• Wimsey

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Jag är lite nyfiken på varför "stötande" omedelbart tolkas som rasistiskt. Jag menar, det är ju rätt långsökt att hävda att själva pepparkaksgubben är rasistisk så varför är det så självklart att det är det som menas?

gammal detektiv i ny förpackning
  • Wimsey
    Anonym skrev 2012-12-09 11:11:33 följande:

Så vilka tror du att man tänker sig ta illa upp? Folk som solat i solariet för länge?

Hur skulle jag kunna veta det? Det är inte jag som dragit de omedelbara slutsatserna här.
  • Wimsey

Vad vi har här är alltså ett barn som har fört vidare information från läraren till sin mamma som sedan (möjligen i något upprört tillstånd) har ringt till läraren. Det finns en alternativ förklaring som mamman förkastar som efterhandsinformation också, men eftersom hon och hennes som är de enda som har pratat med läraren om saken så är det enbart hennes uppgifter.  Vi har inte ett förstahandsuttalande från läraren och ordet "rasism" har inte använts. 

Det finns gott om ställen för informationsluckor här. Det är möjligt att lärarens / skolans motiv är precis som det antyds av många men det är långt ifrån självklart.

• Wimsey
    KatjaKaj skrev 2012-12-09 11:38:42 följande:
    Nu kände jag att jag ville diskutera utifrån den informationen man fick i artikeln, självklart kan man ifrågasätta om pojken verkligen förstått rätt och om mamman kanske missuppfattat läraren.
    Det är mycket möjligt att det ligger mycket mer bakom och att det kanske finns någon annan anledning till att pepparkakorna inte ska vara med.
    Men nu utgår jag från vad mamman och sonen i artikeln säger och det är det jag vill diskutera.

Sen kan vi säkert försöka grotta ner oss i anledningen till att jag drog paralleller mellan stötande och rasistisk om det känns givande.

Fast det blir ju inte så mycket att diskutera på det området när ingen tycker att pepparkaksgubben är stötande eller rasistisk. 
  • Wimsey
    Delia skrev 2012-12-09 11:48:23 följande:
    Jaha, vad ska vi diskutera nu då?

Jag tycker faktiskt att reaktionerna på artikeln vore ganska intressant att diskutera, att reaktionerna liksom inte tar omvägen via hjärnan och ifrågasätter vad det är som egentligen har hänt utan utgår ifrån att det finns någon slags opinion mot pepparkaksgubbar generellt.
Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!