• Kalasbyxa

Luciafirande på förskolan, fel dag!

Tycker det är väldigt konstigt att min sons förskola väljer att ha luciafirande 3 dagar innan lucia.... Är detta vanligt på era förskolor att man firar imorgon den 10/12 för mig känns det väldigt fel...

• Svar på tråden Luciafirande på förskolan, fel dag!
  • Baloo81

Dom pratade att ha den 10 också, men tydligen så ändrade dom det för någon dag sen och ska ha det den 13 dec.

• Sapato

Förstår om lucia är på en helg, annars firas lucia på rätt dag!

• Natulcien

De kanske vill fira en dag då flest barn är där? Många barn (bl.a. vår son) går ju ganska få timmar.
    Vår förskola firar den 12/12, eftersom det är en veckodag då de flesta av barnen är där. Det tycker jag är sympatiskt. Varför måste det vara på "rätt" dag? Man kan ju fira själv den dagen ändå..?

• Coruscant

Jobbar på förskola och vi firar ibland dagen före eller efter, men tre dagar före låter... lite fel.

• Tulpanblomman

Har dem sagt varför? De kanske har valt att göra det för att underlätta för föräldrar som förväntas åka både till skolan, förskolor m.m, mindre barn bryr sig nog inte om när luciafirandet är utan att det blir något överhuvudtaget

• La Lola

Låt mig gissa; personalen vill vara med på sina egna barns firanden?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • J1983

På mitt yngsta barns avd firar de den 14e och på äldre barnets avd 13e. 

• krompa

Här firas lucia den 11:e i förskoleklassen, den 12:e i förskolan och vanliga skolan har den 13:de. Jag antar att man suttit en grupp från alla stadier i kommunen och diskuterat detta så föräldrar ska kunna vara med alla sina barn vid firandet.

• Krusiduller

Jag frågade en av pedagoderna på min yngsta dotters förskola och hon sa att det är för att det inte skall krocka med skolans firande som oftast är den 13 dec. De äldre barnen har mer koll på dagar än de förskolebarnen. 

• Jennie med ie

De kanske fått mycket gnäll över att firandet på förskolan krockar med firandet på syskonens skola o s v så nu lägger de det på en annan dag som passar verksamheten och inte lär krocka med andra firanden?

• gravid85

På mina barns förskola har varje avdelning (årsgrupp) olika dagar för att föräldrar inte ska behöva välja bort ett barn om det finns syskon på en annan avdelning.

• Kalasbyxa

sånt jättekatastrof är det väll inte.... men känns lite konstig att fira lucia på måndag när lucia är på torsdag om det hade varit dagen innan/efter hade det inte spelat så stor roll. Jag tror att dom har lagt det på måndag bara för pedagogerna brukar ha planering på eftermiddagen och då ska dom enligt schema ända vara där då.... men kan dom inte bara lägga om tiden då? Hur svårt kan det vara egentligen....

• Alpa

Vi ha också lagt den 10e för att vi har planeringstid inlagd då och för inte krocka med barnens syskons och egna barns firande.   

Just nu är det vikariestop. Vi ändrar och lägger om vår tid varje vecka för att slippa ta in vikarier. Nu i veckan fick jag komma tidigare än vad jag skulle ha gjort och gå hem ett par timmar senare än vad jag skulle ha gjort för att en kollega var sjuk. Inte bara en dag i veckan det blir så...Så det är inte svårt Kalasbyxa...Däremot svårt att få ut all den övertid i komp man samlar på sig. För med vårt avtal får vi inte en krona för att vi ändrar vår arbetstid stup i kvarten och jobbar över. (Vilket vi kommer försöka ändra på) Så kan vi undvika att lägga om tiden mer än vad vi måste så gör vi gärna det.

Barnen kunde inte bry sig mindre och jag är väldigt förvånad över att föräldrar tycker att det är ett problem. 

