• CMM

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Vi lever i de lättkränktas land, svårare än så är det inte.

• CMM

Kom igen, kan ingen köra den där briljanta repliken om att man visst borde få säga negerboll eftersom man ju får säga vitlök utan att någon tar illa upp?

• CMM

Jag har verkligen ingen åsikt. Har aldrig använt ordet negerboll själv (vi kallade det alltid chokladboll). Som synes av mitt inlägg ovan tycker jag vissa av pro-negerboll-människornas argument är synnerligen fåniga. Samtidigt sympatiserar jag inte heller med den i mitt tycke överdrivna politiska korrekthet som råder i det här landet. Kan tycka att om folk vill säga negerboll så kan de väl få göra det, har svårt att se att ordet ska vara så oerhört laddat som vissa vill ha det till. Men visst, det känns å andra sidan rätt osmidigt att t.ex. beställa en sådan av en mörkhyad expedit på konditoriet...

Jag är uppenbarligen kluven. 

• CMM
    Xmag skrev 2012-12-10 15:34:16 följande:
    Ja snart kan man inte ha en mortel utan att nån tycker att den är stötande...
    Vi har en göteborgare ibland oss, gott folk!
  • CMM

Mongokaka lät nästan lite smarrigt. Lite sådär småsött saftig liksom. Kanske med kokos?

Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • CMM

Om man bakar en pepparkaksgubbe som heilar, är den rasistisk då? Eller kanske t.o.m. nazistisk? Och framför allt, ska man skölja den under kallt vatten innan man äter den?

Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • CMM
    Anonym skrev 2012-12-13 10:22:50 följande:
    Är inte det till förväxling likt det man kallar invånarna från grannlandet Nigeria?
    Nigerier och nigerianer. Inte konstigare än att det finns både indier och indianer.
  • CMM
    Delia skrev 2012-12-13 10:51:24 följande:
    Jag älskar att diskutera med människor som inte ens är läskunnighet, det är så givande.
    Det är väl lite som att diskutera med människor som inte är skrivkunnighet...

*bu-dum-pum-pschhhh* 
  • CMM
    Delia skrev 2012-12-13 13:55:16 följande:
    Det har diskuterats i alla sociala medier och funnits en hel del artiklar. Ja för att folk är så fantastiskt lättkränkta.
    Du körde samma grej med Mona Sahlins snack om den töntiga svenska kulturen igår. Som om det vore enskilda företeelser av enskilda nötter, helt oberoende av samtiden eller någonting annat. Hade det verkligen varit som du säger hade jag hållit med dig, men jag tycker du missar det större perspektivet även här.

Det handlar om anpassning in absurdum, om man vill kan man se det som en förlängning på flaggförbudet som införts på vissa svenska skolor för att invandrarna inte ska känna sig utanför. Det lustiga i kråksången är dock att de drivande bakom dylika skitidéer nästan alltid är etniska svenska rektorer med PK-komplex. Invandrarna själva tenderar att garva åt skiten och tycka, precis som vilken annan vettig människa som helst, att det går till överdrift och att det faktiskt inte är något fel på att hylla sitt land.
  • CMM
    Anonym skrev 2012-12-13 14:03:53 följande:
    Ja. Frågan är varför dessa rektorer har sådant PK-komplex.

Jag tror det beror på att de är så rädda för att deras egen rasism skall synas. Dubbelt patetiskt. Inte nog med att de är rasister, de står inte ens för det.  
    Kanske. Det varierar nog från rektor till rektor, med allt från konflikträdsla till rasism som bakomliggande faktor.
  • CMM
    Delia skrev 2012-12-13 14:06:14 följande:
    CMM: Det är ju rätt lång tid mellan Mona och pepparkakan, det måste man ju
    ändå säga.

Och oavsett så är det inte en vettig storlek på en diskussion när det handlar om vad en person i en skola har sagt. Det vore ju en sak om det var en vettig diskussion men det är det såklart inte. Det är folk som ska sätta på sig offerkoftor och skrika om hur diskriminerade dom är i sitt eget land.
    Men vad är det som får folk som säkert annars är habila yrkesmän och -kvinnor att så fullständigt kasta all sans och allt vett överbord och ens fundera i banor av att förbjuda flaggning, eller pepparkaksdräkter, eller något annat?
  • CMM
    Delia skrev 2012-12-13 14:20:50 följande:
    CMM: Dom är ju uppenbarligen rädda för att folk ska ta illa upp. Jag har ingen aning om varför, jag är inte så själva.

Vad är det mer som förbjuds? Jag har inga personliga erfarenheter av varken förbjudna nationalsånger eller pepparkakor.
    För några år sedan ville ett "Centrum mot Rasism" förbjuda glassen Nogger Black för att de påstod att det var en förvanskning av Nigger, vilket givetvis inte stämmer. Och senast häromdagen såg jag en debatt på SVT där det diskuterades en skitstorm som dragit upp om en barnbok där (den tecknade) huvudpersonen råkade vara svart och ha flätor. Denna var tydligen också en "kränkning mot mörkhyade". Givetvis var personen som satt i studion och "förde deras talan" en etniskt svensk man med vänstersympatier...

Det finns säkert gott om ytterligare exempel. 
  • CMM

Barnboken heter tydligen "Lilla Hjärtat" av Stina Wirsén. Debatten går att följa bl.a. här.

Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!