• Iam

Vuxna "styvbarn" hatar mig

Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 14:40:02 följande:

Alla skall behandla alla med kärlek och respekt och alla vill bli accepterade och om inte älskade, väl behandlade. Det är inte så mycket att diskutera.

Det jag diskuterar är att jag hade tagit mig rätten att avsky denna partner och valt att det hade varit mitt förhållningssätt till henne. Jag hade varit helt ointresserad av att "jobba på det".  

Hade du tyckt det var fel av din förälder om den då tog sig rätten att bryta med dig eftersom du inte kan förmå dig att respektera dennes känslor och val i livet som en vuxen människa? 

Eller är det återigen bara du som får känna och agera och alla andra ska bete sig mot dig?  
  • Iam
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 15:14:19 följande:
    Var har jag skrivit att  "bara jag får känna och agera"? Jag hade varit glad om min förälder hade agerat som ts beskriver: "Problemet är att han fjäskar enormt för sina ungar och vill ha dem hos oss mycket". Hade han agerat annorlunda hade jag ju fått finna mig i det.
    Men du ser ju inte problemet... problemet är ju att dom inte respekterar TS i hennes eget hem. 
    Hade dom gjort det hade dom väl fått hänga där hur mycket dom ville.

Så.. om TS säger Nej tack. jag vill inte bli respektlöst bemött i mitt hem och ni kan gå härifrån. Då är det ok alltså? Eller är det ok att hon beter sig lika illa tillbaka och säger att dom inte får sitta i hennes soffa, eller äta av hennes mat, eller använda hennes toalett?

Gör dig inte dum.  
  • Iam
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 15:57:41 följande:
    Vad jag förstår är ts sambo med ungdomarnas pappa och då är det pappans hem lika mycket som ts inklusive soffa och toa och mat. Ts skriver: ".. visar ingen vilja att skapa en relation med mig". Tja, vad väntar hon sig?

Det bästa hade ju varit att ungdomarna hade klarat av att umgås med ts och funnit någon sorts god relation med henne men nu gör de inte det. Jag hade inte heller gjort det. Du kanske inte håller med mig men det gör inte mig "dum".

Det är inte din åsikt som är dum.. det är att du ignorerar det som är grundproblemet, till fördel för din argumentation som gör att jag anser att du GÖR dig dum.. inte att du är det. 

Och eftersom det är TS hem så ska hon respekteras där...
    Eller kan jag komma hem till dig och vara gullig mot din sambo men ignorera och nonchalera dig? Skulle det kännas ok? Och skulle det dessutom kännas ok när du sen tar upp det med din sambo och han säger åt dig att du är fjantig och dum?

Dom behöver inte tycka om henne, men om dom befinner sig i hennes hem ska dom respektera henne. Allt annat är bara ren och skär idioti.  
  • Iam
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 16:01:29 följande:
    Fjäsk är ts ord och jag antar att "fjäsk" i detta sammanhang står för att pappan är mån om sina söner. Det är värt att notera att det är det ordet - fjäsk -  ts har valt om relationen mellan pappa och barn.
    Om Ts sambo låter sönerna vara respektlösa mot TS så är det en väldigt ful form av fjäsk. 

Jag är bara glad att jag inte har människor som dig i min närhet, som anser att det är ok att bete sig illa för att man känner för det.  
  • Iam
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 16:09:35 följande:
    Vad har ditt eventuella besök i mitt hem att göra med mina känslor för en förälders nya partner?

Återigen, det är inte bara ts hem utan lika mycket deras pappa.  Det bästa vore om de valde att vara korrekta men jag - personligen - hade valt att inte vara det och samma val gör uppenbarligen killarna. Ts är verklighetsfrämmande när hon ens i sin fantasi tror att de är intresserade av att skapa en relation med henne.  
    Du väljer att bete dig illa.. För att du anser att du i den situationen har den rätten. 
    Vad är det som säger att jag inte anser att jag har rätt att bete mig illa i den situationen som jag beskriver?

Du borde inse att din argument bygger på dina känslor kring denna specifika situation och därför tar du dig rätten att agera på ett specifikt sätt i en specifik situation, samtidigt som du inte anser att andra får agera på ett specifikt sätt i en annan spcifik situation.

