• Anonym (Kaffedraken)

    Smaksatt creme fraiche till 8-månaders?

    Hej!
    Undrar hur det är med smaksatt creme fraiche till en 8-månaders? Ska göra köttfärsrisotto och vill kunna ge mitt barn också men blir osäker när jag läser på förpackningen då den innehåller både socker, salt och nått e-ämne.
    Mvh Evelina  

  • Svar på tråden Smaksatt creme fraiche till 8-månaders?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej Evelina!
    Nyttigt eller onyttigt är alltid en fråga om mängder. Det är inte bra att vänja små barn vid för mycket socker. Njurarna är inte fullt utvecklade och man rekommenderar därför inte heller att man undviker salt i småbarnsmat. 
    Om du väljer smaksatt crème fraiche som innehåller ca 1 % tillsatt salt, så kan du kanske salta mindre i rätten och i stället salta i efterhand till övriga matgäster?

    Den lilla sockermängden i produkten tycker jag inte är någon stor sak. Bröstmjölk är t ex väldigt sött, så små barn är vana vid söt smak. Det handlar mer om att inte vänja barn vid godis, kakor, läsk, saft, glass och andra sockrade livsmedel som också har ett dåligt näringsvärde.

    Tillsatser i maten har fått ett överdrivet negativt rykte. Maten har aldrig varit säkrare än idag och ändå har vi aldrig varit så rädda för att maten ska innehålla farliga ämnen. Tillsatser fyller ju någon funktion i ett livsmedel - ofta är det till för att öka säkerheten. Tillsatser är noga kontrollerade till skillnad från många andra ämnen som vi får via maten. E-nummer kan låte skrämmande, men många tillsatser är ämnen som inte egentligen är så obekanta. Smaksatt crème fraiche kan t ex innehålla citronsyra - ett ämne som också förekommer naturligt i citroner.

Svar på tråden Smaksatt creme fraiche till 8-månaders?