Pepparkaksgubben är rasistisk!
Vi lever i de lättkränktas land, svårare än så är det inte.
Vi lever i de lättkränktas land, svårare än så är det inte.
Kom igen, kan ingen köra den där briljanta repliken om att man visst borde få säga negerboll eftersom man ju får säga vitlök utan att någon tar illa upp?
Jag har verkligen ingen åsikt. Har aldrig använt ordet negerboll själv (vi kallade det alltid chokladboll). Som synes av mitt inlägg ovan tycker jag vissa av pro-negerboll-människornas argument är synnerligen fåniga. Samtidigt sympatiserar jag inte heller med den i mitt tycke överdrivna politiska korrekthet som råder i det här landet. Kan tycka att om folk vill säga negerboll så kan de väl få göra det, har svårt att se att ordet ska vara så oerhört laddat som vissa vill ha det till. Men visst, det känns å andra sidan rätt osmidigt att t.ex. beställa en sådan av en mörkhyad expedit på konditoriet...
Jag är uppenbarligen kluven.
Mongokaka lät nästan lite smarrigt. Lite sådär småsött saftig liksom. Kanske med kokos?
Om man bakar en pepparkaksgubbe som heilar, är den rasistisk då? Eller kanske t.o.m. nazistisk? Och framför allt, ska man skölja den under kallt vatten innan man äter den?
Barnboken heter tydligen "Lilla Hjärtat" av Stina Wirsén. Debatten går att följa bl.a. här.