• Lilje

Vuxna "styvbarn" hatar mig

Yngsta är 20 nu, så han var endast 14-15 när det här började?  Och äldsta 18-19?  Dom var fortfarande bara tonåringar.  Hur gamla var dom första gång dom blev medvetne om dig?  Hur träffades du och din man?

• Lilje
    jelenahemma skrev 2012-12-13 14:07:55 följande:
    Det spelar ingen roll. 
    Som jag skrev tidigare, så var mina styvbaby  27 resp. 34 år när de började mobba sin far för att han gifte sig med mig.  Efter att deras mor var otrogen mot honom. Fast detta (otroheten) hände för många år sedan, men lika ont gjorde det för honom ändå.  
    Vissa barn förblir barn livet ut, suck. 
    Visst kan det spela roll?  Eller är alla unga vuxna som dina styvbarn..?
  • Lilje
    Essien skrev 2012-12-13 17:08:00 följande:

I ts fall verkar mannen INTE välja henne, isf hade han prioriterat hennes mående redan nu. är det verkligen svår matematik? skulle en så pass stor konflikt uppstå mellan min partner (som vi nu låtsas inte är mina barns far) och mina barn så väljer jag barnen. En partner kan man träffa ny, barnen skulle jag aldrig säga upp kontakten med. Trist att du har en så futtig relation med dina barn, min hela släkt är mycket tajt och umgås varje vecka mer eller mindre. Jag pratar med och besöker mina föräldrar ofta, men ja så har ju inte alla det.
    Tror inte Ess har några biologiska barn, och det kan ju förklara tankesättet.
  • Lilje
    Ess skrev 2012-12-13 21:17:22 följande:
    Har du själv vuxna barn?
    Tonåringar.  Ge det ungefär 7-8 år till, så är båda vuxna. Och kommer fortfarande vara det viktigaste i mitt liv.  Hur så?
  • Lilje

Barn är olika. Min pappa gjorde exakt samma, jag har noll problem med min styvmor, min bror fick grava psykiska problem och klarar fortfarande inte av henne. Han kapade all kontakt i många år.

• Lilje
    sextiotalist skrev 2012-12-14 07:45:16 följande:

Får man grava psykiska problem av en sådan händelse, då är det annat också bakom och då kan man inte skylla på detta, möjligtvis som en utlösande faktorn, men den hade kommit förr eller senare ändå, men i någon annan form.
    Han kom på farsan och den nya, när han var 14 eller så.  Då var våra föräldrar fortfarande gift, men pappa bodde inte hemma.  Det  här pågick under flera år, han var "inneboende" hos henne, kom tillbaks, åkte igen, rätt struligt.  Vi vet ju inget alls om hur TS' relation med sin man var, utan att han var gift, sen dumpade frun och flyttade direkt till henne, gick tillbaks till frun, sen tillbaks till henne.  Känns ju direkt lite struligt, och man kan ju undra hur det fungerade med sönerna som just då var i en rätt känslig ålder, och hur mycket han involverade dom i sitt kärleksliv, lögner etc.

Jag köper inte att det här är endast sönernas fel.
  • Lilje
    Iam skrev 2012-12-14 09:34:39 följande:
    Fast nu är nu och då är då. 
    NU är dom vuxna och borde ha 1: lärt sig att hantera situationen eftersom tid passerat och 2: lärt sig att hantera situationen som vuxna individer. 

Lite krav måste man kunna ställa på vuxna människor, även om det är ens barn som blivit sårade för någonting bakåt i tiden.  
    Så vuxna får inte känna sig sårad?
  • Lilje
    Ess skrev 2012-12-14 16:21:34 följande:

Bara undrade, eftersom du uttryckte dig så stensäkert hur du agerat gällande vuxna.
    Gjorde jag?  Kan inte komma ihåg att jag sagt någonting alls om hur jag hade agerat..?

Anywhore, man kan vara väldigt vuxen och mogen vid 20.  Men många är inte.  Att dom kan köra bil och rösta gör ingen skillnad, det är inget man själv har valt, samhället säger att nu fan kan du.  Men när inte ens föräldrarna kan bete sig vuxet blir det svårt.  TS' man har inte direkt visat mognad och ryggmärg med sitt velande fram och tillbaks, och om det är så som det låter att han och TS höll på i flera år innan han lämnade första gången kan man inte förvänta att barnen ska vänta med öppna armar med en gång dom har lämnat tonåren. 

