• M166

Vuxna "styvbarn" hatar mig

Barnen är vuxna, bör man inte kunna tala med dem? Kräv respekt, men ge den också.

• M166
    SweeneyTodd skrev 2012-12-09 22:26:56 följande:
    Grattis att du är så fantastiskt PK, det kommer leda till populäritet här på familjeliv. K2 har förstört deras äktenskap, även om mannen såklart också har gjort det.
    Jaha, män är alltså viljelösa varelser som K2 kan bara ta och ligga med? 
  • M166
    sextiotalist skrev 2012-12-10 15:46:26 följande:
    Och det kan aldrig bero på att mannen inte hade känslor kvar för sin fru?
    Nä, män är ju viljelösa och styrs av elaka kvinnor
  • M166
    sextiotalist skrev 2012-12-10 20:24:39 följande:
    Jag har förstått det. Män kan inte tänka själva och styrs av oss kvinnorFlört
    Inte av alla dock, bara utav de som är elaka och ska hatas av bonusbarnen och alla andra
  • M166
    Barbro skrev 2012-12-10 23:38:47 följande:
    Iam - det låter så enkelt att bara samla alla och säga sanningen. Men det tror jag inte många klarat i detta läge. Det har varit en lång process att alls få ungarna att komma till oss. Jag tycker det är sambons ansvar att se till att hand ungar uppför sig acceptabelt mot mig. Skulle jag ta tag i det tror jag det vore helt kört sen. Jag har inte träffat ungarna så mycket förut, allt är trevande. Kanske skulle funka att säga ifrån ordentligt om vi kände varann någorlunda, men inte när det är så här känsligt. Till saken hör också att jag både i skolan och på arbetsplats varit utsatt för mobbing. Så antagligen reagerar jag starkare på detta än jag skulle gjort utan denna erfarenhet. Sambon är jättesur för att jag drog mig undan när jag inte orkade mer. Det är det största problemet, att jag först nu ser hur svårt han har att se det ur min synvinkel. Bristande empati. Besvikelse. Han är så dubbel, kan vara jättesnäll och trevlig men också riktigt elak när allt inte går hans väg.
    Men DU måste ju stå upp för din egen skull. Visst bör han se till att de beter sig vettigt, men han gör ju inte det och du är inte ett barn. Och att stå upp för dig själv betyder inte att hålla tal, eller vara elak mot dem, eller ens direkt. Det går att säga i 2-3 meningar, men det måste Du göra själv.
  • M166
    Anonym skrev 2012-12-11 13:16:10 följande:

Jag håller inte med om att känslor för någon annan fungerar som en katalisator. Det är snarare en konsekvens av att äktenskapet går igenom en svacka, eller någon är inte lika kär längre. Då öppnar man sitt sinne för att låta någon annan att göra intryck på en. Varje äktenskap har sina brister såsom varje människa har sina brister. Särskilt bristerna hos en person finns där redan från början, men gärna förbibses i förälskelsefasen.
    Du motsäger dig själv där. Det du säger passar mycket bra in i det Iam säger!
    Visst kommer känslor för någon annan då man är inte kär mera. Just som du säger är sinnena öppna för det nya. Då blir det också lättare att frigöra sig från en gammal relation. Det finns två vägar ut - antingen frigör man sig eller så håller man fast vid det gamla och försöker att reparera äktenskapet. Och så klart är det enklare att göra sig fritt när man har känslor för en annan. 
  • M166
    Anonym skrev 2012-12-12 12:47:00 följande:
    Då används inte ordet "katalysator" korrekt i sammanhanget. En katalysator är en fristående faktor (kemiskt ämne) som utlöser en förändring och sedan står kvar oberörd av den förändring denne har orsakat. Känslor för en annan (ny) person ser jag inte som katalysator, då denna uppstår i det aktuella sammanhanget, så det är snarare ett resultat (komplikation) än katalysator.
    Nej, en katalysator utlöser ingen förändring utan accelererar en som redan pågår. Rent kemiskt alltså  
Svar på tråden Vuxna "styvbarn" hatar mig