• Anonym (snålt?)

Min son fick en VÄLDIGT billig present på sitt födelsedagskalas....

Idag hade min son 6årskalas och hade bjudit de flesta i sin klass. Vi bestämde att varken ha det superenkelt eller överdådigt, det var lite tårta och lekar och umgänge bara. Det var en del föräldrar med också, allt var väldigt lyckat och trevligt.

Vi hade bjudit in en pojke från min sons klass som kom på kalaset och lämnade fram ett litet paket till min son. Det visade sig innehålla en actionfigur med båt, en av de allra billigaste grejerna som går att få tag på  från den samlarserien (typ 50 kr) och visst blev min son glad, men jag tycker det är lite konstigt att ge en sådan billig sak.... Men jag kanske är girig? detta var alltså den enda presenten min son fick från denna pojke, inte något kort heller.  Av alla andra barn fick han en sak för åtminstone 100-200 kr och jag menar inte att man måste lägga så mkt pengar, absolut  inte! Men tycker det blev lite pinsam stämning när min son öppnade, ungefär som att få en penna i julklapp ungefär.

Pojkens mamma ringde min häromdagen och undrade vad min son  önskade sig och jag svarade "Actiongubbar ur X serien, men det är verkligen inte ett måste med en present" och jag tycker ändå att man borde förstå att det är ju bara något man säger, normalt sett tar man väl med sig en present? Ja, ni gjorde hon ju det, javisst, men det var verkligen den billigaste billigaste man kan få tag i....

Är jag snål?? ska jag antyda något eller låtsas som ingenting? ge hennes son något lika billigt tillbaka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:28
    Nej, jag kommer inte kontakta mamman och vi får se om min son går på den andra pojkens kalas i framtiden, har inte bestämt det än. Beror också på om de fortsätter vara kompisar.

Jag har fattat nu att 50 kronor tydligen är en normal summa för ett barnkalas, visste helt enkelt inte det. Är jävligt sårande och irriterande att hela tiden kallas för idiot och gris och liknande enbart pga en ENKEL FRÅGA.

Men visst, ni har väl rätt i att jag varit girig då. Kalaset var iaf lyckat och det är viktigast.

• Svar på tråden Min son fick en VÄLDIGT billig present på sitt födelsedagskalas....
  • Anonym (Jenny)

Så du mena att du bara bjöd på tårta? Men vad snålt...

• autismförälder

Herregud 50 kr är helt okej! Mina bonusbarn går på kalas säkert en gång per månad minst jag har inte lust lägga mer än 100 kr på present. Mina barn klarar inte att ha kalas, även om det låter konstigt i dina öron ska du vara glad att din son kan ha kalas med massa kompisar

• Anonym (galet!)

HUUUR kan man ens ifrågasätta priset på en present till sitt barn? Barn värderar inte saker i pengar. Under förutsättning att inte föräldrarna lär ungen sådant. De är jätteglada för att få paket för paketets skull. Och så var det en sak som barnet önskade sig.

Nej fy för den lede. Dig hade jag aldrig skickat mitt barn till.

• Anonym (Pappan)

Håller med de flesta, skit i hur mycket den kostade.

Var glad att din son har kompisar!

• CeeJay

Kan tillägga att min yngsta dotter fick presenter i helgen av varierad kvalitet och jag antar även pris (för jag kollar inte och bryr mig verkligen inte). Det hon leker mest med är en så där "stål-spiral" som "går" nerför trappor... jag gissar att den kostade mycket mindre än Monster High dockan hon också fick... Vem bryr sig liksom

• pontus1992
    Anonym skrev 2012-12-10 13:39:21 följande:
    Jag håller helt och fullt med TS, presenter under 200 pix undanbedes!

Jag brukar lösa problemet såhär: Innan vi ska ha kalas skickar jag ut blanketter till de inbjudna där de får fylla i värdet på presenten som de ska ge. Kvitto eller kopia på kvitto som visar att angivna uppgifter stämmer ska uppvisas minst tre dagar före kalaset. Naturligtvis ska blanketten även skrivas under med namn och personnummer. På detta vis brukar allt lösa sig till det bästa, de som redovisar summor under 200 undanbedes vänligt - men bestämt - att kassera sin inbjudan och omedelbart glömma att de någonsin var tilltänkta som gäster.
  • sniffelix

Alla har olika åsikter. vill TS ta illa upp för det och vara grinig undertiden sonen är glad så. Och tycker man att 50kr för en present är helt ok för en 6åring så.

Jag har upplevt många kalas med alla barnen. Och presenterna varierar från lite hårspännen, sudd, pennor till faktiskt dyrare leksaker och presenter. Både kläder, bättre leksaker, smycken och annat dyrare har vi fått och även givit bort.

Jag anser att bara barnet är glad så är det bra. Mina barn har varit glada för även mindre dyra presenter från sina vänner. Och är barnen inte glada så får dom ta det med sin kompis själv...tycker jag.

