Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Tashie skrev 2012-12-10 08:48:03 följande:
    Underbart.
    Man röstar bort pepparkakslåten ett år, en mor får flipp och gör tio hönor av en fjäder. Och nu har vi en ny deluxe-version av Råttan i Pizzan som gör den enklaste gråsosse till forfuturereferenceonly light.
    Tack Jennie, bra jobbat! 

Så skolan skiter i det blå skåpet och förbjuder pepparkaksgubbarna (tre st ska det vara) i lucia-tåget för att "någon kan ta ila vid sig" och det är MAMMAN som är boven i dramat?!

Ja, det gäller ju att peka ut galenskp där anser den.  
  • Flash Gordon
    Bollhav skrev 2012-12-09 16:11:26 följande:
    Flytta 20 meter och bannlysa är ju inte samma sak riktigt, eller hur?

I det fallet var det: "bannlysa" som gällde.

Bannlysa, som i "förbjuda".  

Och inte bara en bok utan allt - helt utan hänsyn tagen till vad de andra böckerna av samma författare innehöll.

Dessutom utgick order om att all övrig litteratur skulle genomsökas efter sådant som missbehagade Herr Kostnärlig Ledare. 
  • Flash Gordon
    Delia skrev 2012-12-10 09:31:13 följande:
    Flash Gordon: Det var ju mamman som tog för givet att han inte fick vara pepparkaksgubbe för att folk skulle bli kränkta. Sen visade det sig att allt var ett missförstånd.

Mamman fick det förklarat för sig via telefon att det var för att någon kunde bli kränkt. Det står att läsa i alla artiklar om saken.

Med mindre än att du hävdar att hon ljuger så har skolans representant faktiskt sagt det rakt ut.

Att sedan skolledningen i kommunen backar på en sådan sak när det uppmärksammas är det 1,0 i odds på.  
  • Flash Gordon
    cloudberry79 skrev 2012-12-10 10:08:57 följande:
    Det är ju ren hörsägen. Alltså, det kan ju vara ett rent missförstånd, sånt händer hela tiden när man pratar med föräldrar i telefon.

Så det är på nivån "Det kan ju vara mamman som missförstått" som hela resonmenaget om henne som en hysterika bygger? En gissning helt enkelt.

Känns lite vekt va, när alla artiklar om saken innehåller en hyfsat detaljerad beskrivning av samtalet mellan mamman och läraren/lärarinnan?
  • Flash Gordon
    cloudberry79 skrev 2012-12-10 10:28:52 följande:
    Nja, jag tycker inte den är så detaljerad. Jag tolkade det redan från början så att läraren menat att ingen får vara pepparkaksgubbar därför att vi tillsammans bestämt att det inte ska finnas några pepparkaksgubbar i tåget, då kan inte EN få tillstånd att vara det ändå. Ungefär som att någon unge vill vara spiderman istället för tomte. Det är väl okej på dagis, men inte om man har ett planerat julspel. Då får den som inte vill vara med sitta på åskådarplats istället. De andra barnen blir förmodligen stötta om man särbehandlar en unge och låter hen vara vad hen vill. Vilket konstigt nog verkar tolkas som att det är någon form av rasism.

Ska mamman anklagas för att var den felande parten så måste de som hävdar detta kunna vederlägga följande meningar i Expressens artikel i TS:

"-Tioåringens mamma, Jenny Simic, kunde inte tro sina öron och ringde upp läraren.
    – Då hade de tagit bort pepparkaksgubben, eftersom det kan finnas någon som kan bli stött. "

Och följande på Sveriges Radio:

" – Då gick jag i taket och ringde till läraren och frågade om det var sant. Jo, de hade tagit bort det. För att det inte skulle stöta någon, säger Jenny Simic.   

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=5374446

Vare sig läraren/lärarinnan eller rektorn har, mig vetrerligt, uttalat sig om saken. Iställte har en skoladministratör i kommunhuset tagit emot media-stormen.    

• Flash Gordon
    Flash Gordon skrev 2012-12-10 10:42:15 följande:

Ska mamman anklagas för att var den felande parten så måste de som hävdar detta kunna vederlägga följande meningar i Expressens artikel i TS:

"-Tioåringens mamma, Jenny Simic, kunde inte tro sina öron och ringde upp läraren.
    – Då hade de tagit bort pepparkaksgubben, eftersom det kan finnas någon som kan bli stött. "

Och följande på Sveriges Radio:

" – Då gick jag i taket och ringde till läraren och frågade om det var sant. Jo, de hade tagit bort det. För att det inte skulle stöta någon, säger Jenny Simic.   

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Vare sig läraren/lärarinnan eller rektorn har, mig vetrerligt, uttalat sig om saken. Iställte har en skoladministratör i kommunhuset tagit emot media-stormen.    

För allt i världen: I SR-artikeln uttalar sig rektorn och påstår att allt är ett missförstånd.
  • Flash Gordon

Ja se där ja, här händer det saker minsann.

