• honeydew

Köpa vuxen katt

Har bestämt oss att vi ska köpa katt, men är mer inne på att köpa en vuxen katt istället för kattunge. Någon med erfarenhet av detta?
    Har främst fått ögonen för en raskatt på tre år, som säljs av en uppfödare. Ej varit på besök än, för de bor ganska långt ifrån oss.
    Vi är en familj med barn på 2.5 år. Tycker att kattungar är söta men väldigt krävande även vuxna katter så klart kräver sitt, så brukar de väl vara lite lugnare och trygga?

• Svar på tråden Köpa vuxen katt
  • JellyBean

Det beror sig ju på om dom har blivit behandlade bra. OCh istället för att köpa hos en uppföadre tycker jag ni ska köpa en katt från ett katthem.

• nemo1

Snälla, hjälp en katt från ett katthem istället. Ni har då även tryggheten att kunna lämna tillbaka den om det mot förmodan inte skulle fungera. Ni hjälper då inte bara en katt utan två då katthemmet får en plats ledig att ta in en ny stackare från kylan som får värme och mat i magen. Katthemmet kan hjälpa er att välja vilken katt som skulle passa just er familjesituation. Var bor ni?

• JellyBean
    nemo1 skrev 2012-12-09 18:07:02 följande:
    Snälla, hjälp en katt från ett katthem istället. Ni har då även tryggheten att kunna lämna tillbaka den om det mot förmodan inte skulle fungera. Ni hjälper då inte bara en katt utan två då katthemmet får en plats ledig att ta in en ny stackare från kylan som får värme och mat i magen. Katthemmet kan hjälpa er att välja vilken katt som skulle passa just er familjesituation. Var bor ni?
  • JellyBean
    nemo1 skrev 2012-12-09 18:07:02 följande:
  • Majsan70

Att köpa en vuxen katt kan bli jättebra. Då slipper man tiden där de är som mest odygdiga. Köper man en raskatt från uppfödare har man ju linjer att följa och är det en avelskatt har de ju blivit mycket hanterade. Får jag fråga vilken ras?

• Regnig måndag

De jag har erfarenhet är en övergiven inplockat från omgivningen. Troligen blev han utsparkad när husse dog för han var tam och mycket tillgiven och gick hur bra som helst. (Innan folk protesterar så var det ställt utom allt rimligt tvivel att han var övergiven. Han levde flera månader som hemlös och vi tog in honom efter första riktigt kalla natten i november.)

Den andra är en fd vanvårdskatt. Att hon levt halvt förvildad är mycket klart, hon kommer aldrig bli riktigt tam eller lita på mig till 100%. Hon funkar hur bra som helst så länge som jag ger fan i att klippa klor eller gör annat som får henne att uppfatta mig som opålitlig (läs tar till veterinären).

Jag håller med nemo1, ta en katt från ett katthem om du funderar på en vuxen katt och rasen inte är viktig.
    Så länge som du inte tar halvvilda som jag gjorde så kommer katten säkert att anpassa sig fint bara du fjäskar lite i början.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • honeydew
    Majsan70 skrev 2012-12-09 18:12:27 följande:
    Att köpa en vuxen katt kan bli jättebra. Då slipper man tiden där de är som mest odygdiga. Köper man en raskatt från uppfödare har man ju linjer att följa och är det en avelskatt har de ju blivit mycket hanterade. Får jag fråga vilken ras?

En ragdoll. Vill ha en innekatt för det finns vägar inte långt från vårt hus där folk kör 90-110 (i bästa fall). Bor utanför Gävle.
  • Majsan70
    honeydew skrev 2012-12-09 18:22:19 följande:

En ragdoll. Vill ha en innekatt för det finns vägar inte långt från vårt hus där folk kör 90-110 (i bästa fall). Bor utanför Gävle.

