• Lilia

Kan jag äta kött till jul?

För fem månader sedan blev jag vegetarian och har inte ätit varesig kött, fisk eller skaldjur sedan dess. Jag har funderat på hur jag ska göra över jul och kommit fram till att jag ska äta kött på julafton. Men klarar jag det? Jag har hört att man ska må dåligt om man inte har ätit kött på länge. Eller har jag varit vegetarian för kort tid för att må dåligt?

• Svar på tråden Kan jag äta kött till jul?
  • MattiasFru

Beroende på hur mycket kött du tänkt sätta i dig så kommer magen reagera på det iallafall, handlar det om en korv och en skiva julskinka går det nog bra, men räkna med ont i magen och matsmältningsproblem.

• Lilia

Okej, det låter inte så kul precis. :S Hur är det med fisken? Är den lättare att smälta?

• MattiasFru
    Lilia skrev 2012-12-09 17:30:42 följande:
    Okej, det låter inte så kul precis. :S Hur är det med fisken? Är den lättare att smälta?
    Jag är osäker, men jag inbillar mig att den borde vara det. Den är ju inte lika "tung" som kött och borde därför gå lättare. Men äter du lite kött och blandar upp det med mycket annat så tror jag att det kommer gå bra, somsagt, någon enstaka korvbit borde inte vara så jättejobbigt. Annars kanske du kan ta med eget? Alltså att du tar med vegetariska köttbullar och korv, och bara äter av julskinkan t.ex.? :) 
  • Lilia
    MattiasFru skrev 2012-12-09 17:34:54 följande:
    Jag är osäker, men jag inbillar mig att den borde vara det. Den är ju inte lika "tung" som kött och borde därför gå lättare. Men äter du lite kött och blandar upp det med mycket annat så tror jag att det kommer gå bra, somsagt, någon enstaka korvbit borde inte vara så jättejobbigt. Annars kanske du kan ta med eget? Alltså att du tar med vegetariska köttbullar och korv, och bara äter av julskinkan t.ex.? :) 

Ja, och en del fisk t.ex Jansson inehåller ju knappt någon fisk. Jag har också tänkt på att ta med eget, men funderar på hur artigt det är.
  • Jennie med ie

Nu har du inte ätit vegetariskt (kallar dig inte vegetarian) så värst länge så jag tror inte din mage reagerar så våldsamt om den för övrigt mår okej. Men varför chansa? Är det viktigt för dig att äta kött på julafton så testa nån gång innan.... ska du bli dålig är det bättre det sker en vanlig dag än just på julafton liksom.

• Purpurbräcka
    Lilia skrev 2012-12-09 17:41:36 följande:

Ja, och en del fisk t.ex Jansson inehåller ju knappt någon fisk. Jag har också tänkt på att ta med eget, men funderar på hur artigt det är.
    Ta med en vegetarisk rätt eller två som kan ingå i julbordet och som alla får ta av! Så länge det inte är en perfektionist till värd/värdinna som har planerat i detalj vilka rätter som ska ingå så kommer det säkert bara att vara uppskattat.
  • LinneaJosie

Jag åt kött efter åtskilliga år som vegetarian, utan problem! Du behöver ju inte trycka i dig hur mycket som helst bara! ;)

• Lilia
    Jennie med ie skrev 2012-12-09 17:47:21 följande:
    Nu har du inte ätit vegetariskt (kallar dig inte vegetarian) så värst länge så jag tror inte din mage reagerar så våldsamt om den för övrigt mår okej. Men varför chansa? Är det viktigt för dig att äta kött på julafton så testa nån gång innan.... ska du bli dålig är det bättre det sker en vanlig dag än just på julafton liksom.

Okej, varför kallar du mig inte vegetarian? Det är inte så viktigt att äta kött, det är mest krångligt att låta bli.
  • Lilia
    LinneaJosie skrev 2012-12-09 18:20:30 följande:
    Jag åt kött efter åtskilliga år som vegetarian, utan problem! Du behöver ju inte trycka i dig hur mycket som helst bara! ;)

Skönt att höra! =)
  • Jennie med ie
    Lilia skrev 2012-12-09 18:33:01 följande:

Okej, varför kallar du mig inte vegetarian? Det är inte så viktigt att äta kött, det är mest krångligt att låta bli.
    För att om man sitter och planerar sitt köttintag har man liksom inte tagit ställning på det sättet.

Om det ändå skulle handla om bara väldigt lite, vari ligger då krånglet att låta bli?
Svar på tråden Kan jag äta kött till jul?