• justme80

Kan inte sova har svårt att andas

Andra natten i rad som jag vaknar och inte kan somna om. Vaknar efter någon timme sömn med att jag inte kan andas ordentligt. Är bara i vecka 22 så det kan ju inte vara bebisen som trycker på redan?

Minns att jag hade liknande känslor av att inte kunna andas på natten vid förra graviditen men då många veckor senare in i graviditeten.

Känns nästan som det är psykiskt för jag är jättetrött men så fort jag lägger mig ner får jag panik för jag inte kan andas ordentligt. Blir väldigt täppt i näsan när jag ligger ner vilket lättar när jag sitter upp. Jag är inte stressad eller orolig för nåt men det känns som en mildare panikångestattack skulle jag gissa på. Det som hjälper är att gå upp och röra på sig och sedan skingra tankarna med att se på tv eller sitta vid datorn. Hade ett stressigare liv och var mer orolig inför min första graviditet och borde mått så här då istället. Då lättade andningsproblem lättare och jag kunde lugnt somna om efter en stund.  

Någon som känner igen sig och har tips på vad jag ska göra för att kunna somna om?  

• Svar på tråden Kan inte sova har svårt att andas
  • alice72

Jag sov också jättedåligt runt vecka 20 ungefär  - en vecka (minns inte vilken vecka) sov jag riktigt dåligt, vaknade varje gång min sambo vände sig i sängen... var tvungen att sova i på gästmadrass i sovrummet för att få nån sömn alls. Men sen gick det om, har sovit gott sedan dess (nu i slutet av 27:e veckan). Jag får också svårt att andas när jag är stressad, och det händer ofta just på natten när jag inte kan sova. (Bävar inför de sista veckorna då lungorna pressas av livmodern..!)

Jag har tyvärr inga bra tips... för mig är det bättre att inte stiga upp, ens på toa, för då är det kört. (Det betyder att jag inte får dricka på några timmar innan jag lägger mig, vilket kan vara svårt då jag ofta är törstig.) Inte titta på klockan heller, och bara intala sig att det är gott om tid och kvar till morgonen och ingen panik. Men ibland är det förstås omöjligt, tyvärr.

Hoppas det går om, som det gjorde med mig! (Har hört om andra också som haft svårt att sova under en period i mitten av graviditeten.)

• PinglanGbg

Det är nog gravtäppa du har. Det enda som hjälper mot det är kortisonspray i näsan. Och det måste en doktor skriva ut. Boka en tid.

Svar på tråden Kan inte sova har svårt att andas