Vore väl konstigare om barnen på skolan med äldre barn hade på fel dag för att inte krocka med förskolans Luciafirande.  Hur man än gör så är det alltid någon som är missnöjd.

• Maisie

Vi brukar fira i en lokal för att få plats och denna lokalen är alltid uthyrd  (av någon som har förtur) den 13:e så i år firar vi den 14:e. 

• Lattjo

På dotterns förskola skrev dom att dom firar på tisdag för att så många pedagoger som möjligt skulle kunna vara där efetrsom dom annars kommer vara borta för att titta på sina barn i skolan. Jag är jätteglad för då kan jag se bägge barnen då sonen går i skolans luciatåg på lucia, hade dom varit samma dag hade jag fått skippa dotterns firande...

• Flygfotogen

Det beror säkert på att många barn har syskon i skolan och föräldrar inte kan klona sig. Det kan också bero på att personaltätheten är bättre en annan dag eller att det är flest barn på plats en annan dag som kan vara med och fira. Det är väl inget att gråta över precis? Hur man än gör inom förskolan med dessa högtider så är det alltid fel för några.

Är det fika mellan, säg, 14-16 så har folk inte tid att komma och kritiserar för det. Är det förlagt till kvällen så vill ju folk hem efter en lång dag på jobbet så då "borde det ha legat tidigare".

Finns det syskon på andra avdelningar och festligheterna sker samtidigt i hela huset så blir det gärna lite gnäll för det eftersom vissa vill gå på allt i samlad familjetrupp. Jag kan förstå att man vill vara tillsammans.

Är det ett firande såsom lucia så finns det alltid någon som inte har möjlighet att komma oavsett om det är på morgonen, mitt på dagen eller på eftermiddagen. Vissa vill vara med utan att behöva komma alls. Några vill prompt ha på morgonen men då har skolan ofta lagt sitt också och flera barn har syskon där.

Är det luciafirande inne så är det risk för smittor och för trångt för farmor, morfar, kusinerna och gammelfaster som följt med ändå trots tydligt förklarade önskemål från förskolan om att bara närmaste familjen ska komma pga brist på utrymme och stress för barnen. Huvudsaken är ju att det blir så lugnt som möjligt och att alla barnen som är med kan se just sina föräldrar kan ju jag tycka då. Några barn tycker inte om situationen med folkmassa som fotar och grejar alls och det är ju ändå deras dag i första hand.

Är det luciafirande ute så är det inte lika fint med kläder över overallen, kallt för föräldrarna att stå och titta, mörkt, blåsigt och bla bla och barnens jobb och träning kommer i skymundan

Det går inte att göra rätt för alla. Det kanske inte passar för en småbarnsavdelning att ha ett luciatåg för föräldrar och då kanske man som förälder måste köpa det och tänka till. Vi firar inte mindre lucia för att äldre barn lussar för oss under dagen och vi fikar tillsammans med valfri utklädnad. De kommer ju hinna vara med på lucia i sina liv också liksom.
     De flesta föräldrar är underbart fina. De flesta är jätteglada och delaktiga och verkar nöjda och förstående men vissa ska alltid klaga oavsett hur man vrider och vänder på arrangemanget. Huvudsaken är väl ändå att barnen får en fin dag och har roligt!

• modestyclara

Hellre det än att det krockar som för oss: tre barn på olika ställen samtidigt. Tur vi har far- och morföräldrar också

• mamma al

Vi ska ha luciatåg och julkonsert  på måndag med klassen. Det är många klasser på en skola/förskola. det känns viktigt att inte dubbelboka utan se till att föräldrarna kan komma på sina barns firande.

Jag har aldrig tänkt att det skulle vara ett bekymmer faktiskt.......Aldrig fått någon kommentar av föräldrar heller:)

• Ella Stefan

Va glad att ni får lucia firande, på våra barns dagis tänker dom inte ha något......Rynkar på näsan

Svar på tråden Luciafirande på förskolan, fel dag!