Dom behöver hjälp, visst, men vem ska hjälpa?  Båda morsan, farsan och styvmodern måste nog ta tag i sitt beteende och sitt förflutet innan någonting kan hända.
  • Lilje

Försök hitta någon som inte redan är gift nästa gång.  :)

• Lilje
    Iam skrev 2012-12-15 13:58:04 följande:
    Varför kan du inte svara på detta som jag skrev: 

Låt oss säga att du är gift. 
    Förhållandet är egentligen inte så bra, du mår inte bra. Du är inte lycklig. 
    Du vill hitta en väg ut men vågar inte riktigt... Har blivit hemmablind, och väljer trygghet före lycka.. 
    Du vet, man vet vad man har men inte vad man får.. 
    Så träffar du en människa som får dig att se världen i färger igen. 
    Ni har inget fysiskt förhållande, men denna människa får dig att le, att skratta och att känna lycka. 
    Du inser att det du lever i inte är det liv du vill ha och väljer att skilja dig. 
    När skilsmässan är klar väljer du att inleda ett förhållande med den andra människan, den som fått dig att må så bra igen. 
    Du tar hem denne till dina föräldrar... Och hoppsan. 
    Det var ingen bra ide. 
    Pappa kallar dig för Hora och slänger ut er båda med huvudet före, för att i nästa stund bjuda in ditt ex. 

Och det skulle du tycka var fullt rimligt? 

Fast det blir ju inte rätt?  Bättre så om dom slängde ut din nya, som du var otrogen mot din förra med.  Barnen går u inte mot sin farsa mer, dom går mot hans nya kvinna som dom inte har någon relation med, och som dom antagligen tycker har betett sig riktigt taskigt och elakt mot deras egna mor.  Om barn inte ens får stå upp för sina föräldrar tycker jag det blir en riktig trist värld.

Försök sätt dig i barnens situation istället.  Tror du inte dom kommer få skuldkänslor för sin mor, om dom öppnar upp och lekar familj med kvinnan pappa bedrog henne med?  Hade du glatt inviterat in älskarinnan till din bästa kompis' man?  Hon kommer alltid vara "den andra kvinnan" och får på det sättet aldrig någon plats i deras familj, om hon inte verkligen bjuder till.  Det här är ingen situation barnen har valt, det är inte deras ansvar att lösa den.
  • Lilje
    Iam skrev 2012-12-15 17:31:42 följande:
    Dom behöver absolut inte välkomna henne som familj. Men om dom befinner sig i hennes hem ska dom visa henne respekt. Kan dom inte frambringa den respekten ska dom heller inte befinna sig i hennes hem. 

Skulle du verkligen tillåta att någon som befann sig i ditt hem betedde sig illa mot dig?
    Jag menar, dom kan ju tycka att dom har all världens anledningar till att göra det... 
    I just det här fallet har dom ju alla möjliga anledningar.  Tror du relationen kommer bli bättre om hon slänger ut dom från sin pappas hem?  Han bor också där.  Om hon inte vill träffa hans söner, kan ju likaså hon välja att lämna huset?

Sen vet vi ju inte hur otrevliga dom är, endast TS's sida.  Dom bjuder inte till och svarar inte alltid första gången.  Och tar plats.  Det är ju inte direkt samma sak som att vara elak och mobba henne.  Hur beter hon sig mot dom?
  • Lilje

Oskyldig är hon ju inte, om hon inlett en relation med en gift man.  Oavsett vilka sorgliga historier han berättade om sitt trasiga äktenskap, och frun som inte förstår honom, borde hon hållit sig undan tills han avklarat på hemmaplan.  Om han, som TS sa, flyttade direkt från frun till älskarinnan tror jag inte dom var 100% platoniska kompisar under dom två åren innan.

Väljer man att hoppa på en gift man får man stå sitt kast när barnen ogillar en, det har dom all rätt till.

• Lilje
    Iam skrev 2012-12-15 17:55:41 följande:
    Nej, för du anser att det är ok för dig att mobba en annan människa om du tycker att den människan gjort dig illa. 
    Så.. om någon anser att ditt barn gjort den illa så är det alltså ok att ditt barn mobbas?

Att du väljer att se det som en annan diskussion är för att du inte kan vara konsekvent i din åsikt utan att säga att det är ok att mobba ditt barn.  
    Om någon inte vill leka med mitt barn för dom tycker mitt barn har betett sig illa, kommer jag inte tvinga dom.  Snarare prata med min unge om det här med ursäkter, och, i vet, bjuda till lite.  Mobbning är en helt annan femma, men det här är inte mobbning. 

