• Paisle­y
    Äldre 7 Dec 16:58
    3521 visningar
    6 svar
    6
    3521

    Matproblem hos min lille pojke med autism

    Hej!

    Jag har en knappt 2 åring som äter väldigt dåligt. Vi har precis fått reda på att han har autism. Förutom detta så har han järnbrist, svåra eksem och problem med magen (alltid diarée eller förstoppning). Har allergiutretts men det visar ingenting. Han är ungefär 14 månader i utvecklingen.

    Han äter väldigt selektivt. Det som han äter är:

    yoghurt
    sås
    brödbitar
    pommes 
    tomat
    mjuka kakor och kex 

    Allt annat vägrar han eller bara petar med. Han kan inte tugga saker lika bra som andra barn i den åldern. Han hostar ofta när han äter. Vi ska få tid till dietist men det är flera månader tills dess. Vad kan man göra tills dess? Vi vill ju gärna att han ska få i sig protein och järn, men hur?


    Detaljerna är helheten
  • Svar på tråden Matproblem hos min lille pojke med autism
  • Paisle­y
    Äldre 13 Dec 11:08
    #2
    Dietist Gunilla skrev 2012-12-13 10:28:23 följande:
    Hej
    och förlåt att du fått vänta på svar! Det beror delvis på att det är svårt att ge dig råd. Alla barn med autism är ju så olika och lösningarna på matproblemen är helt individuella.

    Vad jag kan tycka spontant, är att det är mycket angeläget att ni omgående får hjälp av en dietist!! Särskilt som du säger att din lille son har järnbrist.  

    Det enda jag kan tipsa dig om så länge är att pröva att näringsberika det han accepterar. Det finns Findus berikning/majsvälling, som innehåller extra protein, järn m fl näringsämnen. Du kan köpa produkten i en vanlig mataffär.

    Pröva att blanda pulvret i yoghurt - kanske 2 msk per dl, eller mer om din som accepterar det. Filmjölk, som har lite tunnare konsistens kanske är ett alternativ? Fil + 3 msk berikning/dl får lite yoghurtkonsistens.

    Berika också såsen.

    I de mjuka kakorna bör du kunna byta ut en del av mjölet mot berikningspulvret - kanske byta en halv dl vetemjöl mot motsvarande mängd berikning?

    Tillsätt också lite extra fett för att öka energin, där du tycker att det funkar.

    Viktigast dock, att du står på dig angående förtur till dietist!
     
    Tack det var precis det här jag behövde, konkreta tips!

    Vi går ju hos läkare för järnbristen, vi ger järndroppar och går på blodprovskontroller emellanåt. Men hans mage tål inte järnmedicinen på ett bra sätt, han får svåra diaréer så vi får nöja oss med att ge honom mindre än hälften av normaldosen.

    Jag frågade läkaren om ett sådant näringspulver som du beskriver, och han sa att det inte finns i Sverige. Konstigt. Nu får jag genast gå och försöka få tag i det!
    Detaljerna är helheten
  • Paisle­y
    Äldre 13 Dec 19:56
    #4

    Han är jätteäcklad av välling tyvärr..

    Nu har jag bara ett problem. Jag har letat med ljus och lykta efter den här Findus berikning men den finns inte att köpa någonstans. Jag har letat på ICA maxi, Coop och frågat på Apoteket. Hittar inget online heller. Var kan man köpa den?


    Detaljerna är helheten
  • Paisle­y
    Äldre 14 Dec 14:07
    #5

    Nu har jag lyckats kontakta dem och fick prata med en dietist på Findus specialfoods. De sa att den inte säljs och vi får ta vilken majsvälling som helst. Det är inte bra med extra protein för njurarnas skull sa hon. Findus berikning använder man inom vården för vuxna.
    Nu blir jag så förvirrad. Jag är jätteorolig för att han inte får protein i sig för han äter inte någon form av kött, fisk, ägg, ost eller bönor. Det han äter har jag räknat upp i trådstarten. Lite yoghurt äter han ju, kanske 1/2 dl per dag men det lär ju knappast räcka.


    Detaljerna är helheten
Svar på tråden Matproblem hos min lille pojke med autism