Pepparkaksgubben är rasistisk!
Jag är lite nyfiken på varför "stötande" omedelbart tolkas som rasistiskt. Jag menar, det är ju rätt långsökt att hävda att själva pepparkaksgubben är rasistisk så varför är det så självklart att det är det som menas?
Jag är lite nyfiken på varför "stötande" omedelbart tolkas som rasistiskt. Jag menar, det är ju rätt långsökt att hävda att själva pepparkaksgubben är rasistisk så varför är det så självklart att det är det som menas?
Vad vi har här är alltså ett barn som har fört vidare information från läraren till sin mamma som sedan (möjligen i något upprört tillstånd) har ringt till läraren. Det finns en alternativ förklaring som mamman förkastar som efterhandsinformation också, men eftersom hon och hennes som är de enda som har pratat med läraren om saken så är det enbart hennes uppgifter. Vi har inte ett förstahandsuttalande från läraren och ordet "rasism" har inte använts.
Det finns gott om ställen för informationsluckor här. Det är möjligt att lärarens / skolans motiv är precis som det antyds av många men det är långt ifrån självklart.