• Pappa Lars

Vilka länder skiljer sig från Sverige?

Vilka länder skiljer sig mycket från Sverige vad gäller kultur, miljö och så vidare? 

Min dotter (-94) letar brevvänner och vill gärna lära sig mer om en ny kultur m.m. Hon vill gärna hitta ett land som utmärker sig från Sverige på olika sätt. Miljö, kultur, språk ev. religion (inte lika viktigt). Jag föreslog Kenya eller Indien men jag vet såklart inte speciellt mycket om kulturer i andra länder så jag kan inte påstå att Kenya eller Indien är precis det hon letar efter.

Vilka länder skulle ni, som vet, föreslå till henne?  

Om det är av betydelse så pratar hon enbart engelska, svenska och spanska, så det är ganska viktigt att det är ett land där det är relativt stor chans att hon hittar en ungdom som pratar engelska eller spanska.

Tillbaka på familjeliv i nytt alias, men samma gamla gubbe //Larsan
  • Svar på tråden Vilka länder skiljer sig från Sverige?
  • Pappa Lars
    lostinspace skrev 2012-12-07 22:58:51 följande:
    Pratar hon spanska så skulle jag säga hela sydamerika förutom brasilien
    Ja, vi pratade om det först, men sedan började vi undra om Sydamerika är så jätteannorlunda från Sverige? Det skiljer sig såklart från land till land, men vilka länder är mest olika då? 
    Nu är jag tillbaka på familjeliv igen! // 12-barnspappan
  • lostinspace
    Pappa Lars skrev 2012-12-07 23:08:11 följande:
    Ja, vi pratade om det först, men sedan började vi undra om Sydamerika är så jätteannorlunda från Sverige? Det skiljer sig såklart från land till land, men vilka länder är mest olika då? 
    Sydamerika är nog ganska olikt Sverige, men vill du ha det mest olika landet så är väl Nord-Korea att föredra :P
  • MalinEddie

Vad roligt att hon vill det. Jag har bott på Bali i Indonesien i 7 månader och rest i andra länder i Asien. Bali gjorde stort intryck på mig (inte resten av Indonesien) och Malaysia och Kambodja. Jag vet inte hur lätt det är att hitta brevvänner där men kanske skulle hon finna någon av dessa länder intressant att lära sig mer om. Varför inte skaffa brevvänner i flera länder istället för att välja ett land? Jag har också rest i Australien och även om vi lätt får för oss att det är likt ser jag också stora skillnader där.

Avskyr CIO-metoder.
  • Pappa Lars

Hon har redan brevvänner i Mexiko samt Europa, och nu letar hon ett land som är lite mer olikt Sverige :)

Nu är jag tillbaka på familjeliv igen! // 12-barnspappan
  • gugeligu

Indien. Stort land, väldiga skillnader. Varje delstat har sitt egna språk istortsett. Helt annan miljö, kultur, religopn, ekonomi, språk, infrastruktur.. ja allt. Sedan är det så olika på olika platser. Gissningsvis finner hon enklare mer välbärgade att växla med dels pga eknomiska skäl men också pga språket.

• wannaseeyoudisco

Finns det något land hon tycker är extra intressant och vill veta mer av?
    Jag skulle gärna ha en brevvän på Nya Zeeland eller Australien för att jag tycker att det är intressanta länder med massa spännande djur och natur, även om resten kanske inte skiljer sig sååå radikalt från Sverige.

• lostinspace

Har hon redan i mexico kanske sydamerika är lite trist, även fast det utan tvekan skiljer sig mycket även där, men Afrika kanske vore ett bra alternativ. Efter kolonialmakterna var där och velade är finns ju gamla spanska och engelska kolonier där det säkert finns folk som talar spanska och engelska. I Afrika ser det ut som såhär:

Engelska; Sydafrika, Namibia, Botswana, Zimbabwe, Swaziland, Lesotho, Zambia, Tanzania, Kenya, Uganda, Nigeria, Kamerun, Ghana, Liberia, Sierra Leone, Gambia, Seychellerna, Mauritius, Sankta Helena

Spanska; Kanarieöarna, Ceuta, Melilla, Ekvatorialguinea, Västsahara

Svar på tråden Vilka länder skiljer sig från Sverige?