen, har väl fått sådär 4-5 kanske. Däremot i andra diskussioner till exempel här på FL blir folk verkligen chockade om man tipsar om sköljmedel.
  • Svar på tråden Varför blir folk så upprörda av SKÖLJMEDEL??
  • mrsStatham

    Det kan ju vara så att de inte reflekterat över vad du skrivit förut.
    Eller att de inte brytt sig innan.
    Nya läsare?

    Jag har aldrig riktigt förstått syftet med sköljmedel faktiskt. Mina kläder blir inte statiska och jag tycker inte om att lukta parfymfabrik. 

    Blev det så mycket diskussion att du tog bort inlägget? Eller var det ett bra tag sedan som du skrev inlägget?
    Hittar det inte alls.  


    Bara två saker är oändliga
  • Pigeon
    SolOchSnö skrev 2012-12-07 09:31:38 följande:
    Jag blir inte upprörd över att andra människor använder sköljmedel men däremot anser jag att det är en helt onödig produkt.

    Mina kläder är aldrig statiska. Jag tror att det har att göra med vilka material man använder och jag undviker alla syntetmaterial.

    Handdukar och lakan blir "glatta" av sköljmedel, och för mig som inte är van känns det som att de har en beläggning. Jag känner mig inte ren om jag torkar mig på en handduk som har tvättats med sköljmedel.

    Med andra ord skulle jag förmodligen säga emot dig om du tipsar om sköljmedel som en smart produkt att använda.
    Statiskheten beror på luftfuktighet. Bor du på ett torrt ställe kan bli statiskt oavsett material...

    Handdukar tvättar jag aldrig med sköljmedel men däremot plysch, som jag använder massor till barnen. Med vårt vatten går det inte att tvätta plysch utan sköljmedel -då blir det som frotté!

    Mitt tips var att använda sköljmedel på TV så att den inte skulle dra till sig damm. Alltså typ en droppe på dammtrasan. Samt att husdjur som får statisk päls kan man också torka med en torr trasa med en droppe sköljmedel. Detta fick några att gå i taket.
    Smartavardagstips.se - Husmorstips och smarta knep i salig blandning!
  • Pigeon
    mrsStatham skrev 2012-12-07 09:42:50 följande:
    Det kan ju vara så att de inte reflekterat över vad du skrivit förut.
    Eller att de inte brytt sig innan.
    Nya läsare?

    Jag har aldrig riktigt förstått syftet med sköljmedel faktiskt. Mina kläder blir inte statiska och jag tycker inte om att lukta parfymfabrik. 

    Blev det så mycket diskussion att du tog bort inlägget? Eller var det ett bra tag sedan som du skrev inlägget?
    Hittar det inte alls.  
    Sök på sköljmedel så hittar du!

    Jag har aldrig pratat om parfymerade sköljmedel.
    Smartavardagstips.se - Husmorstips och smarta knep i salig blandning!
  • mrsStatham
    Pigeon skrev 2012-12-07 09:56:41 följande:
    Sök på sköljmedel så hittar du!

    Jag har aldrig pratat om parfymerade sköljmedel.
    Ett inlägg skrivet 09???
    Det var EN person som "gick i taket" vad jag kan se. För mig ser trådstarten väldigt mycket ut som läsfiske Flört

    MEN hursom, så förstår jag inte syftet med sköljmedel, oavsett om de är parfymerade eller inte. Som sagt så har jag inte behovet av att bli antistatisk eftersom kläderna aldrig blir statiska från första början. Då har vi bara parfymen kvar och den är inte alls lockande eftersom jag tycker att det luktar alldeles för starkt och för kemiskt. 
    Bara två saker är oändliga
  • Pigeon
    mrsStatham skrev 2012-12-07 11:48:11 följande:
    Ett inlägg skrivet 09???
    Det var EN person som "gick i taket" vad jag kan se. För mig ser trådstarten väldigt mycket ut som läsfiske Flört

    MEN hursom, så förstår jag inte syftet med sköljmedel, oavsett om de är parfymerade eller inte. Som sagt så har jag inte behovet av att bli antistatisk eftersom kläderna aldrig blir statiska från första början. Då har vi bara parfymen kvar och den är inte alls lockande eftersom jag tycker att det luktar alldeles för starkt och för kemiskt. 
    Ett inlägg 09 och ett -11, men kommentarer poppar upp då och då även nu i år. Men sen  har även diskussionen kommit upp i en grupp på Facebook. Samt här på FL! Var gång någon nämner sköljmedel blir det stora reaktioner, medan om man pratar om t.ex. hudkräm - inga reaktioner.

