Iam skrev 2012-12-15 16:32:31 följande:
Du väljer att bete dig illa.. För att du anser att du i den situationen har den rätten.
Vad är det som säger att jag inte anser att jag har rätt att bete mig illa i den situationen som jag beskriver?
Du borde inse att din argument bygger på dina känslor kring denna specifika situation och därför tar du dig rätten att agera på ett specifikt sätt i en specifik situation, samtidigt som du inte anser att andra får agera på ett specifikt sätt i en annan spcifik situation.
Man kan säga så här.
Du anser att det är ok för dig att bete dig illa när du anser att situationen kräver det.
Men du ger inte andra människor samma rättighet i situationer som dom anser kräver det. Exempelvis bete sig illa mot dina barn? Det tror jag inte att du skulle tycka var rätt? Eller hur?
Alltså borde du kunna inse att du gör fel och ändra på det, istället för att inse att du gör fel och tycker att det är din rättighet men du vill inte ge andra samma rättighet.
...
Ja, i stort sett har du uppfattat mig rätt. Jag tar mig rätten att känna avsky och visa det för en hypotetisk styvmor samtidigt som jag inte accepterar att någon mobbar mitt barn.