• flodda

Bytte från spjälsäng till vanlig och nu är vi nästan sömnlösa, Tips tack!!

Vår dotter är 22 mån och för 3 veckor sedan bytte vi från spjälsängen till vanlig barnsäng. hon får ett syskon om 2 månader så vi ville få detta gjort innan lilla kommer och får spjälsängen. det har väl gott hyfsat med läggningen hon springer upp 1-4 gånger fast utan protest så de är bara lägga henne igen. MEN nätterna börjar tära på oss då hon kommer in vid  04.00 ibland tidigare och ibland lite senare. och vi lägger tillbaka henne, hon somnar om en ca 30 min sedan kommer hon igen. vi lägger tillbaka och då börjar hon småprata med sig själv och efter 30 igen så är hon tillbaka. och så fortsätter det tills vi går upp. det är inte de att vi inte vill ha henne emellan oss men eftersom lilla kommer snart och kommer ligga emellan oftast så vill vi inte tillåta det nu och sedan börja säga nej. när hon sov i spjälsängen gick nätterna hur bra som helst hon sov hela nätter möjligtvis att man gick in nån gång för att nappen ramlat ur sängen. och hon sov tills 8 på morgonen nu går vi upp 06.30.
    är hon inte redo än för egen säng? eller har alla det såhär?
    snälla kom med tips hur vi ska göraFoten i munnen

• Svar på tråden Bytte från spjälsäng till vanlig och nu är vi nästan sömnlösa, Tips tack!!
  • Inorr02

min dotter är 2,3 år har inte bytt ännu hon har en växa säg också men hon sover bra i spjälsängen så länge hon sover bra och inte klättrar ur den får hon sova där

• Myran 08

Vi försökte också där precis vid 2 års ålder på vår son. Han var inte alls redo då. Utan han fick snällt tillbaka spjällsängen. Men när vi provade nu några månader senare så tycker han det är så skoj och visst är det upp och ner men ibland lägger han sig med oss om han vaknar på natten. 

Men bebisen kommer väl inte sova i spjällsängen direkt? Då är det väl inte så farligt att tösen eran har spjällsängen en stund till?  

• flodda

nä för spjälsängens skull är det ingen fara för det finns tillgång till 2 stycken. det är väl mer det att dom flesta man känner byter säng i 2 års åldern.
    jag tror inte hon tycker den nya sängen är obehaglig eftersom hon ofta går dit och leker och myser. tycker bara det är konstigt eftersom hon inte hoppade runt och försökte ta sig upp ur spjälsängen men nu helt plötsligt ska hon vakna och springa upp och ner.

• Natulcien

Kanske ni kan ställa hennes säng bredvid er säng då, om hon känner oro?

Eller skaffa en större säng till henne, så att någon av er kan sova i den med henne tills hon sover bättre igen?

• Höghus

Men kan inte hon sova mellan er och bebisen på utsidan om mamman? Så gjorde vi. Det är ju jättevanligt att man har mer än ett barn i sängen. Vi har tre.

• flodda
    Natulcien skrev 2012-12-08 13:30:56 följande:
    Kanske ni kan ställa hennes säng bredvid er säng då, om hon känner oro?

Eller skaffa en större säng till henne, så att någon av er kan sova i den med henne tills hon sover bättre igen?
    hon är ju inte orolig av sig utan det verkar mest handla om en grej hon fått för sig på grund av att hon kan. annars hade hon ju varit ledsen eller protesterat när vi går tillbaka till hennes säng.
    Höghus skrev 2012-12-08 13:42:38 följande:
    Men kan inte hon sova mellan er och bebisen på utsidan om mamman? Så gjorde vi. Det är ju jättevanligt att man har mer än ett barn i sängen. Vi har tre.
    min sambo har ett väldigt krävande jobb och har redan problem med sömnen så dotterns snarkningar och att hon rör sig mycket blir väldigt jobbigt om vi ska ha det så varje natt. sedan är det såklart skillnad om hon kommer in ledsen och orolig nån gång ibland så det är ju inte att vi är några martyr föräldrar Glad
    sedan känner jag mig väldigt otrygg med att ha lillbebis på utsidan mig så just de är inge alternativ.
  • eeeeemelie

Vi bytte också strax innan 2 års ålder, eller vi tog bort ena sidan på spjälsängen just av den anledningen att jag är gravid igen och vi kände att hon var stor nog att kunna gå in till mamma och pappa. Men nattningarna gick bra i några dagar sen tog de 30-40 springningar med henne in i sängen igen innan hon gav upp. Vi vände sängen så hon inte kan ta sig ut och nätterna och läggningarna är åter igen toppen. Hon får sova så ett tag till för hon trivs och visar inga tecken på att hon behöver byta, även när syskon kommer. Då får vi skaffa en säng till helt enkelt.

Men personligen kan jag tycka att ni kan inte knuffa undan henne från eran säng bara för att pappan inte sover tillräckligt. Då kanske han får lägga sig i ett annat rum eller på soffan så länge. Risken finnas att hon känner sig än mer undanknuffad när syskon kommer. Vi räknar stenhårt med att ha båda i sängen ett tag. Men de kommer vi göra på dotterns villkor, vill hon och behöver det. Då får hon absolut göra de..   

• Natulcien
    flodda skrev 2012-12-08 14:12:32 följande:
    hon är ju inte orolig av sig utan det verkar mest handla om en grej hon fått för sig på grund av att hon kan. annars hade hon ju varit ledsen eller protesterat när vi går tillbaka till hennes säng.

min sambo har ett väldigt krävande jobb och har redan problem med sömnen så dotterns snarkningar och att hon rör sig mycket blir väldigt jobbigt om vi ska ha det så varje natt. sedan är det såklart skillnad om hon kommer in ledsen och orolig nån gång ibland så det är ju inte att vi är några martyr föräldrar Glad
    sedan känner jag mig väldigt otrygg med att ha lillbebis på utsidan mig så just de är inge alternativ.
    Men varför vaknar hon då, om det bara är "en grej"?

Och om din sambo är extremt lättväckt så kanske han ska sova någon annanstans? Kan ju vara en idé?
  • K med lilla E
    flodda skrev 2012-12-08 14:12:32 följande:

Då tycker jag att pappan kan lägga sig i ett annat rum, så får alla sova och alla blir nöjda, krångla inte till det!
  • flodda
    K med lilla E skrev 2012-12-08 14:37:31 följande:
    Då tycker jag att pappan kan lägga sig i ett annat rum, så får alla sova och alla blir nöjda, krångla inte till det!
    fast då blir ju inte alla glada om mannen ska behöva sova på en soffa varje dag för att barnen ska ligga i vår säng. då kan man ju lika gärna byta tillbaka till spjälsäng eftersom vi alla sov bra då.
Svar på tråden Bytte från spjälsäng till vanlig och nu är vi nästan sömnlösa, Tips tack!!