• sextiotalist

Vuxna "styvbarn" hatar mig

Anonym skrev 2012-12-10 11:47:37 följande:
    Oj, var ni endast vänner i två år utan att "göra" någonting med varandra? Starkt gjort och starkt gjort att han lämnade fru och barn för en vän. 
    Nu verkar det vara någon som gör det rätta, dvs en man som lämnar äktenskapet innan han var otrogen. Ja, man kan vara nära vän i flera år innan det slår till, har faktiskt ett par fall i min bekantskapskretsen, där de tog ut separationen innan de tog nästa steg med personen ifråga. 
  • sextiotalist
    SweeneyTodd skrev 2012-12-09 22:57:33 följande:
    Jo, du förstörde ett äktenskap. Mannen lämnade sin fru på grund av DIG.
    Och det kan aldrig bero på att mannen inte hade känslor kvar för sin fru?
  • sextiotalist
    M166 skrev 2012-12-10 19:36:25 följande:
    Nä, män är ju viljelösa och styrs av elaka kvinnor
    Jag har förstått det. Män kan inte tänka själva och styrs av oss kvinnorFlört
  • sextiotalist
    SweeneyTodd skrev 2012-12-11 11:20:58 följande:
    Det är möjligt, men varför lämnade han inte tidigare i så fall? Varför lämnade han sin fru först när han träffade en annan? TS har en stor roll att äktenskapet förstördes, om inte hela ansvaret. Kort sagt, jag hade också ogillat starkt den kvinna som hade förstört mina föräldrars äktenskap. Det här är ju jävla typiskt FL. Man tänker bara på sig själ,v och vägrar acceptera att ens handlingar kan påverka andra på ett negativt sätt. Egoism.
    En av mina väninnor går faktiskt igenom en skilsmässa nu, ja, hon har träffat en annan, men de har inget förhållande, men känslorna finns där.
    Varför hon inte separerade innan? Det undrar hon också?

Jag tror det är av gammal vana, bekvämlighet, man rullar på som vanligt. Sedan träffar man en person som sätter känslorna i brand, i de flesta fall så tror jag att man avvaktar, man slänger inte iväg ett långt förhållande för en förälskelse. (det är min väninnas förklaring)
    Men märker man att förälskelsen består, att det är något mer, så väljer man kanske att lämna.
    Sedan kan man lägga skulden på den som föräldern blir förälskad i, eller acceptera att föräldrarnas förhållande inte var det man trodde det var.

Jag har några vänner som gått igenom skilsmässa (som tagit initiativ till skilsmässa), i samtliga fall har det varit en lång process innan de tagit steget.

• sextiotalist
    Essien skrev 2012-12-13 17:08:00 följande:

I ts fall verkar mannen INTE välja henne, isf hade han prioriterat hennes mående redan nu. är det verkligen svår matematik? skulle en så pass stor konflikt uppstå mellan min partner (som vi nu låtsas inte är mina barns far) och mina barn så väljer jag barnen. En partner kan man träffa ny, barnen skulle jag aldrig säga upp kontakten med. Trist att du har en så futtig relation med dina barn, min hela släkt är mycket tajt och umgås varje vecka mer eller mindre. Jag pratar med och besöker mina föräldrar ofta, men ja så har ju inte alla det.
    Sambons ex lever med en man som sambons barn inte gillar, ja, hon valde mannen, men hon träffar sina barn ändå, men för det mesta inte hemma hos henne.

OT, jag är inte det minsta avundsjuk på din tighta relation till släkten, jag har inget behov av att ha sådana relationer, jag tycker det är lagom med ett samtal med min mamma en gång i veckan och att träffas 3-4 ggr per, passar mig perfekt.    
  • sextiotalist

Jag vet att min sambos pappa var otrogen, att han lämnade svärmor för sin nuvarande fru. Men min sambo och hans syskon gillar sin pappa och även hans fru och när jag berättade om tråden för min sambo, så ansåg han att dessa ungdomar betedde sig som svin.

• sextiotalist
    Lilje skrev 2012-12-14 06:59:46 följande:
    Barn är olika. Min pappa gjorde exakt samma, jag har noll problem med min styvmor, min bror fick grava psykiska problem och klarar fortfarande inte av henne. Han kapade all kontakt i många år.

Får man grava psykiska problem av en sådan händelse, då är det annat också bakom och då kan man inte skylla på detta, möjligtvis som en utlösande faktorn, men den hade kommit förr eller senare ändå, men i någon annan form.
  • sextiotalist
    Lilje skrev 2012-12-14 09:40:58 följande:
    Så vuxna får inte känna sig sårad?

Man får känna sig sårad, men man kan fortfarande bete sig vettigt. Det är ingen som kräver att sönerna skall älska Ts, men man kan bete sig som en vuxen och inte som en femåring.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-12-14 09:02:04 följande:
    Precis, man kan reagera helt olika fast man ställs inför samma situation.

