• Moonis

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Anonym (härska och segra) skrev 2012-12-09 13:59:45 följande:
    Det är nu väldigt många som anser att bägaren har runnit över, nu håller grupper på fp på att skapas som skall sätta stopp för denna panoida idioti, vilka är med oss? 
    Hur barnsligt får det bli. Allt handlade tydligen om ett missförstånd men nu tar genast alla smygrasister chansen att starta grupper för det hemska som inte ens har hänt.

Är så man blir matt. 
  • Moonis
    Marie Juana och Herr Oin skrev 2012-12-09 14:21:54 följande:
    Så bra, bara ett missförstånd. Ingen blir kränkt av mörka bakverk. Vi får utropa detta till negerbollens dag.
    Obestämd
  • Moonis
    Anonym skrev 2012-12-09 17:10:32 följande:

Jaha så mamman har uppgett i pressen att hon misstagit sig? Var kan man läsa om det?
    Tror du det skulle hända Blir väll det vanliga att man försöker släta över det för att inte verka helt hysterisk.
  • Moonis
    Marie Juana och Herr Oin skrev 2012-12-09 17:17:04 följande:
    Hon kan ju annars fråga kanalskolan om hur man gör för att släta över
    Det klarar hon nog säkert på egen hand, kanske inte första gången hon agerat helt hysteriskt och behöver  släta över Demon
  • Moonis
    Anonym skrev 2012-12-09 17:33:54 följande:

Märkligt att de som försvarar invandrare och som säger (på ungdomars vis) "att man ska inte dra alla över samma kant"! Kant? Men att bestämma att denna mamma är en hysterika utan att veta vem hon är! Är det OK?
    Över en kam Sen är det väll lite skillnad att döma ett helt folkslag eller grupp efter en persons handlingar mot att bara döma denna människa efter hennes "handligar".
    Sen skrev jag att det kanske inte va första gången för i normala fall springer man troligen inte direkt till pressen utan att ens ha pratat med rektor eller liknande först. Därav känns denna människan smått hysterisk för mig. 
  • Moonis
    Delia skrev 2012-12-10 08:35:26 följande:
    Sluta skriv era korkade argument för att få säga neger och erkänn istället att ni skiter i vad andra tycker, är obildade och beter er som barn och därför vill fortsätta använda ordet.
  • Moonis

Är inte det värdens lättaste sak för just dig att säga något annat om en bakelse när man vet att folk tar illa upp?
    Varför är just din rätt att kalla denna bakelse av större betydelse när du vet att neger kränker många? För dig har ordet ingen större betydelse och det är okej men respektera att ordet får andra människor att må dåligt och är det verkligen värt det då?

Jag har själv argumenterat för ordet negerboll men ändrat mig. För när jag tänkte på det så mår inte jag dåligt av att ändra namnet och varför inte göra det då när andra tar illa upp.

Att sen dra in var ordet neger kommer från är ju lite roligt för varför kallar vi inte bollen för negroboll eller nigerboll (latin) då om vi absolut vill att den ska kallas svart boll
    I dag skulle vi aldrig döpa ett bakverk för negerboll för vi har mer kunskap än så och vet att detta ordet gör andra ledsna och varför skulle man vilja göra andra ledsna. 

• Moonis
    CMM skrev 2012-12-10 09:22:20 följande:
    Jag har verkligen ingen åsikt. Har aldrig använt ordet negerboll själv (vi kallade det alltid chokladboll). Som synes av mitt inlägg ovan tycker jag vissa av pro-negerboll-människornas argument är synnerligen fåniga. Samtidigt sympatiserar jag inte heller med den i mitt tycke överdrivna politiska korrekthet som råder i det här landet. Kan tycka att om folk vill säga negerboll så kan de väl få göra det, har svårt att se att ordet ska vara så oerhört laddat som vissa vill ha det till. Men visst, det känns å andra sidan rätt osmidigt att t.ex. beställa en sådan av en mörkhyad expedit på konditoriet...

Jag är uppenbarligen kluven. 
    Att ta bort tex. nogger som glassnamn tycker jag också är att gå för långt. Samma med pepparkaka och pepparkaksgubbe. Läste att den kallas pepparkaka för att man hade peppar i tidigare.
    Så någonstans måste man ju dra gränsen men tycker samtidigt att denna händelse används i fel syfte och det är att öka missnöjet med utländska.
    Tyvärr verkar dom som galer högst om detta även vara dom som gnäller om invandrare. Det brukar heta "jag är inte rasist men..". 
  • Moonis
    Marie Juana och Herr Oin skrev 2012-12-10 09:25:32 följande:
    Hur var det nu, var det inte ett gigantiskt missförstånd?

