• Anonym

Får man avsulta redan?

Jag har kämpat för vårdnaden om vårt barn under 6 månader nu och jag ansökte om domstol och även anlitade en advokat. Det har varit mentalt och ekonomiskt jobbiga att jag känner att jag inte kan ta det längre. Jag är beredd att acceptera det, oavsett den interimistiskt beslut från domstolen är. 

Frågan är kan jag avslutar efter den interimistiskt beslut istället för att gå igenom hela processen? Jag är den som lämnat in stämningen, och om jag accepterar den interimistiskt beslutet under förutsättning att papan accepterar det också, kan jag stoppa processen där?
  • Svar på tråden Får man avsulta redan?
  • Anonym

Båda måste vara överens om det för att stämningen ska stoppas.

• Anonym
    interimiskt beslut är barnet bor hos mig, men ändå skriven med sin far. Han får umgänge 5 dagar av varje 2 veckor. Under tiden måste vi göra samabetassamtal med familjerätten. Ny domstol datum 3 månader senare. Mitt mål är att få honom skriven med mig och gå till dagis här. Någon som vet hur familjerätten gör utredningsarbetet? Genom Samtal? Eller? Vad betyder det nya datumet 3 månader senare? Att vi kommer att fatta en ny beslut? Vad är exakt hela processen? Jag känner mig så trött för vad som ligger framför mig
  • Anonym

Ett interrimistiskt beslut gäller bara tills slutgiltig dom fallit. Om inte båda föräldrarna är överens så kommer saken att prövas i en huvudförhandling. 

Om ni föräldrar är överens kan ni såklart begära att få er överenskommelse fäst i dom, en s.k. förlikningsdom, och då behöver ni knappast gå ända till huvudförhandling.

Om ni inte kan bli överens så kommer det att bli en andra muntlig förberedelse (minst) och sedan en vårdnadsutredning och huvudförhandling, dvs. det tar med all sannolikhet minst ett halvår, och kanske ett år till innan processen är avslutad.

Det är inte läge att beklaga sig över det, nu när du själv drog i gång processen, utan det är bara att bita ihop och se till att lösa saken, antingen frivilligt, eller med domstolens hjälp. 

Svar på tråden Får man avsulta redan?