• KatjaKaj

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 00:00
    Inte rasistisk utan stötande, felformulerat av mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:44
    www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Skolan har nu gått ut med att det hela var ett missförstånd, och att pojken självklart får vara pepparkaksgubbe.

• Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!
  • KatjaKaj

Ja det känns ju onekligen som att de letat efter något att störa sig på.

• KatjaKaj
    Delia skrev 2012-12-08 23:55:23 följande:
    Men herregud, vem fan bryr sig om vad en skola gör? Sluta sitt här och grina över sånger ni inte får sjunga och flaggor ni inte får vifta med.

Nu tycker jag som sagt att man lika bra kan skippa luciatåg under skoltid, men självklart bryr jag mig om vad som händer på skolorna ute i landet. Mina barn ska gå i skolan sen och jag tycker det är viktigt att hålla koll på vad som händer inom skolväsendet. Dessutom är detta ett diskussionsforum och jag ville väldigt gärna se vad andra ansåg om pepparkakgubbens vara eller icke vara.
  • KatjaKaj
    Bollhav skrev 2012-12-08 23:57:14 följande:
    Hur får du det till att någon tycker det är rasistiskt med pepparkakor? och pepparkaksgubbar 

Nej så här i efterhand inser jag att jag borde skrivit stötande. Det får jag väl be om ursäkt för.
  • KatjaKaj
    Delia skrev 2012-12-09 07:13:30 följande:
    Cookiesandcream: Det var precis det jag gjorde, men du kanske har lite problem med läsförståelsen? Jag ser ingen mening i att diskutera vad EN lärare väljer att göra. Det är uppenbart att ingen håller med hen. Det enda som händer i en sån här tråd är att människor kommer in och är alldeles fantastiskt kränkta av olika saker.

Nej och jag det absolut ingen mening med att diskutera om det verkligen är ett plus på Stickan denna gången eller om det är ett graviditetssymptom när man har ont i tån. Därför går jag inte in i de trådarna och skriver, för jag har inget vettigt att säga.
  • KatjaKaj
    Delia skrev 2012-12-09 09:24:33 följande:
    KatjaKaj: Fan jag måste ha missat allt vettigt du har skrivit i den här tråden. Du kanske kan informera mig.

Man måste ju inte vara dryg bara för att man själv inte tycker ämnet ifråga är så lattjo att diskutera. Här är hur många trådar som helst, jag är övertygad om att du kan hitta någon trevlig tråd.
  • KatjaKaj
    Delia skrev 2012-12-09 11:27:08 följande:
    Det är många offerkoftor som dras på i den här tråden.
    Och du är gnällig, så det jämnar ut sig.
  • KatjaKaj
    Wimsey skrev 2012-12-09 11:32:28 följande:
    Vad vi har här är alltså ett barn som har fört vidare information från läraren till sin mamma som sedan (möjligen i något upprört tillstånd) har ringt till läraren. Det finns en alternativ förklaring som mamman förkastar som efterhandsinformation också, men eftersom hon och hennes som är de enda som har pratat med läraren om saken så är det enbart hennes uppgifter.  Vi har inte ett förstahandsuttalande från läraren och ordet "rasism" har inte använts. 

Det finns gott om ställen för informationsluckor här. Det är möjligt att lärarens / skolans motiv är precis som det antyds av många men det är långt ifrån självklart.
    Nu kände jag att jag ville diskutera utifrån den informationen man fick i artikeln, självklart kan man ifrågasätta om pojken verkligen förstått rätt och om mamman kanske missuppfattat läraren.
    Det är mycket möjligt att det ligger mycket mer bakom och att det kanske finns någon annan anledning till att pepparkakorna inte ska vara med.
    Men nu utgår jag från vad mamman och sonen i artikeln säger och det är det jag vill diskutera.

Sen kan vi säkert försöka grotta ner oss i anledningen till att jag drog paralleller mellan stötande och rasistisk om det känns givande.
  • KatjaKaj
    Delia skrev 2012-12-09 11:38:39 följande:
    KatjaKaj: Jag tycker ändå det känns skönt att man kan lita på att du kommer in med någon dräpande, intelligent kommentar lite då och då. En trygghet liksom ;)

Hur är det med källkritik, har man slutat lära ut det i skolan?
    Men alltså detta är ett forum där man får lov att diskutera och jag vill diskutera utifrån den informationen jag får i artikeln.

Det är iallafall trevligt att du tycker min intelligens är något du tycker att du måste kommentera. 
  • KatjaKaj
    Delia skrev 2012-12-13 14:06:14 följande:
    CMM: Det är ju rätt lång tid mellan Mona och pepparkakan, det måste man ju
    ändå säga.

Och oavsett så är det inte en vettig storlek på en diskussion när det handlar om vad en person i en skola har sagt. Det vore ju en sak om det var en vettig diskussion men det är det såklart inte. Det är folk som ska sätta på sig offerkoftor och skrika om hur diskriminerade dom är i sitt eget land.
    Nu vet ju jag att du tycker att mina kommentarer är otroligt ointelligenta, men jag tycker det är du som överdriver.
    Visst här är några enstaka som överdriver och "skriker" om att de känner sig diskriminerade, men alltså det är enstaka personer.
    Dom flesta tycker väl ändå som du att det var en löjlig person som gjorde en otroligt löjlig sak.
    Det är ju precis vad det var, fjantigt.

Jag tex precis som jag skrev i trådstarten tycker att luciatåget kan skippas under skoltid helt.

Du har suttit här i 5 dagar snart och försöker få det till att alla här på familjeliv är så fruktansvärt kränkta och att alla som skriver här i tråden har offerkoftan på sig.
    Men du helt ärligt så jävla illa är det faktiskt inte.
    Precis som att det är några enstaka som kommer med uttalande som läraren är det enstaka som faktiskt tycker att det är diskriminerande.
Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!