Man kan säga så här.
    Du anser att det är ok för dig att bete dig illa när du anser att situationen kräver det.
    Men du ger inte andra människor samma rättighet i situationer som dom anser kräver det. Exempelvis bete sig illa mot dina barn? Det tror jag inte att du skulle tycka var rätt? Eller hur?
    Alltså borde du kunna inse att du gör fel och ändra på det, istället för att inse att du gör fel och tycker att det är din rättighet men du vill inte ge andra samma rättighet. 

Själv anser jag att jag kan vara hur sårad som helst.. och tycka att något är hur fel som helst. 
    Men om jag väljer att befinna mig i någons hem så får jag snällt respektera människorna som bor där, oavsett vad jag tycker om dom. Och om jag inte kan förmå mig själv att bete mig på ett respektabelt sätt i deras hem så får jag helt enkelt låta bli att gå dit. 

• Iam
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 16:31:45 följande:
    Det är bara att konstatera att i just den situationen hade jag valt att inte uppföra mig väl. Jag tycker att människor förvånansvärt ofta uppför sig mer väl än vad man kan förvänta sig. Om det är bra eller om det är förtryckta känslor som sedan tar sig andra negativa uttryck, det vet jag inte.
    Jag tycker det är en hemsk och egoistisk inställning du har till andra jämfört med dig själv. 
    Du tar dig fula rättigheter som du aldrig skulle acceptera att andra gjorde.
    Ingen fin egenskap.  
  • Iam
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 16:43:30 följande:
    Ja, i stort sett har du uppfattat mig rätt. Jag tar mig rätten att känna avsky och visa det för en hypotetisk styvmor samtidigt som jag inte accepterar att någon mobbar mitt barn.
    Du får mobba andra men andra får inte mobba dig eller ditt barn? 

Jag tror du har lite att jobba på när det kommer till dig själv.
    Man kan nämligen inte kräva av andra det man själv inte kan leva upp till.
    Så om du anser att du får mobba andra (i detta fallet en förälders nya partner) så får du nog finna dig i att andra anser att dom får mobba ditt barn.

Eller så kan du komma till insikt om att mobbning alltid är fel och sen jobba med dina egna demoner.  
  • Iam
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 17:17:11 följande:
    Det är helt ok att ni inte håller med mig. Så länge ingen av er gängar min pappa, så är det ju inget problem och definitivt inget jag skulle jobba med.

Vad är det som är så provocerande i mitt resonemang? Att man tydligt visar att man är djup sårad och vägrar le falskt?  
    Men jag skulle vilja veta hur du skulle reagera om någon skulle mobba ditt barn? 

För du anser ju att det är ok för dig att mobba.. Så hur kan du då försvara att det inte är ok att mobba ditt barn?  
  • Iam
    Lilje skrev 2012-12-15 17:28:07 följande:
    Fast det blir ju inte rätt?  Bättre så om dom slängde ut din nya, som du var otrogen mot din förra med.  Barnen går u inte mot sin farsa mer, dom går mot hans nya kvinna som dom inte har någon relation med, och som dom antagligen tycker har betett sig riktigt taskigt och elakt mot deras egna mor.  Om barn inte ens får stå upp för sina föräldrar tycker jag det blir en riktig trist värld.

Försök sätt dig i barnens situation istället.  Tror du inte dom kommer få skuldkänslor för sin mor, om dom öppnar upp och lekar familj med kvinnan pappa bedrog henne med?  Hade du glatt inviterat in älskarinnan till din bästa kompis' man?  Hon kommer alltid vara "den andra kvinnan" och får på det sättet aldrig någon plats i deras familj, om hon inte verkligen bjuder till.  Det här är ingen situation barnen har valt, det är inte deras ansvar att lösa den.
    Dom behöver absolut inte välkomna henne som familj. Men om dom befinner sig i hennes hem ska dom visa henne respekt. Kan dom inte frambringa den respekten ska dom heller inte befinna sig i hennes hem. 

Skulle du verkligen tillåta att någon som befann sig i ditt hem betedde sig illa mot dig?
    Jag menar, dom kan ju tycka att dom har all världens anledningar till att göra det... 
  • Iam
    Lilje skrev 2012-12-15 17:40:55 följande:
    I just det här fallet har dom ju alla möjliga anledningar.  Tror du relationen kommer bli bättre om hon slänger ut dom från sin pappas hem?  Han bor också där.  Om hon inte vill träffa hans söner, kan ju likaså hon välja att lämna huset?

