• Anonym (hushållerskan)

Fördelning hushållsarbete

Hur mycket "hjälper" era män / sambosar till med hushållsarbetet? Min sambo hjälper aldrig mig att städa. Han lagar mat ibland dock aldrig vardagsmaten. Nu bad jag honom hjälpa till att städa inför julen och då svarar han bara att han inte har lust. Jag sa att jag har inte heller lust - jamen låt bli då säger han. Och hur blir det då om ingen städar. Hemmet är inte på något sätt pedant och välstädat i vanliga fall och kommer inte att bli det till jul heller men lite fint vill jag att det ska vara. Men ska det städas så är det bara jag som får göra det.

Jag har just nu fått konstaterat att jag har järnbrist och håller på med utredning för detta. Mina järndepåer var helt tömda och pga detta är jag både trött och orolig. Det medför att jag just nu tycker det är extra jobbigt att sköta all städning.

Skulle vara intressant att höra hur ni fördelar hushållsarbetet mellan er.

• Svar på tråden Fördelning hushållsarbete
  • Danitra

Vi ser till att vi båda lägger lika mycket tid på sysslor och fritid. Vad vi gör varierar lite men genom åren har vi hittat en uppdelning som känns rättvis. Han tvättar och går ut med sopor, handlar (ofta med barnen så jag kan städa under tiden), han bäddar om sängarna och städar badrummet.

Jag sorterar tvätten, sköter städningen, betalar räkningar och planerar inköp och aktiviteter som rör barnen. Matlagning och diskning delar vi i princip rakt av.

Ibland känner någon av oss att fördelningen börjar bli ojämn, då diskuterar vi igenom och omfördelar eventuellt.

• Majsan70

MIn man "hjälper" inte mig..han tar sitt fulla ansvar i vårt gemensamma hem. Vi har en mycket jämn fördelning hemma där även barnen är aktiva i hushållsarbetet.

• Bright Eyes

Jag gör det mesta hemma för det är jag som stör mig på att det är stökigt. Av någon anledning "ser" han det inte på samma sätt som jag. Säger jag dock åt honom "kan du plocka ut diskmaskinen, torka av borden och damma bokhyllan innan du åker och tränar?" så gör han det och gnäller aldrig. Jag hade önskat att han tog egna initiativ men det fungerar inte. Jag får ge honom konkreta uppdrag så funkar det bra.

• SuzR

Vi hjälps åt och gör lika mycket. Vi båda kan laga mat och vi tycker det är roligt. Ibland gör jag mer och ibland gör han mer. Dock har vi städhjälp så den biten slipper vi.

• Lufsan

Min sambo "hjälper" inte till. Vi båda bor här och gör per automatik lika mycket. Nu när jag gravid gör han mer än mig. Men så är det väll i livet? Om han är sjuk gör jag lite mer. Inget konstigt. 

En dag i sänder.
  • hannis

Vi delar väldigt lika. Just nu är jag gravid och gör lite mindre än vanligt och min man tar all städning, snöskottning och andra tyngre sysslor.

I vanliga fall delar vi på städning och matlagning. Handlar gör vi oftast tillsammans, diskar gör den som inte lagar maten. Jag sköter tvätten och bäddar sängar, han klipper gräs, skottar snö och betalar räkningar.

Vi nattar vårt barn varannan kväll. Den som inte nattar promenerar med hundarna under tiden.

• Mithra

Vi hjälps åt att plocka undan saker, torkar bord etc. Han får gå ut med sopor och diska - varje gång. Jag dammsuger och lagar mat - varje gång. Vi trivs med den uppdelningen Skrattande

Vi båda säger/kramar/pussar dottern godnatt (Om han inte jobbar). Han får allt som oftast gå ut med hunden numera (om han inte jobbar) för jag har extremt svårt att gå ned och upp för tre trappor då jag har foglossning from hell.

• Vinterankan

Instämmer med majsan70 och lufsan. Min sambo hjälper inte mig, han tar sitt ansvar. Vi har delat upp det smhan handlar och lagar all mat, jag tvättar och diskar. Dammsug ingen delar vi på i vanliga fall men nu när jag är hemma och är mammaledig så tar jag den biten. Jag Lagar middag 1-2 gånger i månaden och de dagarna så diskar han.

• Anonym

Jag tror att du och din man har två problem här, 1. ni har inte samma uppfattning om när och hur mycket det ska städas, lagas mat etc., 2. du vill att han visar dig mer omtanke nu när du är sjuk. Prata om det utifrån ERT förhållande och inte efter hur "alla andra" har det.  

• Anonym

Hemma hos oss har vi följande ansvarsfördelning:

Jag: Tvättar och hänger tvätt, viker tvätt och sorterar /lägger i lådorna.  Fyller diskmaskinen och tömmer den. Jag plockar undan.

Han: Lagar all mat, åker och handlar, sköter kvällsrutin och natting av barn.

VI: Storstädar en gång i veckan.

Svar på tråden Fördelning hushållsarbete