Någon med erfaranhet av Fluitide och Airomir? Behöver råd nu..
Har en liten kille på 4 månader, han har bla. reflux.
I måndags var de en tur till vårdcentralen för han och han två äldre syskon var hostiga o febriga.
Lille hade öroninflammation, så fick behandlig för de. Inget mor hostan för dr ville inte trycka i honom mer medicin då han redan får Zantac för sin reflux.
I tisdags hade vi telefontid med hans gastroläkare, jag talar om att vi varit inne på vc, hon frågade vad han fick mot sin hosta? Ja inget.. Hon sa att han måste åka in och inhaleras.
Så de blev akuten, där fick han inhalera airomir. Vi fick med oss hem som vi skulle ge honom varran-var tredje timme.
Återbesök på barnmottagningen nästa dag, där sa den dr vid behov, och två ggr inför natten men max 12 ggr per dygn.
Det fungerade bra onsdag och torsdag.Igår fredag så hjälpte inte airomiren, så vi fick komma till vårdcentralen. Där fick han inhalera adrenalin och även fluitide.
Denna dr sa 2 puffar airomir+3 puffar fluitide 4 ggr dagligen i en vecka, sen 2 ggr daligen i tre veckor.
Läste på fass, barn från ett år 50 mikrogram, men han är ju bara 4 månader och får 125 mikrogram.
Så jag vågade inte ge de imorse. (dr på vårdcentralen verka inte ha någon koll alls)
Så jag kontaktade barnmottagningen, fick tag på en dr. Han sa: Det är säkert RS. Han behöver varken airomir eller fluitide, det kommer inte hjälpa honom. Men vi fick gärna komma in till dom och inhalera honom??
Men på akuten testade RS, och jag antar att om det varit något hade dom sagt det.
Nu blev jag ännu mer förvirrad, så ringde 1177 och berättade läget.
Dom ringde till barnakuten och pratade med en dr där, han sa airomir+fluitide morgon och kväll denna helgen sen kontakta vc på måndag.
Då detta är helt nytt för oss har vi ingen aning om hur mycket man ska ge, inte ens doktorerna verkar veta.
Tycker inte ni det låter mkt om man går på vårdcentralens rekomendationer? Vem av alla dessa läkare ska man tro på?
Hur hade ni gett?