• 3barnsmamman83

Någon med erfaranhet av Fluitide och Airomir? Behöver råd nu..

Har en liten kille på 4 månader, han har bla. reflux.
    I måndags var de en tur till vårdcentralen för han och han två äldre syskon var hostiga o febriga.
    Lille hade öroninflammation, så fick behandlig för de. Inget mor hostan för dr ville inte trycka i honom mer medicin då han redan får Zantac för sin reflux. 
    I tisdags hade vi telefontid med hans gastroläkare, jag talar om att vi varit inne på vc, hon frågade vad han fick mot sin hosta? Ja inget.. Hon sa att han måste åka in och inhaleras.
    Så de blev akuten, där fick han inhalera airomir. Vi fick med oss hem som vi skulle ge honom varran-var tredje timme.
    Återbesök på barnmottagningen nästa dag, där sa den dr vid behov, och två ggr inför natten men max 12 ggr per dygn.
    Det fungerade bra onsdag och torsdag.Igår fredag så hjälpte inte airomiren, så vi fick komma till vårdcentralen. Där fick han inhalera adrenalin och även fluitide.
    Denna dr sa 2 puffar airomir+3 puffar fluitide 4 ggr dagligen i en vecka, sen 2 ggr daligen i tre veckor.   
    Läste på fass, barn från ett år 50 mikrogram, men han är ju bara 4 månader och får 125 mikrogram.
    Så jag vågade inte ge de imorse. (dr på vårdcentralen verka inte ha någon koll alls)
    Så jag kontaktade barnmottagningen, fick tag på en dr. Han sa: Det är säkert RS. Han behöver varken airomir eller fluitide, det kommer inte hjälpa honom.  Men vi fick gärna komma in till dom och inhalera honom??
    Men på akuten testade RS, och jag antar att om det varit något hade dom sagt det.
    Nu blev jag ännu mer förvirrad, så ringde 1177 och berättade läget.
    Dom ringde till barnakuten och pratade med en dr där, han sa airomir+fluitide morgon och kväll denna helgen sen kontakta vc på måndag.

Då detta är helt nytt för oss har vi ingen aning om hur mycket man ska ge, inte ens doktorerna verkar veta.
    Tycker inte ni det låter mkt om man går på vårdcentralens rekomendationer? Vem av alla dessa läkare ska man tro på?
    Hur hade ni gett? 

• Svar på tråden Någon med erfaranhet av Fluitide och Airomir? Behöver råd nu..
  • cosinus

Det beror nog på om det är tänkt som underhållsmedicinering av astma eller under en kort begränsad tid.

Min son är ordinerad pulmicort (som väl är samma verksamma ämne som flutide) vid falsk krupp och det han då får vid ett anfall är _massor_ mer än det som står i fass för hans ålder. Det är en hästdos i jämförelse som dessutom får upprepa 3 ggr per natt utan att kontakta sjukvården. Har det däremot inte blivit bättre på dessa 9 puffar så måste vi höra av oss men det har aldrig hänt. Det här är utskrivet av barnmottagninens läkare.

Så under en begränsad tid skulle jag våga ta den högre dosen och över helgen är ju helt klart att betrakta som en begränsad tid.

• 3barnsmamman83

Ja det beror ju lite på vilken läkare man frågar, vc tyckte 4 veckor, akuten idag sa över helgen.
    Ojdå.. Okej, ja man är ju så förvirrad av alla svar från alla läkare.. 
    Man vill ju inte heller trycka i honom för mycket. Samtidigt som man inte vill de ska rossla..  

• Dr Mupp

Jag tycker spontant att det låter mycket. 

Min 6 åring får 1 puff flutide som underhållsdos på morgonen. Vid förkylning får han 1 puff flutide och 1 puff aromir morgon och kväll. Extra ariomir om det skulle behövas. 125 microgram flutide och 0,1 mg aromir. Utskrivet av allergiläkare. Från början fick han bara aromir utskrivet av VC-läkare, men allergiläkaren ansåg att VC läkaren var en klåpare. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • 3barnsmamman83

Ja då låter det verkligen mycket för min lille.
    Haha ja det är väl lite så jag med känner för vc. Men för att slippa åka till akuten för att inhalera va de skönt att få komma till vc ju..
    Så kanske ska ge honom totalt 2 puffar fluitide morgon och kväll? Samt airomir vid behov.
    Men vad är eg max antal puffar på airomir? På akuten gav dom honom 4 puffar*3 på två timmar.    

• Dr Mupp
    3barnsmamman83 skrev 2012-12-08 12:33:25 följande:
    Ja då låter det verkligen mycket för min lille.
    Haha ja det är väl lite så jag med känner för vc. Men för att slippa åka till akuten för att inhalera va de skönt att få komma till vc ju..
    Så kanske ska ge honom totalt 2 puffar fluitide morgon och kväll? Samt airomir vid behov.
    Men vad är eg max antal puffar på airomir? På akuten gav dom honom 4 puffar*3 på två timmar.    
    DE har aldrig fått nått maxantal på aromir puffar, men vi ger bara en puff (5 inandningar i bubbla) per gång. TRor vi som mest var uppe i 6 puffar på ett dygn. 

DEt som våran allergiläkare sa var viktigt att när man ger båda samtidigt så ger man förs aromir och sen väntar 15 minuter och sen ger flutide. Det gör att effekten av flutide blir bättre.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • 3barnsmamman83

Okej.. 6 puffar bara? Det har vi redan fått ge totalt idag, o då e de många timmar kvar på detta dygn.
    Oh tack för tipset. Det ska vi göra då.  

• Dr Mupp
    3barnsmamman83 skrev 2012-12-08 12:41:56 följande:
    Okej.. 6 puffar bara? Det har vi redan fått ge totalt idag, o då e de många timmar kvar på detta dygn.
    Oh tack för tipset. Det ska vi göra då.  
    Aromir är inte hostdämpande utan endast luftrörsvidgande så vid hosta så bör man ju kombinera det med hostmedicin. Fast nu vet jag inte om det finns nån hostmedicin som man kan ge till så små.

Ariomir vidgar bronkiolerna i lungorna. De påverkar den glatta muskulaturen i bronkiolerna. Det påverkar inte slemmet i över luftvägarna.
  • Sixxty

Det låter onekligen mycket för en så liten. 3-åring får en puff Flutide x 4 i tre dagar tillsammans med Airomir när hans Astma blir sämre och underhållsdos En puff morgon och kväll som underhållsdos.

Meningen med Flutide är ju att dte ska verka lokalt på inflammationen i luftrören vid astma. Små barn som får stora doser kortison kan riskera att ta upp kortisonen systemiskt och då ökar risken för biverkningar. Jag tycker det låter som om er bebis ska skötas av barnkliniken och inte av VC.

• Frida g

Här har vi en piff flutide (125 mg) som underhållsdos och 4 puffar (2*2) vid förkylning. Airomiren finns ingen riktig maxgräns sa de till oss utan vi ska ta vid behov 4 puffar, blir hon inte bättre kan man ta 4 puffar till efter en kvart, och skulle hon inte bli bättre av det ska vi åka in. Detta är då ingen maxdos som på andra mediciner där det kan bli farligt om man får för hög dos utan blir man inte bättre på de puffarna behöver man komma till sjukhus. Så sa de till oss. Så har vi kört sedan dottern var 1,5 år.

• Nillan97

Min son har förkylningsastma. Han får två puffar flutide morgon o kväll och upp till 8 puffar airomir vid behov. Han är 4 år och väger 25kg.

Svar på tråden Någon med erfaranhet av Fluitide och Airomir? Behöver råd nu..