Hur mycket än TS påstår att det aldrig handlade om fysisk otrohet så är ju känslomässig otrohet minst lika sårande många gånger.
    Hade själv aldrig accepterat en kvinna som förstört mina föräldrars äktenskap, för har man lite stil och moral så är gifta män no no på alla plan.
    En sån människa skulle jag inte vilja ha i närheten av mina barn heller för den delen.
    Oj, det är väldigt många separationer som beror på att man träffat en ny, och så fort man blir kär i en annan så är man faktiskt känslomässigt otrogen.
    Jag har inte många separationer bland mina vänner, men så gott som alla beror på att de har fått känslor för någon annan, men de har faktiskt i de flesta fall, tagit ut skilsmässan först, men nog sjutton har de varit känslomässigt otrogna. 
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-12-14 09:52:39 följande:
    Men de var inte vuxna när allt det här började hända och det är pappans ansvar att hans barn inte far illa. Vilket de uppenbarligen gjort om de mår dåligt i dag som unga vuxna. Han hanterade det fel och känslor försvinner inte. 
    Känslor försvinner inte, men att bli vuxen innebär att man hanterar dessa känslor vuxet. Sedan är man inte alltid vuxen, man kan ibland bete sig som en 5-åring, absolut.
    Men då kommer det vuxna in, man inser att man inte borde bete sig så och kan också då skärpa till sig.

Jag har träffat folk som betett sig rejält illa mot mig, en av de möter jag ibland genom mitt arbete, och nog sjutton har jag uppfostran och är vuxen nog att bete mig som folk, fast känslomässigt vill jag helst slänga en het kopp kaffe på honom varje gång jag ser honom, ja, han betedde sig rent förjävligt mot mig.   
  • sextiotalist
    Essien skrev 2012-12-14 10:08:03 följande:

Men kom igen, hur vuxna och mogna brukar 20åriga män vara överlag??
    Det har du fullständigt rätt i, de flesta kring 20 är ganska omogna. Men tillräkligt vuxna för att lära sig hantera sitt uppförande.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-12-14 14:21:04 följande:

Då är det på tiden att de lär sig att bete sig vuxet.

I vilket fall som helst om de anser sig vuxna nog att köra bil och rösta, då får de också vara vuxna nog att bete sig eller ta konsekvenserna
  • sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 12:59:28 följande:

Om jag skulle hypotetiskt tänka hur jag hade sett på pappas "nya" och om deras förhållande hade inneburet en söderslagning av vår familj, hade jag lugnt avskytt och föraktat hans nya kvinna oavsett jag var 10, tjugo eller 57 år.

Hon hade aldrig kunnat räkna med att bli vän med mig och jag hade aldrig dolt mitt förakt. Så tänker ungdomarna som jag, så kan du lika gärna ge upp och hålla dig undan när de är på besök.  

Då får man hoppas att dina föräldrar, för deras skull, verkligen kommer älska varandra livet ut. För det scenariet som Iam skriver om är troligen det vanligaste scenariet i en separation.
    Om du ställs inför en sådan situation då kan du samtidigt beakta. Den föräldern som väljer att lämna, gör det av fri vilja, dvs det finns ingen anledning att hata den nya. Den som blir lämnad känner sig alltid sårad och övergiven oavsett orsak till separationen.  
    Mig veterligen lever man ihop med en person av fri vilja och pga att man älskar varandra. Jag skulle personligen inte vilja leva ihop med min sambo om han stannade av plikt och i rädslan av att såra mig.
  • sextiotalist
    fluu skrev 2012-12-15 13:31:22 följande:
    Tja,du har förstört deras liv. Förväntar du dig verkligen att de ska gilla dig? Man känner av när förälderns partner tycker sig vara viktigare och lägger sig i relationen till föräldern. Det är bra att din sambo slår vakt om sin relation till barnen och biter ifrån mot dig. Gör han inte det har han snart ingen relation till sina barn....
    Jadu, vad kan säga om en sådan kommentar, pinsam är nog rätta ordet. Om inte vuxna barn kan acceptera att deras föräldrar har ett eget liv så undrar jag om det är så mycket barn att ha en relation till.

Jag har väldigt svårt för när barn, oavsett ålder, skall bestämma och styra över sina föräldrars livsval. Att man har ett ansvar så länge barnen inte kan stå på egna ben är det inga diskussioner om. Men den dagen barnen står på egna ben får de också acceptera att föräldrarna får (efter minst 18 år) sätta sig själv och sina egna känslor i första rummet.

Min sambo, vars pappa ändå träffade sin nuvarande fru under tiden han var gift med svärmor, har inga problem med svärfars fru. Även om hon är lite knepig ibland, han bara konstaterar att det är inte han som är gift med henne utan hans pappa.     
  • sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 15:14:19 följande:
    Var har jag skrivit att  "bara jag får känna och agera"? Jag hade varit glad om min förälder hade agerat som ts beskriver: "Problemet är att han fjäskar enormt för sina ungar och vill ha dem hos oss mycket". Hade han agerat annorlunda hade jag ju fått finna mig i det.
    Åh, fjäsk är det värsta som finns. Jag hade fått spel och troligen undvikit en förälder som fjäskar. Men vi har uppenbarligen helt olika syn på både föräldraskapet och relationer.