Och så beror det även på vad det är för fest/kalas ni föräldrar anordnat. Många i dotterns klass har bjudit ut på dyra kalas på ställen med lek och aktiviteter...kostar ju en del för en hel klass...
    Dessa barn har fått riktigt dyra presenter som till exempel större LEGO askar med mycket lego...för några hundra.

Men vem bryr sig???? 
    Om TS är så kinkig på det så gör anspråk/hint om det på inbjudan att det är en "fin fest för ett fint barn som förtjänar fina presenter".  Och vad gnäller du om det här på FL för...säg det själv till den mamman då om du nu är så gnällig om det.

• FrökenFryken

Jag blir väldigt ledsen av att läsa sånt här. Ska försöka ge ett balanserat svar. Som ensamstående mamma på heltid utan föräldrar i stan som kan vara barnvakt när jag behöver jobba kvällar och helger (vilket som de flesta vet är väldigt vanligt i många kvinnoyrken) är min ekonomi väldigt begränsad. Jag har dessutom en skada som ytterligare fördyrar livet och gör inkomstmöjligheterna än mer begränsade (även för en före detta karriärist som jag). Funderade länge över om jag skulle orka hålla kalas när min son fyllde tre. Men jag gjorde det! Ett tiotal barn lekte glatt i vardagsrummet och sonen fick presenter av alla. En av hans bästa vänner kom med ett förstoringsglas. Det tycker jag var en jättebra present! En annan av hans favoritdagispolare hade med sig ett Cars-set från MegaBloks, förmodligen värt flera hundralappar. Något jag själv aldrig skulle ha råd med. Vi köper det mesta på loppis. Sonen blev ju jätteglad för båda dessa grejer förstås! Och var och en ger efter förmåga. Sedan tycker jag att kalashysterin särskilt i storstäderna verkar ha eskalerat, men inhyrning på olika lekland och dyra presenter. Det är helt orimligt för oss som lever med en helt annan ekonomi och jag välkomnar snarare billigare presenter just för att ta udden av detta. I det fall du nämner var ju kompisens mamma dessutom så omtänksam att hon särskilt ringde och frågade vad din son önskade sig. Och köpte sedan detta! Jag förstår faktiskt inte alls kritiken. Säger man att present inte är nödvändigt ska man mena det också. Annars är man ju bara falsk. Du bör absolut fundera över din syn på det materiella. kanske lite volontärarbete (tillsammans med barnen) på "Vinternatt" eller Stadsmissionen skulle ge dig ett annat perspektiv. Det är ingen ironisk kommentar från min sida, utan ett ärligt förslag. Man blir lycklig av att hjälpa! Kram och lycka till!

• Sandraa L
    FrökenFryken skrev 2012-12-10 14:56:05 följande:
    Jag blir väldigt ledsen av att läsa sånt här. Ska försöka ge ett balanserat svar. Som ensamstående mamma på heltid utan föräldrar i stan som kan vara barnvakt när jag behöver jobba kvällar och helger (vilket som de flesta vet är väldigt vanligt i många kvinnoyrken) är min ekonomi väldigt begränsad. Jag har dessutom en skada som ytterligare fördyrar livet och gör inkomstmöjligheterna än mer begränsade (även för en före detta karriärist som jag). Funderade länge över om jag skulle orka hålla kalas när min son fyllde tre. Men jag gjorde det! Ett tiotal barn lekte glatt i vardagsrummet och sonen fick presenter av alla. En av hans bästa vänner kom med ett förstoringsglas. Det tycker jag var en jättebra present! En annan av hans favoritdagispolare hade med sig ett Cars-set från MegaBloks, förmodligen värt flera hundralappar. Något jag själv aldrig skulle ha råd med. Vi köper det mesta på loppis. Sonen blev ju jätteglad för båda dessa grejer förstås! Och var och en ger efter förmåga. Sedan tycker jag att kalashysterin särskilt i storstäderna verkar ha eskalerat, men inhyrning på olika lekland och dyra presenter. Det är helt orimligt för oss som lever med en helt annan ekonomi och jag välkomnar snarare billigare presenter just för att ta udden av detta. I det fall du nämner var ju kompisens mamma dessutom så omtänksam att hon särskilt ringde och frågade vad din son önskade sig. Och köpte sedan detta! Jag förstår faktiskt inte alls kritiken. Säger man att present inte är nödvändigt ska man mena det också. Annars är man ju bara falsk. Du bör absolut fundera över din syn på det materiella. kanske lite volontärarbete (tillsammans med barnen) på "Vinternatt" eller Stadsmissionen skulle ge dig ett annat perspektiv. Det är ingen ironisk kommentar från min sida, utan ett ärligt förslag. Man blir lycklig av att hjälpa! Kram och lycka till!
Svar på tråden Min son fick en VÄLDIGT billig present på sitt födelsedagskalas....