• Flaminia

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Anonym skrev 2012-12-11 12:30:02 följande:
    Men vilken tur att din kompis accepterar att bli kallad idiot? Hen skulle ju kunna bli jättearg på dig annars när du säger det!?

Och jag tycker INTE att du ska säga "här kommer idioterna" när en särskoleklass går förbi.

Jag skulle ALDRIG, NEVER, NADA säga något så hemskt!! Jämställer du verkligen det med att råka beställa en "negerboll" på fiket? Hur "tänker" du människa?

Ordet neger brukar försvaras med att det alltid hetat så och att neger kommer från ett ord som betyder svart och därför inte kan vara nedsättande. Idiot är fullt jämförbart eftersom utvecklingsstörda tills för inte så väldigt länge sedan kallades idioter och ordets ursprungliga betydelse är lekman eller icke yrkeskunnig, dvs. inte särskilt negativt laddad.
  • Flaminia
    Anonym skrev 2012-12-11 15:37:51 följande:
    Men snälla lilla "Flaminia" Vad vill Du ha sagt? Jag är 50+ och har ALDRIG hört någon säga "neger"! för att beskriva en färgad och "negerboll" törs väl inte en kotte säga!  Du borde byta umgänge och träffa folk som är vidsynta!  Då får du kanske själv nya infallsvinklar!?
    Jag syftar enbart på de diskussioner som förs här på FL, för i verkligheten vet jag inte heller någon som använder ordet.
    Anonym skrev 2012-12-11 17:28:12 följande:
    Fast svart får man ju inte heller säga idag. Knappt att mörkhyad får användas.

Jag är 25 och jag säger alltid neger (mörkhyad om jag hinner tänka till lite innan) och negerboll säger jag alltid. Ska man säga "färgad"? Hur såg han ut? Ja han var färgad. Hur då färgad? Men du vet, färgad? Nej, vadå grön?

.Jag har aldrig hört eller sett att någon anser att orden "svart" eller "mörkhyad" skulle vara nedsättande.
Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!