Sen vet vi ju inte hur otrevliga dom är, endast TS's sida.  Dom bjuder inte till och svarar inte alltid första gången.  Och tar plats.  Det är ju inte direkt samma sak som att vara elak och mobba henne.  Hur beter hon sig mot dom?
    Hon har ju försökt dra sig undan, men då får hon skit av sin sambo istället som inte tycker att hon bjuder till. 

Jag tycker TS sambo gör fel som gör sitt livsval men låter henne ta konsekvenserna av det.
    Och sönerna gör fel som även dom låter henne ta konsekvenserna av pappans handlande.
    Och fri står pappan, som egentligen är den som beter sig mest illa.

Tragiskt hela alltet och hade jag varit TS hade jag inte varit tyst om det.
    I mitt hem ska jag få lov att ha en fristad och få lov att vara respekterad och det ska ingen annan få ta ifrån mig.  
  • Iam
    Regnig måndag skrev 2012-12-15 17:47:34 följande:
    Men det är ju det du diskuterar, med mig,  hur du skulle göra. Självklart hör det till diskussionen!
    "Mitt resonemang i tråden utgår helt efter mina känslor. Så utefter dem skulle jag lagt hela ansvaret på den nya partnern." #190

Varför väljer du att lägga hela skulden på partnern?

Min reflektion är att jag tycker att det är märkligt att biomammans åsikt är det som ska styra de vuxna barnens beteende. (Jag anar helt fräckt att vi har med att göra högst normala vuxna med ett normalt sprucket äktenskap, att det inte handlar om allvarligare saker som misshandel etc) I min värld tar vuxna individer ansvar över sitt eget beteende istället för att skylla det på föräldrarna)
  • Iam
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 17:50:05 följande:
    Det är en annan diskussion.
    Nej, för du anser att det är ok för dig att mobba en annan människa om du tycker att den människan gjort dig illa. 
    Så.. om någon anser att ditt barn gjort den illa så är det alltså ok att ditt barn mobbas?

Att du väljer att se det som en annan diskussion är för att du inte kan vara konsekvent i din åsikt utan att säga att det är ok att mobba ditt barn.  
  • Iam
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 19:14:30 följande:

Du och jag tycker olika i hur jag hade hanterat min imaginära styvmor och du kontrar med att du "...minimerar vårt umgänge med ...".  Nu är väl inte planen att anonyma personer på FL skall umgås men varför sådan oförskämdhet bara för att vi inte tycker lika i denna - för mig - känsliga situation?  

Vad är det som är så stötande att människor kan bli så oerhört sårade om en så bas och trygghet som familjen är raseras, att jag erkänner att jag inte hade hanterat en god relation med en styvmor? 

Det är väl inte oförskämt att konstatera att människor med dina värderingar är människor man väljer att inte ha någon närmre bekantskap med? 
    Jag vill inte heller ha en närmre bekantskap med någon som tar sig sådana friheter som du.
    Men skillnaden mellan dig och mig är att om jag mot all förmodan skulle befinna mig i ditt hem så skulle jag visa dig den respekt som det bör sig att göra när man är en vuxen och någorlunda vettig människa.  Hade du däremot varit den som sårat mig så mycket att jag inte klarade av att visa dig respekt, då hade jag sett till att jag inte hamnade i ditt hem öht. 
  • Iam
    Ess skrev 2012-12-15 20:23:56 följande:
    Jag tycker du resonerar underligt, för du säger dig va emot mobbing men är själv fullt kapabel att utföra det.
    Det är ungefär som om du varit vapenvägrare och skjutit dem som inte tyckte som du.

Man behöver inte tycka om eller älska någon för att bete sig som folk när man hälsar på i deras hem. Eftersom jag inte älskar min mans barn så ger det mig rätten att komma hem till dem och va dum, dryg och elak?
    Ogillar man någon så kraftigt att man inte kan behärska sig då går man inte heller dit.
Svar på tråden Vuxna "styvbarn" hatar mig