Då är det bara att konstatera att det var de "nationalist-rasistiska-lätt-stötta-sveridemokrat-wannabeerna" som hade rätt (igen) och de som kallade mamman för "överdriven-göra-höna-av-en-fjäder-hysterika" som hade fel.

Läraren/lärarinnan tog beslutet för att vara politiskt korrekt.

*och ja PK-ordet används i artikeln*   

Får vi nu se dessa personer som så ondgjorde sig över mamman göra avbön från dessa åsikter nu?
  • Flash Gordon
    Delia skrev 2012-12-13 10:38:57 följande:
    Anonym: Det är fortfarande ett missförstånd, oavsett om det kommer från läraren eller mamman.

Skolans orsak var att pepparkakslåten helt enkelt inte skulle vara med och då blev pepparkaksgubbar onödigt.

Äh, vafan. Brallorna är ju neddragna redan. Varför gör du det mer pinsamt för dig än det redan är.

Hålla på här och försöka släta över det hela med att ” … oavsett om det kommer från läraren eller mamman.” när du tidigare klart deklarerat att det var mamman som hade fel. Till och med till mig personligen:

” Någon mamma missförstår en lärare, ni tror att afrikaner blivit kränkta av pepparkaksgubbar och skriker om att man snart inte får vara svensk i det här jävla landet längre.”

” Anonym: Fast nu var det ju ingen lärare som tagit sig själv på för stort allvar utan en mamma som missförstått hela grejen och tagit för givet att det handlade om att det var rasistiskt med pepparkaksgubbar.”

”Flash Gordon: Det var ju mamman som tog för givet att han inte fick vara pepparkaksgubbe för att folk skulle bli kränkta. Sen visade det sig att allt var ett missförstånd.”

• Flash Gordon
    Delia skrev 2012-12-13 11:35:11 följande:
    Flash Gordon: Du vekar ha missat några bitar i händelseförloppet här.

1. Mamma går ut i media.

2. Skola går ut i media

3. Det kommer artiklar om att det kanske handlade om att läraren missförstod syftet med pepparkaksförbudet.

Inläggen du hänvisar till är skrivna innan punkt nummer tre ovan fanns. Svårt att
    hänga med?
    Det är nog du verkar ha det svårast här.

Kallas det lyteskomik när du först tvärsäkert, på det material som fanns, konstaterar att mamman har fel för att i nästa stund bli totalt avklädd när skolledaren i komunen går ut och bekräftar att du har fel?
  • Flash Gordon
    Delia skrev 2012-12-13 11:49:06 följande:
    Flash Gordon: Du menar när skolledaren berättade att dom tog bort pepparkaksgubbarna för att sången inte fanns med och att en lärare missuppfattade anledningen. Ja det var ett hårt slag för mig. Eh.
    Ja, det verkar onekligen som att komunens erkännande om att det handlade om att vara PK är svårt för dig att ta in.

Tror du att du vinner bara du är tillräckligt aggressiv?
  • Flash Gordon
    Delia skrev 2012-12-13 11:58:25 följande:
    Flash Gordon: Aggresiv? Hur tänkte du nu?

Min huvudpoäng har hela tiden varit att oavsett vad som hänt så är det EN person det handlar om. Då tycker jag det är ganska löjligt att det ska slås på stora PKtrumman och att folk ska skrika om att man minsann inte får säga någonting i det här jävla landet längre.

Ja hur tänkte jag nu?! Oskyldig

Jaja, kämpa på du.

Vi får väl utgå då från att du inte tänker ursäkta dina felaktiga nedsättande omdömen om mamman.
  • Flash Gordon
    Delia skrev 2012-12-13 12:14:07 följande:
    Flash Gordon: Nedsättande felaktigheter? Är det nedsättande att tro att någon missförstått någonting? Tycker du det förstår jag verkligen varför du uppfattar mig som aggressiv och varför du tar vad en enda människa gör på så stort allvar. Där jag bor kallas det att överdriva.

Så nu är det "tro" du kallar dina tidigare tvärsäkra påståenden?

OK, jag antar att det är det närmaste vi kan komma.  

Någon mamma missförstår en lärare, ni tror att afrikaner blivit kränkta av pepparkaksgubbar och skriker om att man snart inte får vara svensk i det här jävla landet längre.”

” Anonym: Fast nu var det ju ingen lärare som tagit sig själv på för stort allvar utan en mamma som missförstått hela grejen och tagit för givet att det handlade om att det var rasistiskt med pepparkaksgubbar.”

”Flash Gordon: Det var ju mamman som tog för givet att han inte fick vara pepparkaksgubbe för att folk skulle bli kränkta. Sen visade det sig att allt var ett missförstånd.”

• Flash Gordon
    Delia skrev 2012-12-13 13:11:26 följande:
    Flash Gordon: Ursäkta men exakt vad var det du hakade upp dig på nu? Ordet tro?

Den här diskussionen blir ju bara bättre och bättre.

Hur går det med ditt svarande på mina frågor anonym, någon framgång?
    Det är bara kul att se dig vrida och vända dig där du sitter på kroken.

Dina tröstlösa försök att släta över dina felaktiga påståenden om mamman. 
Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!