• Anonym (Hmm)

Vuxna "styvbarn" hatar mig

sextiotalist skrev 2012-12-15 15:25:11 följande:
    Åh, fjäsk är det värsta som finns. Jag hade fått spel och troligen undvikit en förälder som fjäskar. Men vi har uppenbarligen helt olika syn på både föräldraskapet och relationer.

....
    Fjäsk är ts ord och jag antar att "fjäsk" i detta sammanhang står för att pappan är mån om sina söner. Det är värt att notera att det är det ordet - fjäsk -  ts har valt om relationen mellan pappa och barn.
  • Anonym (Hmm)
    Iam skrev 2012-12-15 16:00:31 följande:
    ...
    Eller kan jag komma hem till dig och vara gullig mot din sambo men ignorera och nonchalera dig? Skulle det kännas ok? Och skulle det dessutom kännas ok när du sen tar upp det med din sambo och han säger åt dig att du är fjantig och dum?

Dom behöver inte tycka om henne, men om dom befinner sig i hennes hem ska dom respektera henne. Allt annat är bara ren och skär idioti.  
    Vad har ditt eventuella besök i mitt hem att göra med mina känslor för en förälders nya partner?

Återigen, det är inte bara ts hem utan lika mycket deras pappa.  Det bästa vore om de valde att vara korrekta men jag - personligen - hade valt att inte vara det och samma val gör uppenbarligen killarna. Ts är verklighetsfrämmande när hon ens i sin fantasi tror att de är intresserade av att skapa en relation med henne.  
  • Anonym (Hmm)
    Iam skrev 2012-12-15 16:04:10 följande:
    ....

Jag är bara glad att jag inte har människor som dig i min närhet, som anser att det är ok att bete sig illa för att man känner för det.  

Det är ok för mig Men det hade inte varit något problem så länge du inte försökte bli min nya mamma.
  • Anonym (Hmm)
    sextiotalist skrev 2012-12-15 16:05:32 följande:
    Om ts sambo är mån om sina söner, då ser man till att sönerna visar respekt och blir respekterad, och man blir inte respekterad om man beter sig illa.
    ...
    Jag skulle inte tro att det är ett rätt läge här att pappan går in och läxar upp sina söner.

Vi har dessutom bara ts känsla av hur killarna uppför sig mot henne. Hon har ju en bild av att de skulle vara intresserade av att skapa sig en relation med henne. Lite upp-i-det-blå. Killarna är ju uppenbarligen inte av samma åsikt och då är det troligt att ts upplevelse av sönernas agerande mot henne är oartigt och att hon upplever sig undanträngd, är överdriven. De kanske bara är intresserad av att umgås med sin pappa och ointresserad av henne men det behöver ju inte betyda att de uppför sig jättedåligt.

Själv hade jag däremot uppfört mig väldigt dåligt mot en person i ts situation. 
  • Anonym (Hmm)

Det är bara att konstatera att i just den situationen hade jag valt att inte uppföra mig väl. Jag tycker att människor förvånansvärt ofta uppför sig mer väl än vad man kan förvänta sig. Om det är bra eller om det är förtryckta känslor som sedan tar sig andra negativa uttryck, det vet jag inte.

• Anonym (Hmm)
    Iam skrev 2012-12-15 16:32:31 följande:
    Du väljer att bete dig illa.. För att du anser att du i den situationen har den rätten. 
    Vad är det som säger att jag inte anser att jag har rätt att bete mig illa i den situationen som jag beskriver?

Du borde inse att din argument bygger på dina känslor kring denna specifika situation och därför tar du dig rätten att agera på ett specifikt sätt i en specifik situation, samtidigt som du inte anser att andra får agera på ett specifikt sätt i en annan spcifik situation.

Man kan säga så här.
    Du anser att det är ok för dig att bete dig illa när du anser att situationen kräver det.
    Men du ger inte andra människor samma rättighet i situationer som dom anser kräver det. Exempelvis bete sig illa mot dina barn? Det tror jag inte att du skulle tycka var rätt? Eller hur?
    Alltså borde du kunna inse att du gör fel och ändra på det, istället för att inse att du gör fel och tycker att det är din rättighet men du vill inte ge andra samma rättighet. 
    ...

Ja, i stort sett har du uppfattat mig rätt. Jag tar mig rätten att känna avsky och visa det för en hypotetisk styvmor samtidigt som jag inte accepterar att någon mobbar mitt barn.
  • Anonym (Hmm)

Det är helt ok att ni inte håller med mig. Så länge ingen av er gängar min pappa, så är det ju inget problem och definitivt inget jag skulle jobba med.

Vad är det som är så provocerande i mitt resonemang? Att man tydligt visar att man är djup sårad och vägrar le falskt?  

• Anonym (Hmm)

Du har inte missat något utan jag hade lagt all skuld på henne.

• Anonym (Hmm)
    Regnig måndag skrev 2012-12-15 17:23:35 följande:
    Svarar du mig?

Vad är anledningen till att du gör det?
    Ja, jag svarade dig. Mitt resonemang i tråden utgår helt efter mina känslor. Så utefter dem skulle jag lagt hela ansvaret på den nya partnern. Observera att jag har mer än respekt för dem som inte tycker som jag men jag väljer att förhålla mig som jag beskrivet i denna givna situation, alltså med utgångspunkt från det jag läser i ts.
  • Anonym (Hmm)
    Iam skrev 2012-12-15 17:31:42 följande:
    ...
    Skulle du verkligen tillåta att någon som befann sig i ditt hem betedde sig illa mot dig?
    Jag menar, dom kan ju tycka att dom har all världens anledningar till att göra det... 

Som jag redan skrivet, hade jag inte räknat med att vara så populär hos min partners barn om jag varit i ts situation. Hade det varit så, så hade jag fått handla utefter situationen.

Och som jag redan tagit upp, det är bara ts beskrivning av situationen som vi har. Killarna tycker kanske att de behandlar henne ok även om de inte gillar situationen. Ts vill ju etablera en relation till sin partners barn och det tror jag är att sätta ribban högt i detta läget.
Svar på tråden Vuxna "styvbarn" hatar mig