• Humlan88

Ledigt över jul?

Jag har ansökt om ledigt på 2 pass den 23-24 och jag har hittat vikarier som kan jobba. 
    Men jag vet dock inte om jag har några semesterdagar kvar. Kan man söka någon annan form av ledighet?

Kan man söka obetald semester fast man inte har några semdagar kvar? 

• Svar på tråden Ledigt över jul?
  • sasso78

Tjänstledigt kanske? Eller om du har barn, föräldrapenning. Men hör med arbetsgivaren om du har ngr. semesterdagar kvar.   

• nissez123

Men hur tänkte du när du fixade fram vikarier utan att veta att du kan ta ledigt? Om du inte får ledigt och måste jobba har ju vikarierna blivit av med passen du lovade dem.

• Humlan88
    nissez123 skrev 2012-12-07 11:50:39 följande:
    Men hur tänkte du när du fixade fram vikarier utan att veta att du kan ta ledigt? Om du inte får ledigt och måste jobba har ju vikarierna blivit av med passen du lovade dem.
    För att jag inte lovade dem nåt pass utan sa "jag hoppas att jag får ledig men återkommer"
  • Humlan88
    nissez123 skrev 2012-12-07 11:49:12 följande:
    Du kan ju alltid be om obetald ledighet.
    kan man göra det även om man inte har några semdagar kvar?
  • sasso78
    Humlan88 skrev 2012-12-07 11:55:11 följande:
    kan man göra det även om man inte har några semdagar kvar?
    Ja, du kan söka men det är ju inte säkert det beviljas men gör det omgående i så fall!
  • Humlan88
    sasso78 skrev 2012-12-07 11:56:29 följande:
    Ja, du kan söka men det är ju inte säkert det beviljas men gör det omgående i så fall!
    ja men de gjorde jag för 3 dagar sen :)
  • NeedfulThings

På mitt gamla jobb fick vi alltid tjänstledigt om vi ville när vi inte hade semesterdagar kvar. Så det är ju bara att testa Glad

• Like holiday

Tjänstledigt kan du säkert få, ffa som du har fixat ersättare. Kolla hur mycket din arbetsgivare drar på din lön per dag. Det brukar vara dyrt att vara tjänstledig. Kanske 1,4-1,5 dags löneavdrag per dag.

• mammassnosa

Tjänstledigt dras väl dag för dag? Inte får de dra mer. De får vad jag vet aldrig dra mer ön vad du är borta.

• Like holiday

Inte där jag jobbar i alla fall. Landstinget. Jag har en tjänstledighetsfaktor som ligger på 1,4 eller 1,5.
    Tar jag tjänstledigt en hel kalendermånad drar de månadslönen, men enstaka dagar är dyrare. 

• mammassnosa

Okej aldrig hört talas om! Kolla i avtalet så de verkligen får göra så...

• Ermenegildo

Ha ihjäl en nära släkting. Man har alltid rätt att gå på begravning av närstående.

Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • sirisdotter
    Like holiday skrev 2012-12-07 18:11:31 följande:
    Tjänstledigt kan du säkert få, ffa som du har fixat ersättare. Kolla hur mycket din arbetsgivare drar på din lön per dag. Det brukar vara dyrt att vara tjänstledig. Kanske 1,4-1,5 dags löneavdrag per dag.
    Ja,  som kommunalanställd kan man få tjänstledigt för enskilda angelägenheter (att vittna i rätten exempelvis)  om man inte har några semesterdagar kvar -  och om chefen är på humör.   Och det kosta 1,4 -  ganska mycket.
  • Humlan88
    Ermenegildo skrev 2012-12-08 00:12:49 följande:
    Ha ihjäl en nära släkting. Man har alltid rätt att gå på begravning av närstående.
    hahah
  • FlitigaLis
    nissez123 skrev 2012-12-07 11:50:39 följande:

Man kan alltid höra sig för med vikarier utan att lova nått.

Här i kommun där jag jobbar får man inte ledigt även om man fixar vikarier.
  • sirisdotter
    FlitigaLis skrev 2012-12-10 16:49:14 följande:

Man kan alltid höra sig för med vikarier utan att lova nått.
    Här i kommun där jag jobbar får man inte ledigt även om man fixar vikarier.
    Det är knappast i alla yrken  det finns erfarna och kompetenta personer  lediga som väntar på att få hoppa in...,.    Olika arbetsgivare kan använda olika datorsystem  etc.    Även om du kunde systemet förra året  har det troligen uppgraderats nu.
Svar på tråden Ledigt över jul?