MItt mål är att vägleda/uppfostra min tonåring till en vuxen människa, som kan föra sig bland folk, även om man inte gillar dom, att respektera andra personers val, även om man inte gillar valen. 
    Sambon äldsta fullkomligt avskyr hans mammas sambo (ja, där finns det en anledning, han har betett sig illa mot honom), men han träffar sin mamma, även när hennes sambo är med och det vikigaste, han uppför sig respektfullt och respektera sin mammas val av livspartner.  
  • sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 16:01:29 följande:
    Fjäsk är ts ord och jag antar att "fjäsk" i detta sammanhang står för att pappan är mån om sina söner. Det är värt att notera att det är det ordet - fjäsk -  ts har valt om relationen mellan pappa och barn.
    Om ts sambo är mån om sina söner, då ser man till att sönerna visar respekt och blir respekterad, och man blir inte respekterad om man beter sig illa.
    Jag är mån om min tonåring, men aldrig jag tillåter att han behandlar någon illa, sambon är mån om alla sina barn, men han har alltid markerat om någon betett sig illa. Och under deras tonår så var de inte roliga alla gånger, men min sambo sa ifrån om det betedde sig illa mot varandra, mot mig, eller mot deras mamma.
    Pubertala fick de vara, asociala fick de vara (det hör lite till tonåren), men otrevliga, glöm det.  
  • sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 16:09:35 följande:
    Vad har ditt eventuella besök i mitt hem att göra med mina känslor för en förälders nya partner?

Återigen, det är inte bara ts hem utan lika mycket deras pappa.  Det bästa vore om de valde att vara korrekta men jag - personligen - hade valt att inte vara det och samma val gör uppenbarligen killarna. Ts är verklighetsfrämmande när hon ens i sin fantasi tror att de är intresserade av att skapa en relation med henne.  
    Jag tror Ts är fullt nöjd med att de inte behandlar henne som något som katten släpar in. Någon relation tror jag inte hon är ute efter i första taget. Men att bli utrfyst i sitt eget hem, är mer än vad många tolererar. Det kallas även med andra ord för mobbing och min värld är mobbing aldrig tillåtet (och även ett skolbarn vet att man inte skall mobbas).

Men uppenbarligen så beter sig dessa barn som skolbarn och bör då behandlas utifrån detta.  
  • sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 16:21:14 följande:
    Jag skulle inte tro att det är ett rätt läge här att pappan går in och läxar upp sina söner.

Vi har dessutom bara ts känsla av hur killarna uppför sig mot henne. Hon har ju en bild av att de skulle vara intresserade av att skapa sig en relation med henne. Lite upp-i-det-blå. Killarna är ju uppenbarligen inte av samma åsikt och då är det troligt att ts upplevelse av sönernas agerande mot henne är oartigt och att hon upplever sig undanträngd, är överdriven. De kanske bara är intresserad av att umgås med sin pappa och ointresserad av henne men det behöver ju inte betyda att de uppför sig jättedåligt.

Själv hade jag däremot uppfört mig väldigt dåligt mot en person i ts situation
    Jag kan bara konstatera att hade du varit sambons barn så hade både han och mamman upplyst dig om att här uppför du dig, annars är du inte välkommen. 
    Jag hade agerat likadant mot mitt eget barn, om han som vuxen skulle bete sig otrevligt, om jag mot all förmodan skulle ha ett nytt förhållande, nej, jag hade inte accepterat det (och vet med mig att i en sådan situation hade jag fått stöd från pappan, så man hade inte kunnat gråta ut där heller)
    Däremot så hade jag självklart inte accepterat att någon behandlade vårt barn otrevligt heller.

Men behöver inte älska varandra, men man kan bete sig vettigt i varje fall.       
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-12-15 16:45:56 följande:
    Förstår inte vad man som vuxen person önska uppnå med ett sånt beteende annat än visa hur omogen man är.

Jadu, det är bara att beklaga och troligen skulle en person med de resonemanget inte vara välkommen bland mina vänner.
  • sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 18:20:03 följande:

Ja och det skall ha verkligen ha kredit till. Hur många trådar läser man inte där pappan bara försvinner med sin nya och det dessutom när barnen är små. Här har vi en ansvarskännande pappa som inte släpper sina vuxna söner trots att ts gnäller.

Och ännu mer trådar där pappan struntar i sina yngsta barn och bara fokuserar på de förstfödda. Det är precis lika illa.
    *tackar än en gång för en sambo som ser alla sina tre barn som likvärdiga och skulle aldrig tillåta utfrysning av någon hemma, men vi har ju facit i hand, tre syskon som är supertighta och bra relationer mellan samtliga* 
Svar på tråden Vuxna "styvbarn" hatar mig