    Jag personligen förstår inte syftet med hudkräm för jag har inte behovet, men det gör ju ändå inte att jag klagar på att andra använder det!
    Smartavardagstips.se - Husmorstips och smarta knep i salig blandning!
  • mrsStatham
    Pigeon skrev 2012-12-07 11:55:27 följande:
    Ett inlägg 09 och ett -11, men kommentarer poppar upp då och då även nu i år. Men sen  har även diskussionen kommit upp i en grupp på Facebook. Samt här på FL! Var gång någon nämner sköljmedel blir det stora reaktioner, medan om man pratar om t.ex. hudkräm - inga reaktioner.

    Jag personligen förstår inte syftet med hudkräm för jag har inte behovet, men det gör ju ändå inte att jag klagar på att andra använder det!
    Rätta mig om jag har fel, men det är väl ändå inte sköljmedlet i sig som folk blev upprörda över. Utan att man skulle spraya det på sina husdjur för att pälsen inte ska bli statisk.
    Det kan jag faktiskt hålla med om, eftersom jag tror att det kan vara skadligt att få i sig, speciellt för katter som har väldigt känsliga magar och organ.
    Spelar ingen roll om det är astma märkt, jag tror att det är skadligt ändå.
    När det finns så mycket annat naturligt oskadligt man kan behandla statisk kattpäls med.
    Och jag skulle inte smörja in katten med de flesta hudkrämer heller för den delen. 
    Bara två saker är oändliga
  • Pigeon
    mrsStatham skrev 2012-12-07 12:06:25 följande:
    Rätta mig om jag har fel, men det är väl ändå inte sköljmedlet i sig som folk blev upprörda över. Utan att man skulle spraya det på sina husdjur för att pälsen inte ska bli statisk.
    Det kan jag faktiskt hålla med om, eftersom jag tror att det kan vara skadligt att få i sig, speciellt för katter som har väldigt känsliga magar och organ.
    Spelar ingen roll om det är astma märkt, jag tror att det är skadligt ändå.
    När det finns så mycket annat naturligt oskadligt man kan behandla statisk kattpäls med.
    Och jag skulle inte smörja in katten med de flesta hudkrämer heller för den delen. 
    Är katter känsligare än människor i huden menar du? Om människor tål hudkräm borde väl katter göra det menar jag.
    Smartavardagstips.se - Husmorstips och smarta knep i salig blandning!
  • pinglan2012
    Pigeon skrev 2012-12-07 13:35:18 följande:
    Är katter känsligare än människor i huden menar du? Om människor tål hudkräm borde väl katter göra det menar jag.
    Katter tvättar ju pälsen också och får i sig medlet. Det låter ju verkligen inte nyttigt - eller skulle du kunna dricka sköljmedel?

    Sen att det är Astma- och allergimärkt är ju "bara" att det är fritt från parfymer, som någon annan skrivit så innehåller det ju ändå kemikalier.
  • Pigeon
    pinglan2012 skrev 2012-12-07 13:39:44 följande:
    Katter tvättar ju pälsen också och får i sig medlet. Det låter ju verkligen inte nyttigt - eller skulle du kunna dricka sköljmedel?

    Sen att det är Astma- och allergimärkt är ju "bara" att det är fritt från parfymer, som någon annan skrivit så innehåller det ju ändå kemikalier.
    Fast det är ju mikroskopiska mängder. Om man fuktar en trasa lätt med en blandning av några droppar sköljmedel och några deciliter vatten (som var det jag skrev i bloggtipset) och stryker över pälsen, och dessutom använder ett miljömärkt sköljmedel - så kan jag inte se att det är värre att få i sig än t.ex. alla kemikalier som finns i avmaskningsmedlet eller i vissa sorters kattmat. Eller för den delen i mössen om katten äter såna, de har ju ätit besprutad säd kanske...
    Smartavardagstips.se - Husmorstips och smarta knep i salig blandning!
  • FrökenLöken
    Pigeon skrev 2012-12-07 13:35:18 följande:
    Är katter känsligare än människor i huden menar du? Om människor tål hudkräm borde väl katter göra det menar jag.

    Nej men, vilket resonemang. Det är mycket vi människor tål, det innebär inte att vi ska förse diverse djur med det. Framför allt industiframsällda produkter, som även vi människor säkerligen skulle klara oss bättre utan.


    Hur ekomärkta och anti-allergiframkallande de än är.


    Sköljmedel på katter? Första gången jag någonsin hört talats om det. Vad är det för idiotiskt påfund?
Svar på tråden Varför blir folk så upprörda av SKÖLJMEDEL??