• velvet

Babypulka eller vanlig pulka?

Vi ska köpa en pulka till vår dotter som är snart 16 månader. Hon väger 10 kg och är ca 80 cm lång.

Anledningen till att vi ska köpa pulkan är för att kunna dra henne i den på ställen där inte vår vagn funkar, hon ska alltså inte ha den i huvudsak för att åka i backar med.

Ska vi köpa en babypulka med ryggstöd och sele eller en vanlig pulka?

• Svar på tråden Babypulka eller vanlig pulka?
  • purple box

Vi har en 18 månaders och en 4 månaders. Lilla har babypulkan storasyster hade förra  året för storasyster tyckte den var för trång. Så jag hade nog köpt en vanlig pulka.

• velvet
    purple box skrev 2012-12-09 11:46:32 följande:
    Vi har en 18 månaders och en 4 månaders. Lilla har babypulkan storasyster hade förra  året för storasyster tyckte den var för trång. Så jag hade nog köpt en vanlig pulka.
    Men sitter dom kvar i pulkan när det inte finns något ryggstöd? Tänker på kanske en promenad på en halvtimme?
  • Pluttan

Jag hade nog kört på en babypulka. Där sitter hon mer bekvämt. Ett tips är att köpa en begagnad. Eftersom de nya är rätt dyra. Sedan är ju de begagnade inte så slitna eftersom de inte har använts så "mycket" just.

pojke 2000 flicka 2012
  • smelata

Jag hade nog köpt en med ryggstöd så barnet kan sitta skönt. Vår som väger 11 kg och är 89 cm lång och sitter bra i sin babypulka detta året också. Lite trång men han sitter sämre i en vanlig pulka

• velvet
    smelata skrev 2012-12-09 11:52:16 följande:
    Jag hade nog köpt en med ryggstöd så barnet kan sitta skönt. Vår som väger 11 kg och är 89 cm lång och sitter bra i sin babypulka detta året också. Lite trång men han sitter sämre i en vanlig pulka
    Lite så jag känner också, att det borde vara ganska "svajigt" utan ryggstöd, om man ska åka längre än några minuter.
    Pluttan skrev 2012-12-09 11:51:50 följande:
    Jag hade nog kört på en babypulka. Där sitter hon mer bekvämt. Ett tips är att köpa en begagnad. Eftersom de nya är rätt dyra. Sedan är ju de begagnade inte så slitna eftersom de inte har använts så "mycket" just.
    Ska kolla runt lite, men det verkar vara ganska utplockat på Blocket... Och jag behöver ju en nu!

• plastkotte

Vi köpte precis en babypulka till dottern, hon är 2 år! Vi behövde precis som du något istället för vagnen nu när det är så mycket snö. Satt och funderade som du mellan vanlig pulka och babypulka, det blev babypulkan pga ryggstödet. Dottern sitter jättebra i den! hon väger runt 12 kg och är nog någon cm längre än er dotter. Vi köpte en på biltema, 129 tror jag den kostade dessutom har babypulkorna litet bälte vilket är jättebra. Dottern har benen pyttelite böjda, men inget som påverkar alls. Så jag tycker du ska köra på babypulka! De stora pulkorna var så stora plus inget ryggstöd och jag kunde se att dottern förmodligen skulle trillat ur den mer än en gång. Nästa år kör vi på vanlig pulka dock, men då är hon 3

• purple box

Hon var ute i en timme och hade hur kul som helst i en vanlig pulka. Inte det minsta svajigt. När vi testade pulkan (babypulkan) vråla hon hela tiden för det var för trångt.

Och en ny babypulka kostar typ 120-130. Inte dyrt men hittar man en begagnad är det ju bra.

• purple box

Men det kan ju vara så att min dotter inte vill sitta i allt som kallas "bebis" bara för att hon har en lillasyster. Flört

Vet du? Ta barnet till biltema och testa en babypulka och se vad ditt barn tycker om den.

• Alexi

vi har fortfarande babypulka till vår son på 2 år, då behöver ju inte han jobba med kroppen för att sitta kvar osv. Igår tog vi en promenad och la i en fårskinnsdyna under honom, då satt han ju jättebra.

Svar på tråden Babypulka eller vanlig pulka?