• Lisa2012

Orolig sömn

Har en underbar 2 veckors gammal son, första barnet o vi försöker hitta en vardag i amning o blöjbyten. Amningen har inte kommit igång som den ska o jag pumpar ut bröstmjölk som vi ger honom på flaska istället. Min fundering är kring hans sömn. Vi upplever att han har väldigt svårt att komma till ro när han ska sova sedan någon dag tillbaka. Han ligger o "bökar", sträcker mycket på sig, gnyr o gnäller. Detta gör han även när vi försäkrat oss om att han är mätt, torr o får ligga nära mig eller sin pappa. Vad kan det bero på o hur kan vi hjälpa honom att komma till ro? Jag blir väldigt orolig o stressad över att han verkar orolig...

• Svar på tråden Orolig sömn
  • KLAJSHUH

Ta det lugnt.. Han är bara två veckor. Förstå hur mycket intryck och hur stor världen är utanför din mysiga lilla mage! Har själv en 6 månaders som fortfarande bökar och ibland har jätte svårt att komma till ro. Oxå mitt första barn. Så länge han inte har ont av något är det ingen fara. Jag har börjat tänka på att det är ju inte alltid som vi vuxna bara slappnar av och somnar så tänk då hur det är för dessa små som inte vet hur det är med nåt. Va bara där med honom och ge honom värme och trygghet. : )

• Natulcien

Att bli orolig och stressad är ganska kontraproduktivt, eftersom bebisen känner av det och också blir stressad. Så börja med att försöka koppla av och lugna ner dig. Det är jättevanligt att så små bebisar sover oroligt och har en massa stök, bök och gnyenden för sig.

Kan ju vara lite magknip? Han ni provat att ge honom Sempers magdroppar? Magmassage innan läggdags?

• Lisa2012

Tack för att ni tar er tid att svara, alla hormoner efter en förlossning gör väl att man blir alldeles nojjig o då är det skönt att höra att man inte är ensam om sina upplevelser...

• KLAJSHUH

Du är absolut inte nojig. Är som dom säger, första barnet blir "provkaninen" Man har ingen aning om nåt.. Och det är så otroligt omtumlande med en bebis. Jag har nojjat mig massor.. Oftast om sömn men även om amning, rutiner, barnvagnsåkande(sonen hatade barnvagnen) mm. Men nu har jag insett att det är bättre och lyssna på barnet och försöka hänga med i svängarna. Haha

• Omega83

Skulle säga att det är normalt :) kan vara lite magont t.ex eftersom tarmarna är ovana vid mjölken. Testa ge lite Magnusdagen 2 ggr om dagen, finns instruktioner på nätet. För oss underlättade det lite, men då var dottern kolikbarn också :). Det är mycket stimulans för dom små som ska bearbetas under sömnen. Sömnen är orolig i vågor hela första året, om inte ännu längre. Har själv en 9 månaders och hon är mitt inne i separationsfasen... Hujedamej :))

• Omega83

Ps ett tips är bärsjal! Då får bebisen närheten, värme och du/ni har händerna över till annat

• Lisa2012

Tack snälla ni igen, har faktiskt kollat upp det där med bärsjal, någon som har bra tips på vilken/var man kan köpa någon bra?

• KLAJSHUH

Jag köpte en vanlig trikåsjal på Babyproffsen. Det är väldigt krångligt innan man får in snitsen på att knyta den. Men den är väldigt skön för ryggen. Fast o andra sidan hatade min son den. Han vill kunna röra sig skapligt men ändå va nära.. Är först nu vi kunnat börja använda den mer och mer..

Svar på tråden Orolig sömn