Oh va roligt! Stort lycka till!
  • nemo1
    honeydew skrev 2012-12-09 18:22:19 följande:

En katthemskatt kan absolut bli en innekatt. Ingen av katterna jag hjälper får gå ut och trivs utmärkt som innekatter. 
  • Regnig måndag
    nemo1 skrev 2012-12-09 19:44:13 följande:
    En katthemskatt kan absolut bli en innekatt. Ingen av katterna jag hjälper får gå ut och trivs utmärkt som innekatter. 
    Ingen av de katthemskatter jag har eller har haft har fått vara utekatter.
    Vanvårdskatten jag har nu vill för sitt liv inte utanför dörren igen och så är det ofta med fd hemlösningar, så det ger sig ofta självt.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • mycketsaft

I princip alla katter kan vara innekatter så om det inte spelar så stor roll kan du ju kolla på ett katthem. Annars är ju ragdolls underbara, har haft en själv :) Har dock aldrig köpt en vuxen katt men det brukar inte vara några större problem. Köper du likadan kattlåda och kattsand så brukar katten gå dit, och kattmaten får du säkert med så det räcker en vecka eller så. Då kan du byta försiktigt om du vill annars kör du med det som katten är van. Ragdollen blir ju inte tovig och har en underbar päls, men den hårar ju en hel del kan jag ju förvarna om.. Annars är den verkligen underbar :)

• SilverEmma

Jag tog över en femåring tidigare i år. Doris fann sig tillrätta direkt och visade omgående att jag var hennes människa. Hon var min första katt överhuvudtaget och jag hade aldrig ens funderat på att skaffa en förrän jag av en slump såg en bild på henne på en FB-sida. Vi såg till att ha samma mat och samma kattsand som hos förra ägaren. Hon är inte så lekfull av sig, även om hon får sina mupp-ryck och kutar runt i hela huset, eller kommer på att en förrymd möbeltass måste dö kl ett på natten. Hon sover typ 18 timmar/dygn och vi känner att det passar oss jättebra med en vuxen katt.

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • honeydew

Kul att höra om era erfarenheter! Brukar vuxna katter vara mer reserverade i början eller tar de en flytt med ro? (förstår så klart att det är individuellt, men tänkte över lag).

• nozpa

Har köpt 3 katter som vuxna. Alla 3 ifrån katthem. Har gått hur bra som helst och dom har alla blivit trygga goa katter. :)

• nemo1
    honeydew skrev 2012-12-10 19:53:11 följande:
    Kul att höra om era erfarenheter! Brukar vuxna katter vara mer reserverade i början eller tar de en flytt med ro? (förstår så klart att det är individuellt, men tänkte över lag).
    Som du skriver så är det otroligt individuellt. Ingen skillnad på vuxen eller kattunge utan helt och hållet personligheten som spelar in.
  • IceJossan

Var beredda på att katten kanske kommer gömma sig de första två veckorna. Många katter är trygga från nästan första stund, men väldigt många blir väldigt osäkra vid miljöombyte. Jag som jobbar på katthem får många gånger upprörda samtal från folk som adopterat katt några dagar tidigare, de säger att de vill lämna tillbaka katten för den bara gömmer sig. Detta trots att de innan adoptionen fått ordentligt information om att katten kanske kommer vara rädd första veckorna och att de lovat att de förstått.

Så var beredda på att ni kanske inte kommer få se katten första dagarna och kanske inte får röra den första tiden - ge den då tid och tålamod och ge inte upp bara för att katten inte slänger sig upp i knät och leker med barnen från dag 1.

• Sannive

Har både skaffat kattungar och vuxna katter genom åren, både ifrån privatpersoner och katthem. Alla har varit underbara på olika sätt, en del lite mer reserverade då de har haft ett tufft liv innan, andra riktiga klängisar som inte kan få nog utav gos och kel. Besök ett katthem, vem vet du kanske hittar din nya bästis där :)

• LolVStein

Vi köpte en treårig raskatt. Den trivdes inte i sitt förra hem då det var en uppfödare med flera katter hemma, och hon blev anfallen av de andra katterna ibland. Första tiden var jobbig då vår katt på grund av stressen hon upplevt i förra hemmet + chocken i att helt plötsligt bli flyttad gjorde att hon jamade mycket och var orolig. Men Feliway och tid gjorde att hon lugnade ner sig. Nu trivs hon jättebra, så även om det var lite problematiskt i början så blev det bra till slut.

Svar på tråden Köpa vuxen katt