• Anonym (Hmm)

Vuxna "styvbarn" hatar mig

Regnig måndag skrev 2012-12-15 17:33:51 följande:
    Ja det är ju bra, att du respekterar andra åsikter.
    Men jag undrar varför du väljer att ge henne hela skulden. Jag ser inte att TS ger den förklaringen, i alla fall inte på ett sätt som jag förstår.

Jag antar att killarnas mamma inte är helnöjd med situationen, av vad ts berättar och hur killarna uppför sig. Det är min tolkning. Varför jag själv väljer att lägga ansvaret i skuldfrågan, hör inte till diskussionen. Jag har valt att lägga det på den nya partnern. 
  • Anonym (Hmm)
    Lilje skrev 2012-12-15 17:28:07 följande:
    Fast det blir ju inte rätt?  Bättre så om dom slängde ut din nya, som du var otrogen mot din förra med.  Barnen går u inte mot sin farsa mer, dom går mot hans nya kvinna som dom inte har någon relation med, och som dom antagligen tycker har betett sig riktigt taskigt och elakt mot deras egna mor.  Om barn inte ens får stå upp för sina föräldrar tycker jag det blir en riktig trist värld.

Försök sätt dig i barnens situation istället.  Tror du inte dom kommer få skuldkänslor för sin mor, om dom öppnar upp och lekar familj med kvinnan pappa bedrog henne med?  Hade du glatt inviterat in älskarinnan till din bästa kompis' man?  Hon kommer alltid vara "den andra kvinnan" och får på det sättet aldrig någon plats i deras familj, om hon inte verkligen bjuder till.  Det här är ingen situation barnen har valt, det är inte deras ansvar att lösa den.

Typ så ja!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym skrev 2012-12-15 17:21:24 följande:

Vad jag inte förstår är varför du ska ta ut den på en helt oskyldig person? ...

Tror du verkligen att kvinnan (eller mannen) om raserat föräldrarnas äktenskap, ses som oskyldig ur barnens perspektiv?
  • Anonym (Hmm)
    Iam skrev 2012-12-15 17:26:28 följande:
    Men jag skulle vilja veta hur du skulle reagera om någon skulle mobba ditt barn? 

För du anser ju att det är ok för dig att mobba.. Så hur kan du då försvara att det inte är ok att mobba ditt barn?  
    Det är en annan diskussion.
  • Anonym (Hmm)
    Regnig måndag skrev 2012-12-15 17:47:34 följande:
    Men det är ju det du diskuterar, med mig,  hur du skulle göra. Självklart hör det till diskussionen!
    "Mitt resonemang i tråden utgår helt efter mina känslor. Så utefter dem skulle jag lagt hela ansvaret på den nya partnern." #190

Varför väljer du att lägga hela skulden på partnern?

Min reflektion är att jag tycker att det är märkligt att biomammans åsikt är det som ska styra de vuxna barnens beteende. (Jag anar helt fräckt att vi har med att göra högst normala vuxna med ett normalt sprucket äktenskap, att det inte handlar om allvarligare saker som misshandel etc) I min värld tar vuxna individer ansvar över sitt eget beteende istället för att skylla det på föräldrarna)
    Varför en person väljer att känna en sak istället för en annan, är ju baserat på hur mycket saker som helst. Jag väljer att nöja mig med att förklara att jag lägger skulden på "den andra". 

Ur min synvinkel är det inte alls märkligt att barn och vuxna barn tar den förälderns parti som blir övergiven, i ts fall mamman. Som vuxen hade jag inte skyllt på någon förälder när jag tagit kraftigt avstånd mot min pappas nya kvinna.  Det verkar inte killarna heller göra. 
  • Anonym (Hmm)
    Iam skrev 2012-12-15 17:55:41 följande:
    Nej, för du anser att det är ok för dig att mobba en annan människa om du tycker att den människan gjort dig illa. 
    Så.. om någon anser att ditt barn gjort den illa så är det alltså ok att ditt barn mobbas?

Att du väljer att se det som en annan diskussion är för att du inte kan vara konsekvent i din åsikt utan att säga att det är ok att mobba ditt barn.  

Du får läsa tråden för jag har redan konstaterat att jag tar mig rätten att visa min avsky mot min pappas nya partner men jag accepterar självklart inte att mitt barn mobbas.

Jag håller inte ens med dig att det skulle innebära att vara konsekvent att acceptera att ens barn blir slaget och inte gripa in eftersom man ogillar sin styvmor. Det är faktiskt en ganska bisarr tankegång. Tycker du verkligen så?
  • Anonym (Hmm)
    Lilje skrev 2012-12-15 17:57:28 följande:
    Oskyldig är hon ju inte, om hon inlett en relation med en gift man.  Oavsett vilka sorgliga historier han berättade om sitt trasiga äktenskap, och frun som inte förstår honom, borde hon hållit sig undan tills han avklarat på hemmaplan.  Om han, som TS sa, flyttade direkt från frun till älskarinnan tror jag inte dom var 100% platoniska kompisar under dom två åren innan.