Att man var helt hysterisk om man kunde få för sig att någon ens kunde ta illa upp pga ett brunt bakverk?

Eller att man var helt hysterisk pga att man ens kunde tro att någon annan trodde att någon annan kunde ta illa upp pga att mörkt bakverk?

Är det helt plötsligt rimligt igen att man kan tappa koncepten pga ett mörkt bakverk? 
    Håll dig till det jag pratar om istället. Det va ordet negerboll som diskuterades och det va det ordet jag yttrade åsikter om.

Att man springer till pressen direkt utan att prata med rektor eller liknande först då är man smått hysterisk så försök inte vrida mina ord till något annat. 
  • Moonis
    Anonym skrev 2012-12-12 09:18:41 följande:

Men snälla människa! Hur gammal är du? "Mongokaka och horboll"? Om man kallar ett litet bakverk för "negerboll" behöver väl inte det betyda att man kallar svarta för negrer? Och man önskar verkligen att världens alla svarta inte hade större problem än att ett fåtal medelålders och äldre i Sverige kan råka undslippa sig ordet "negerboll".
    Och bara för man kallar annat bakverk för mongokaka och horboll så betyder det inte att man kallar andra för mongo och hora Tungan ute Så vad säger du om att ge andra bakverk dessa namnen
  • Moonis
    Anonym skrev 2012-12-13 09:40:55 följande:

Ja folk får väl kalla bakverk för  vad tusan som helst och om någon kommer på ett nytt recept och bakar en helt ny kaka och väljer att kalla den "horboll" så inte tar jag åt mig! Jämställer du negrer med horor och utvecklingsstörda? Negrer kan vara bådadera förvisso
    Vet inte hur du lyckades få det till att jag jämställer mörkhyade med utvecklingsstöda och horor. Vi pratar om skällsord eller ord som andra kan ta illa upp av.
    Sen är det lustigt att bara för du inte tar illa upp över dessa orden så är det helt okej. Att andra kan må dåligt av orden och ta illa upp verkar du skita i. Empatin ligger verkligen inte på topp här inte.

Men bra, då kan jag kalla dig empatilös idiot för jag tar inte illa upp av att kalla dig det så därför är detta helt okej *ironi*

Hoppas du fattar poängen.
  • Moonis
    Anonym skrev 2012-12-13 13:20:46 följande:

Nja nu hänger jag inte med riktigt. Du fär gärna kalla mig empatilös idiot men jag fattar inte hur du menar att DU  inte tar illa upp av att kalla mig det?

Och vad "negerbollen" (suck) anbelangar så är det ju en liten godsak som funnits massor med år och de som har kallat den "negerboll" i hela sitt liv och kanske skulle riskera att säga fel på fiket av gammal vana är ju äldre människor och snart ser naturen till att alla som någonsin sagt "negerboll" är stoft och aska! Då blir allt frid och fröjd

Och då kanske invandrare från Finland börjar ifrågasätta varför det finns en urttåkig, smaklös liten torr kaka som heter "Finsk pinne".! .
    Om du läser ditt inlägg igen som jag svarade på så förstår du kanske. Bara för man själv inte skulle ta åt sig så finns det dom som gör det. Förstår du?

Att folk råkar säga fel är en sak men när någon bestämt hävdar sin rätt att säga nergerboll bara för att, då blir det något annat.

Sen är det där med finsk pinne en ganska lam jämförelse. Sen när har finsk blivit ett skällsord Lika laddat som att säga svensk pinne, lika med noll med andra ord. Sen tycker jag finska pinnar är goda så prata för dig själv. 
  • Moonis
    Anonym skrev 2012-12-13 19:26:38 följande:

Vad blir det om någon tycker sig ha rätt att säga negerboll? Apartheid?
    Och då kommer vi tillbaka till mina tidigare frågor.

Varför ska dennas rätt att få säga negerboll vara viktigare än en annan människas mående av samma ord/namn? Är man verkligen så egoistisk och empatilös att man skiter i att en annan människa mår dåligt av ens ordval? Så länge man har rätten att uttrycka sig som man vill så kvittar allt annat, eller?

Man kan verkligen inte vara alla människor till lags men när det handlar om ett ord man vet så pass många kan må dåligt av då är det faktiskt ingen stor uppoffring i mina ögon. Ett litet meningslöst ord för dig kan ha en stor negativ innebörd för en annan och varför vill man medvetet göra andra ledsna?

Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!