• Anonym (TS)

Ni som är tillsammans med muslimer...jul?

Hur gör ni med julfirandet? Maten? All denna gris? ;)

Förstå gången min sambo ska fira med min familj efter snart fyra år tillsammans(pappa som har haft svårt att acceptera detta). På julbordet bjuds det ju i princip bara på gris. Min sambo bryr sig inte och har inga förväntningar på att min familj ska anpassa sig utan han äter det han kan liksom. Jag är bara orolig för att det ska bli fel...min pappa är så känslig och tycker att sambon tar avstånd från oss svenskar och genom att inte äta gris visar att vi är äckliga! Hur han får det så vet jag inte, men här hemma äter jag gris ibland (hatar kycklingkorv) så sambon bryr sig inte.

Hur tänker ni? 

• Svar på tråden Ni som är tillsammans med muslimer...jul?
  • Anonym

Det finns mycket han kan äta förutom skinkan och korven. Din pappa verkar ha problem med människor som inte är som honom. Det är synd, men låt inte det förstöra julen.

• Varför

Hej!

Jag är gift med en troende muslim och själv är jag icke troende.

Vi firar jul med mina föräldrar och släkt från min mammas sida. Min man firade inte jul innan han träffade mig. Men han har varit med varje år sedan vi träffades och vi har även laxfilé på julbordet. Köttbullar brukade vi göra med halal köttfärs, nu äter han som tur är vanlig köttfärs. Sedan brukar vi även ha en bulgursallad.

Kalkon har vi haft nåt år också, fungerar jättebra och det är inget som dina föräldrar behöver äta om dom inte vill. Men självklart måste man anpassa julbordet. Min man tycker att gris är äckligt, man är smutsig om man äter sånt. Men det är aldrig något han säger och han accepterar att det finns sånt på bordet. Han vet ju att det hör till vår tradition.

Hemma så äter jag kyckling falukorv, tycker inte att man märker så stor skillnad på den om man gör den i gryta. Det som jag äter kan vara om jag köper hem ett paket med korv att koka. Det äter jag bara i nödfall om jag är jättehungrig, ensam hemma och inte orkar laga mat. Men min man vet att jag äter det och han har inga problem med det.

Det handlar bara om att respektera och acceptera varandras kulturer så fungerar det bra.

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2012-12-09 08:52:02 följande:
    Det finns mycket han kan äta förutom skinkan och korven. Din pappa verkar ha problem med människor som inte är som honom. Det är synd, men låt inte det förstöra julen.
    Tack för svar :) Jo, jag vet att det finns massa att äta men jag är bara så orolig. Det tog tre år innan min pappa ens träffade sambon och nu går det rätt bra. Hoppas att han har förstått att om han inte är trevlig så drar jag även fast jag hoppas så mycket att det kommer gå bra!
  • Anonym (TS)
    Varför skrev 2012-12-09 08:59:02 följande:
    Hej!

Jag är gift med en troende muslim och själv är jag icke troende.

Vi firar jul med mina föräldrar och släkt från min mammas sida. Min man firade inte jul innan han träffade mig. Men han har varit med varje år sedan vi träffades och vi har även laxfilé på julbordet. Köttbullar brukade vi göra med halal köttfärs, nu äter han som tur är vanlig köttfärs. Sedan brukar vi även ha en bulgursallad.

Kalkon har vi haft nåt år också, fungerar jättebra och det är inget som dina föräldrar behöver äta om dom inte vill. Men självklart måste man anpassa julbordet. Min man tycker att gris är äckligt, man är smutsig om man äter sånt. Men det är aldrig något han säger och han accepterar att det finns sånt på bordet. Han vet ju att det hör till vår tradition.

Hemma så äter jag kyckling falukorv, tycker inte att man märker så stor skillnad på den om man gör den i gryta. Det som jag äter kan vara om jag köper hem ett paket med korv att koka. Det äter jag bara i nödfall om jag är jättehungrig, ensam hemma och inte orkar laga mat. Men min man vet att jag äter det och han har inga problem med det.

Det handlar bara om att respektera och acceptera varandras kulturer så fungerar det bra.
    Tack för svar. Lite lättare här för han äter vanlig köttfärs, bryr sig inte om halal. 
  • frankrike

Tycker att det verkar vara din pappa som har problem..... Och taskig inställning. Min man har firat med oss sen vi blev tillsammans. Dock äter han allt....

• Anonym (TS)

Ingen mer som firar jul med muslim?

• Anonym (TS)
    Anonym (TS) skrev 2012-12-09 09:20:54 följande:
    Ingen mer som firar jul med muslim?
    Det tråkiga är att det enda som skiljer min sambo från oss "svenssons" är att han inte äter gris men det känns som att det är ett stort problem för pappa. Jag kunde inte bry mig mindre men vill ju även att han ska vara en del av min "grundfamilj". 

• Delia

Vi firar jul med min familj. Kalkon istället för skinka, prinskorv gjord av kyckling. Sen var det väl inte så mycket mer gris?

Men så har
    M

• Delia

Men så har min familj aldrig haft något problem med min man eller hand religion heller.

• Delia

Skulle din pappa känt sig lika förolämpad om det var en vegetarian du var tillsammans med som vägrade äta hans mat? Varför vill man ens umgås med en sån människa?

Svar på tråden Ni som är tillsammans med muslimer...jul?