Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 16:09:35 följande:
Vad har ditt eventuella besök i mitt hem att göra med mina känslor för en förälders nya partner?
Återigen, det är inte bara ts hem utan lika mycket deras pappa. Det bästa vore om de valde att vara korrekta men jag - personligen - hade valt att inte vara det och samma val gör uppenbarligen killarna. Ts är verklighetsfrämmande när hon ens i sin fantasi tror att de är intresserade av att skapa en relation med henne.
Du väljer att bete dig illa.. För att du anser att du i den situationen har den rätten.
Vad är det som säger att jag inte anser att jag har rätt att bete mig illa i den situationen som jag beskriver?
Du borde inse att din argument bygger på dina känslor kring denna specifika situation och därför tar du dig rätten att agera på ett specifikt sätt i en specifik situation, samtidigt som du inte anser att andra får agera på ett specifikt sätt i en annan spcifik situation.
Man kan säga så här.
Du anser att det är ok för dig att bete dig illa när du anser att situationen kräver det.
Men du ger inte andra människor samma rättighet i situationer som dom anser kräver det. Exempelvis bete sig illa mot dina barn? Det tror jag inte att du skulle tycka var rätt? Eller hur?
Alltså borde du kunna inse att du gör fel och ändra på det, istället för att inse att du gör fel och tycker att det är din rättighet men du vill inte ge andra samma rättighet.
Själv anser jag att jag kan vara hur sårad som helst.. och tycka att något är hur fel som helst.
Men om jag väljer att befinna mig i någons hem så får jag snällt respektera människorna som bor där, oavsett vad jag tycker om dom. Och om jag inte kan förmå mig själv att bete mig på ett respektabelt sätt i deras hem så får jag helt enkelt låta bli att gå dit.