Inlägg från: pontus1992 |Visa alla inlägg
  • pontus1992

Fan va bög/bögigt

Vet inte riktigt vad som har hänt med mig och min känslighet. Jag har aldrig brytt mig om när folk säger att något negativt är bögigt utan mer alltid skämtat bort det. Nu har jag en kollega på mitt jobb som jag umgås en del med och väldigt ofta om hon pratar om något som är dåligt eller konstigt så kommer ordet bög/bögigt in i beskrivningen. Jag är ju öppet bög och alla har accepterat det och alla andra som är det på mitt jobb (vi är 4 st), och vi umgås precis som alla heteron med varann och det är inga konstigheter.

Jag har någon gång tagit upp det med henne eller det är väl mer hon som sagt efter att hon sagt att något är bögigt att det bara är ett uttryck och jag har bara sagt att det är ok. Fast nu har jag börjat bli lite småirriterad på det och börjar säga att saker är hetero när de är negativt. Då skrattar hon bara och att hon "got the point", men ändå så fortsätter det..

Sen är det en grej till jag undrar om er heteron..

Tror ni verkligen att vi HBT:are hoppar i säng med vem som helst bara för att vi har samma sexualitet.
    Detta är ett tag sen men det började en ny bög på mitt jobb och efter typ en vecka så frågade en tjej om vi hade haft sex. Självklart svarade nej eftersom vi inte haft det och frågade henne varför hon trodde det.. -Men ni är ju bägge bögar fick vi till svar.

Sen om vi har gaypar som gäster då får jag direkt veta det- Jag hade ett gaypar som checka in nyss eller vi har ett gaypar i baren låter det ofta. Min respons brukar va Nämen och jag har checkat in MASSOR av heteropar idag.

Är det jag som är känslig eller vad???

• Svar på tråden Fan va bög/bögigt
  • pontus1992
    Alvi skrev 2012-12-08 16:17:20 följande:
    Verkligen inte! Det är ju exakt samma sak som att stå och säga till en person med en cp-skada "jag ble cp-arg!"... Eller klassikern att kalla någon för mongo.

Sjukt omoget och att hon inte hajar att hon ska sluta med det TROTS att du har sagt till är ju bara tragiskt...

Ta upp det med chefen??
    Saken är ju att jag vet att det är inte menat illa av henne. Hon har absolut inga homofobiska tendenser utan har hängt med på gaybarer med mig och Johan, jag tror helt enkelt hon inte tänker på det. Ta upp det med chefen känns lite väl desperat, speciellt eftersom jag tidigare bara ignorerat det och skämtat bort det.
  • pontus1992
    Severus skrev 2012-12-08 16:42:09 följande:
    Såna uttryck hör jag ofta: "det är bögigt att käka fil", "det är bögigt att vika tvätt"
    Även uttryck att någon fått "damp", har "dampat loss" i klassrummet
    Ja men är det något man bara ska acceptera eller ska man säga till.. I klassrummet betyder det att du är lärare vad säger du till dina elever när de säger något sådant??
  • pontus1992
    Severus skrev 2012-12-08 16:52:05 följande:
    Jag hör detta från mina barn som i sin tur hört det i klassrummet, på rasten, i bussen
    vad säger du då till dina barn??
  • pontus1992
    TobbePetra skrev 2012-12-08 16:59:03 följande:
    Sen är det så, är man van och säga saker på ett sätt så är det väldigt svårt att bryta den vanan.
    Jo det är jag väl medveten om fast man borde kanske kunna tänka efter lite.
  • pontus1992
    auapower skrev 2012-12-08 17:04:45 följande:

nej du ska absolut inte acceptera det om du inte tycker att det är okej!

Jag är hetero, men har många vänner inom HBT, vi har ett skämtsamt sätt att prata med varann, men är inte heller rädda för att säga ifrån om det blir för mycket och detta för att vi är på samma plan, aldrig i livet att jag skulle uttrycka mig så som jag gör med mina vänner mot en okänd eller liknande.

Att personer inom HBTQA (så får vi med alla) skulle hoppa i säng med någon för att de har samma läggning är ju absurt! Absolut att ni har samma behov av närhet och kärlek som jag till exempel! 

Är det så att du blir ledsen över "bög/bögigt" i meningar och personen som säger det inte lyssnar, så gå till chefen och prata, jag kan förstå att du blir ledsen över det, mina "bögvänner" skulle också ta illa upp om någon höll på så i deras närhet.

Jag tycker ju det är en sak om vi bögar kallar varann bögjävel och säger att saker är bögigt  jag är ju bög och en jävel på att böga så bögjävel ser jag bara som något positivt..
  • pontus1992
    auapower skrev 2012-12-08 17:14:28 följande:

nja där kan jag inte hålla med, en bög som kallar en annan bögjävel, den personen kan bli minst lika ledsen som du om en främmande hetero säger bögjävel till dig. OM man sedan har det inom vänskapskretsen (min kompis är bög och dragqueen, honom kan vi (hetero som homo som transor som bi) kalla "bögen" om han inte lyssnar till sitt namn eller inte hör.. men det är ingeting han blir ledsen för, då vi alla har samma attityd mot varann, dock mer kärlek, men ändå)

och man gör som man ser/hör, kallar en bög en annan bög för bögjävel, så kan många runt omkring tänka "aha det är okej att säga så" och så börjas det..

Jo men jag menar inom vänkretsen där folk känner till hur man är.. Skulle ju inte säga det till någon jag inte känner.
  • pontus1992
    Severus skrev 2012-12-08 20:23:13 följande:
    Sen finns det flera som använder uttrycket "det är bögarnas fel"(från sången) så fort något går åt helvete

Sett såna statusar på FB mer än en gång

men den sången är ju bara rolig och ironisk hoppas de flesta fattar att det är ironi och mer att reta upp frikyrkorna och Siwert Öholms maffian
  • pontus1992
    PGA skrev 2012-12-09 05:44:32 följande:
    Du lever i ett heteronormativt samhälle och i ett sådant har heterosexualitet högre status. Dock är det klumpigt av henne att uttrycka sig så men det är säkert ett sätt att trycka dit dig lite tror jag.

Eftersom män har större sexlust än kvinnor så är det inte så konstigt att det blir mer sex om två män är inblandade.
    Så din staus är högre än min?? ok fast du lever ju i ett okristet samhälle så vi kan väl tjafsa lite fram och tillbaka om det där med statusen eller så ignorerar jag bara vad du säger eller nåt..
  • pontus1992
    Bill50X skrev 2012-12-09 07:40:58 följande:
    Jag vill ha med P också. Alltså: HBT Q P,allt är blad på samma träd som en psykoterapeut en gång sade.

P??? A visst (asexuell) men P vad står det för?
  • pontus1992
    Bill50X skrev 2012-12-09 17:40:43 följande:
    Pedofilerna ska få vara med i samma genre. Det är väldigt likartat med homosexualiteten och jag vill passa på att slå ett slag även för dem med pedifili så väl som för de som har honosexualitet. Så P som i pedofili...
    Jag har då aldrig haft sex med någon minderårig så nej homosexualitet kan inte jämföras med pedofili det är två helt olika saker... vet inte hur det är med dig men du kanske jämför heterosexualitet med pedofili eller??
Svar på tråden Fan va bög/bögigt