Dom gillar inte personen, med all rätt, men tvingas umgås om dom vill få en relation till sin pappa.  Som den där fula hawaiiskjortan ens kille vägrar göra sig av med.  Ett ont man får stå ut med.  Det bästa är att blunda och hoppas det går bort av sig själva en dag.
  • Lilje
    Regnig måndag skrev 2012-12-15 18:08:44 följande:
    Vad är hon skyldig till?

Har han något ansvar i det hela?
    Vad tror du själv..?  Jag kan gärna stava ut det till dig i små ord, men det är ju rätt uppenbart var hon är skyldig till.  Det stod även i min post som du citerade.

Visst har han ansvar, och det känns ju som han tar sitt ansvar, och försöker fixa relationen till sina söner.
  • Lilje
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 18:14:01 följande:

Håller med igen!

Varför tycker ni att detta är så provocerande? Vi gömmer oss inte bakom falska leenden utan står upp för vad vi känner för en person som i detta fallet representeras av ts .  
    :)

Jag tar heller strulet med någon som inte gillar mig, än det där falska leendet man vet vänder sig mot en när man lämnat.
  • Lilje
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 18:20:03 följande:

Ja och det skall ha verkligen ha kredit till. Hur många trådar läser man inte där pappan bara försvinner med sin nya och det dessutom när barnen är små. Här har vi en ansvarskännande pappa som inte släpper sina vuxna söner trots att ts gnäller.
    Sant.  Tråkigt bara om han då tvingas välja mellan sin nya kvinna och sina egna barn.  Jag vet direkt vad jag hade valt om någon vågat sätta et ultimatumet.
  • Lilje
    Regnig måndag skrev 2012-12-15 18:52:01 följande:
    Jag kräver inte men eftersom det påstås att hon är skyldig så är nu baske mig skyldig TS en förklaring hur ni tänker!  (Jag pratar således inte om skyldig/oskyldig, det är du som gör)

Men du tycker förstås att det är helt ok att påstå att du är dum i huvudet, att du är en åsna eller annat elakt bara sådär och utan att ge en enda förklaring mer än "för att det är så, du får räkna ut det själv"?

Jag är förbannat stolt över mig själv som försöker leva efter mottot "behandla andra som du vill bli behandlad själv". Tycker du ska åtminstone ska fundera på vad det kan innebära.
    Vad vi tänker är ju exakt som vi sagt innan, flera gånger nu.  TS inledde en relation med en man som redan var gift med barn.  Även om TS själv var singel, hoppade hon fullt medvetet i säng med någon som inte var det, bakom ryggen på hans fru och barn.  Hon var delaktig i att splittra familjen killarna kände och älskade.  Hon är vuxen, mycket äldre än dom, och borde kunna ta ansvaret för vad det medför sen.

Om ni kontrar med "vi vet inte om dom hade sex dom första två åren": Visst kan vi endast spekulera i relationen innan skilsmässan, just som vi endast kan gissa på att sönerna är ouppfostrade mobbare, vi vet absolut inget och argumenterar utifrån det.  Kan ju också mycket väl vara TS som är överkänslig och egentligen vill ha sin sambo helt själv.  Då är barnen med exet i vägen, och påminner om hans liv före henne.

Vi vet inte heller hur killens förra relation var innan TS kom på banan.  Många är rätt lyckliga där dom är, tills något nytt dyker upp och villigt erbjuder sig själv.  Han kan mycket väl ha stannat kvar med sin fru och kännt sig rätt nöjd fortfarande.
  • Lilje
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 19:14:30 följande:

Du och jag tycker olika i hur jag hade hanterat min imaginära styvmor och du kontrar med att du "...minimerar vårt umgänge med ...".  Nu är väl inte planen att anonyma personer på FL skall umgås men varför sådan oförskämdhet bara för att vi inte tycker lika i denna - för mig - känsliga situation?  

Vad är det som är så stötande att människor kan bli så oerhört sårade om en så bas och trygghet som familjen är raseras, att jag erkänner att jag inte hade hanterat en god relation med en styvmor? 

Jag tycker också det här är lite konstigt.  Särskild när ni förespråkar allmänt hyffs och uppfostran, så är det ni som kör mobbingtekniker..?
Svar på tråden Vuxna "styvbarn" hatar mig