• Bollhav

Pepparkaksgubben är rasistisk!

KatjaKaj skrev 2012-12-08 23:47:57 följande:
    Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar...
    Hur får du det till att någon tycker det är rasistiskt med pepparkakor? och pepparkaksgubbar 
  • Bollhav
    SoStylish skrev 2012-12-09 00:00:37 följande:
    Kanske?

I stället ska två barn vara tomtar, och förutom en lucia ska resten vara stjärngossar eller tärnor.
    – Då gick jag i taket och ringde till läraren och frågade om det var sant. Jo, de hade tagit bort det. För att det inte skulle stöta någon, säger Jenny, och fortsätter:

Ja? Hur tolkar du det till att någon kännt sig utsatt för rasism?
  • Bollhav

En sammanfattning som jag tolkar det.

Kören kommer överens om sångerna till Luciatåget. Pepparkakssången är inte med och läraren tycker därför inte det ska vara med några pepparkasgubbar i tåget. Mio vill vara pepparkasgubbe ändå och klagar hos mamma som får för sig att det är pga nånslags bakvänd rasism när aaldelningen anagligen är att andra barn kan tycka det är stötande att Mio ska vara pepparkasgubbe när man ju tillsammans bestämt att de inte skam vara med.

• Bollhav
    Anonym skrev 2012-12-09 16:09:39 följande:

Ja ursäkta ordvalet. Spelar ingen roll vad den där tomten gjorde. Korkat var det i kubik.
    Flytta 20 meter och bannlysa är ju inte samma sak riktigt, eller hur?
Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!