• UlleGull41

Snälla behöver hjälp och råd angående medicin

Har en 16 årig son fick diagnosen svår ADHD då han var 6 år gammal och medicinerade fram till sommaren 2010 då han blev påkörd av en bil och fick en svår förvärvad hjärnskada. Han sitter idag i rullstol då höger sida blev förlamad på honom. Mentalt är han med väldigt bra och jag tycker personligen att han hänger med och förstår bra.

Han har sedan sin olycka inte medicinerats mot sin ADHD och visst förekommer det att han blir arg och frustrerad ibland och oftast har de varit om han är trött eller missförstådd. Jag själv kan förstå att han ibland blir arg då ju faktiskt hela hans livssitution  blev totalt förändrad för snart 2 och 1/2 år sedan. HAn har inga vänner kvar då alla bröt kontakten med honom efter olyckan. Och kan ju idag inte göra samma saker som han gjorde förr, är väldigt ensam och sitter mest hemma med sina assistenter.

Nu börjar skolan hans prata om att de ser hans utbrott som ett problem och då han blir så där arg, så förekommer det att han sparkar, biter och slår i ren frustration, så de tycker han bör medicineras.

Döm och min förvåning så är det inte med en ADHD medicin han ska medicineras med utan läkaren har skrivit ut Risberidon (Risperdal) som de tycker han ska ta och ärligt talat är jag jätte skeptisk efter att ha läst på FASS vad denna medicinen främst är till för.

Så ärligt talat vill jag inte ;( Men jag pratade med läraren idag och hon tycker fortfarande att han behöver, medan hans assistenter säger att de tycker som mig att det inte är nödvändigt.
    Igår hade de visst enligt läraren varit en episod på skolan som gjorde honom extremt arg och han hade då tagit en planka som han tänkt slå några barn med och vägrade släppa den.
    När jag frågar om de idag så får jag ju höra att dessa barn (som inte har något funktionshinder) hade sagt att min son är ful och aldrig skulle få en tjej.
    Detta är ett väldigt känsligt område för honom efter olyckan så jag förstår att han blev arg, sedan säger jag inte att de är OK att han slåss.

Jag tror det är viktigare att man är lyhörd och lyssnar på vad som är problemet och att de inte ska medicineras bort utan man kanske kan ta till andra alternativ.
    Kan någon här ge mig råd och har ni någon egen erfarenhet av medicinen. Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Snälla behöver hjälp och råd angående medicin
  • Philippa

Det kankse är pga hjärnskadad han har som gör att läkaren har bedömt att han behöver just denna medicin...

Jag tycker ni ska prova för hans skull, kanske gör det jättenytta för honom o han blir lugnare?

Om den inte ger den effekt som den ska så kan ni alltid sluta med den.   

• UlleGull41
    Philippa skrev 2012-12-07 16:27:45 följande:
    Det kankse är pga hjärnskadad han har som gör att läkaren har bedömt att han behöver just denna medicin...

Jag tycker ni ska prova för hans skull, kanske gör det jättenytta för honom o han blir lugnare?

Om den inte ger den effekt som den ska så kan ni alltid sluta med den.   
    De är möjligt att du har rätt där, jag blir mer orolig efter att ha läst om alla biverkningar den kan ge, vissa problem som biverkningarna kan ge har han ju redan och jag vill ju inte att de sak förvärras.
  • Philippa

Fast det är ju inte säkert att han får några biverkningar... men det är ni som beslutar.

Men med tanke på hans aggressivitet och att skolan upplever det som ett problem så hade jag provat.... 

Svar på tråden Snälla behöver hjälp och råd angående medicin