Väljer man att hoppa på en gift man får man stå sitt kast när barnen ogillar en, det har dom all rätt till.
    Håller med!
  • Anonym (Hmm)
    Regnig måndag skrev 2012-12-15 18:03:11 följande:
    ...
    Jag tycker att det är oerhört märkligt att du inte ens försöker diskutera utan du argumenterar bara att få ha rätten med skuldförskjutningen. Skuldförskjutning är ju aldrig någonsin rätt oavsett vad det handlar om, däremot kan den vara förståelig. Men du säger ju bara "Jag vill bete mig illa. Punkt. Det hör inte till saken varför men jag har rätt att få bete mig illa"

Jag tycker att det är märkligt att du ens deltar i diskussionen med det argumentet.

Är det inte så vi agerar i de flesta fall? Via de känslor vi har, lite per automatik. Sätter man sig ner och analyserar hur man uppför sig - eller inte uppför sig - så hade man inte haft tid till annat. 

När jag läste ts kände jag instinktivt för de tre killarna som inte ville leka med i styvmors bild av familjeidyllen Tomten är far till alla barnen. Jag tänkte efter hur jag hade agerat och kom fram till att jag hade aldrig accepterat denna kvinna och definitivt aldrig hennes försök att skapa en relation till mig och eftersom killarna inte heller  går med på detta känner hon sig utanför.  
  • Anonym (Hmm)
    Lilje skrev 2012-12-15 18:06:12 följande:
    Om någon inte vill leka med mitt barn för dom tycker mitt barn har betett sig illa, kommer jag inte tvinga dom.  Snarare prata med min unge om det här med ursäkter, och, i vet, bjuda till lite.  Mobbning är en helt annan femma, men det här är inte mobbning. 

Dom gillar inte personen, med all rätt, men tvingas umgås om dom vill få en relation till sin pappa.  Som den där fula hawaiiskjortan ens kille vägrar göra sig av med.  Ett ont man får stå ut med.  Det bästa är att blunda och hoppas det går bort av sig själva en dag.

Håller med igen!

Varför tycker ni att detta är så provocerande? Vi gömmer oss inte bakom falska leenden utan står upp för vad vi känner för en person som i detta fallet representeras av ts .  
  • Anonym (Hmm)
    Regnig måndag skrev 2012-12-15 18:08:44 följande:
    Vad är hon skyldig till?

Har han något ansvar i det hela?
    Tittar jag utifrån på ett förhållande, håller jag naturligtvis med dig.

Men jag utgår helt ifrån mina känslor som barnet i familjen. Då struntar jag i om min pappa eller min mamma har skuld i det spruckna förhållandet eller inte. Jag hade helt lagt skulden på nya partnern och tydligt visat detta men inte så att det stört min far utan till henne.
  • Anonym (Hmm)
    Lilje skrev 2012-12-15 18:15:25 följande:
    ...

Visst har han ansvar, och det känns ju som han tar sitt ansvar, och försöker fixa relationen till sina söner.

Ja och det skall ha verkligen ha kredit till. Hur många trådar läser man inte där pappan bara försvinner med sin nya och det dessutom när barnen är små. Här har vi en ansvarskännande pappa som inte släpper sina vuxna söner trots att ts gnäller.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym skrev 2012-12-15 18:24:41 följande:
    Jag förstår dem. De anser att du är orsaken till brytningen mellan deras föräldrar vilket du på sitt och vis är. Förvänta dig inga pussar och kramar därifrån...

Är det fint egentligen med denna acceptans av andra som bryter in i familjen, tar över man och barn medan biomamman eller biopappan bara skall stå bredvid milt leende. Eller att barnen glatt accepterar allt och alla? Jag tycker faktiskt inte att det känns sunt.
  • Anonym (Hmm)
    Regnig måndag skrev 2012-12-15 18:30:23 följande:
    Jag frågar för att jag vill veta hur du tänker. Jag frågar inte för att jag vill att du ska vara nedlåtande.

Vad är det som är så uppenbart skyldig till?
    Menar du "Oskyldig är hon ju inte, om hon inlett en relation med en gift man."?

Jag antar att du menar att brottet är att man inleder ett förhållande med en gift man, men vad gör hon sig skyldig till?

Vad vinner du på att vidga diskussionen till något helt annat än vad problemet i ts är annat än att flytta fokus? Du har fått svar flera gånger om och det räcker. Starta du en tråd om vuxna människors relationer och ansvar när det gäller deras förhållande.
  • Anonym (Hmm)
    Regnig måndag skrev 2012-12-15 18:41:12 följande:
    ...

Vad är ditt svar på frågan?

Du avkräver mig och Lilje svar på varför vi inte tycker att "den nya" kvinnan i pappans liv är oskyldig. För det skulle väga in om man kan acceptera barnens beteende....

Du skojar va?  
  • Anonym (Hmm)
    Jojile skrev 2012-12-15 18:38:46 följande:

Varför skulle du vara otrevlig? Varför har du redan bestämt dig för att tycka illa om din mamma/pappas nya partner?

I min hypotetiska tanke om en annan kvinna skulle förorsaka mina föräldrars skilsmässa så hade jag tagit mig rätten att avsky denna person och jag hade inte dolt det på något sätt.
  • Anonym (Hmm)
    sextiotalist skrev 2012-12-15 18:46:58 följande:

Vi får ge upp. Hmm är nog tillhör de som troligen både du och jag minimerar vårt umgänge med. Nog för att vi tycker olika i många saker, men jag tror nog vi har en stor likhet, vi vet hur man uppför sig och inser att vi vinner mest i längden på att sköta relationerna.

Ha en trevlig lördagkväll, sambon lyssnar på mystisk musik och jag laddar för Så mycket bättre. 

Du och jag tycker olika i hur jag hade hanterat min imaginära styvmor och du kontrar med att du "...minimerar vårt umgänge med ...".  Nu är väl inte planen att anonyma personer på FL skall umgås men varför sådan oförskämdhet bara för att vi inte tycker lika i denna - för mig - känsliga situation?  

Vad är det som är så stötande att människor kan bli så oerhört sårade om en så bas och trygghet som familjen är raseras, att jag erkänner att jag inte hade hanterat en god relation med en styvmor? 

• Anonym (Hmm)
    Lilje skrev 2012-12-15 19:10:58 följande:
    Vad vi tänker är ju exakt som vi sagt innan, flera gånger nu.  TS inledde en relation med en man som redan var gift med barn.  Även om TS själv var singel, hoppade hon fullt medvetet i säng med någon som inte var det, bakom ryggen på hans fru och barn.  Hon var delaktig i att splittra familjen killarna kände och älskade.  Hon är vuxen, mycket äldre än dom, och borde kunna ta ansvaret för vad det medför sen.

Om ni kontrar med "vi vet inte om dom hade sex dom första två åren": Visst kan vi endast spekulera i relationen innan skilsmässan, just som vi endast kan gissa på att sönerna är ouppfostrade mobbare, vi vet absolut inget och argumenterar utifrån det.  Kan ju också mycket väl vara TS som är överkänslig och egentligen vill ha sin sambo helt själv.  Då är barnen med exet i vägen, och påminner om hans liv före henne.

Vi vet inte heller hur killens förra relation var innan TS kom på banan.  Många är rätt lyckliga där dom är, tills något nytt dyker upp och villigt erbjuder sig själv.  Han kan mycket väl ha stannat kvar med sin fru och kännt sig rätt nöjd fortfarande.
    Att man blir fly förbannad och sårad när hela ens liv raseras, är tydligen inte ok att erkänna. Jag är annars inte så utåtagerande eller har ett sydländskt temperament men jag hade jag varit utom mig som barn och vuxen om jag varit med om samma situation som bröderna i ts.

Här gäller det att stelt le, dricka en kopp kaffe och knyta näven i fickan ..

• Anonym (Hmm)
    Husis skrev 2012-12-15 19:12:19 följande:
    Håller absolut med! Jag hade sagt att "I mitt hem vill jag inte bli behandlad på det här sättet. Vad är det som är fel?". Då får de förklara sitt beteende också. 

Ts har splittrat brödernas familj ... duger den förklaringen?
  • Anonym (Hmm)
    Kjellgren skrev 2012-12-15 19:28:57 följande:

Jaha, det blev inte som de tänkte sig. Ok, sådant händer. Hade de varit 12 hade jag förstått att de behövde tid på sig att anpassa sig men ärligt talat - en 24 åring som surar över att mamma och pappa inte bor tillsammans? Reagerar personerna likadant i andra situationer när livet går dem emot - om de itne får jobbet de vill ha tex?

Att tycka att pappa gjorde ett korkat val, ja det kan de tycka av hjärtans lust. Men det ger dem ingen rätt att vara otrevliga, allra minst mot den kvinna deras pappa har valt att dela resten sitt liv med (antar jag).

Skall gå och ha kväll nu men ja, jag hade tagit mig den rätten att avsky och tydligt visa det mot den kvinnan som splittrat familjen oavsett min ålder. Pappan försöker behålla en god relation med sina barn även som vuxna och det ser jag som ansvarsfullt och bra. Gillar inte ts det så .... är det hennes val att stanna eller gå.
Svar på tråden Vuxna "styvbarn" hatar mig