• tilde72

Bävar inför långresa med bil med barn

Vi ska snart iväg på en bilresa som är på 40 mil. Våran lilltjej på snart 3 år följer också med.   Maken bävar för bilresan och jag likaså nu.
    Dottern kan få sådana utbrott i bilen så det är sanslöst. Hon kastar sig fram och tillbaka. Även så kan ha ta sig ur spännena på bilstolen som är en Britax Two Way med fempunktsbälte  och fempunktssele. Jag får sitta och trycka ned henne med våld. Fruktansvärt när det blir så här och vi har fått stanna bilen flera gånger men brukar dessvärre då inte bli något bättre.
     De här gångerna så hjälper ingenting verkar det som.
    Ge oss några råd vad ni gör för att underlätta bilfärderna med de små! 

• Svar på tråden Bävar inför långresa med bil med barn
  • häjhäj

En bärbar dvd med en favoritfilm kanske? En cd skiva med barnmusik som ni kan sjunga med? Papper och kritor så hon kan rita eller något liknande som hon gillar att göra. Något gott att äta på som man kan ta upp då och då... Titta kossan, bilen, hästen, fågeln osv...

• Skruttelito

Vi har ett barn i ungefär samma ålder, som hatar att sitta själv i baksätet. Så vid längre resor sitter den som inte kör med henne. Brukar underlätta när man kan räcka henne nya saker att pyssla med. Har alltid med mobil eller iPad i bilen så att hon kan spela spel eller kolla film (hon blir dock lätt åksjuk så det funkar inte alltid). Saker att äta på som man inte sätter i halsen så lätt, böcker och leksaker som gör att hon glömmer bort att vi är på resande fot.  Lyssnar på musik och sjunger en hel del. Framför allt passar vi på att åka när vi vet att hon är trött. Oftast på kvällen om vi ska väldigt långt (familjen 65 mil bort). Vi stannar så ofta vi känner att hon behöver, nånstans vid en lekplats eller gräsyta så att hon får springa av sig. 

Funkar det inte alls skulle jag övervägt att ta tåget med barnen hela eller en del av vägen.  

• Bubblan2

Bärbar DVD är guds gåva till föräldrar vid resor! :)

Vår son har aldrig gillat att sitta fastspänd längre stunder och när han hade skrivit sig igenom en resa på 3 timmar fick vi nog och köpte en bärbar DVD och satte fast framför hans plats. Han satt som ett ljus hela vägen hem, sa inte ett pip mer än några skratt här och där! Njöd son, nöjda föräldrar! 

Kan det kanske bero på att barnet blir åksjuk... Försök kolla det.
    Kolla med BVC vad som gäller med åksjukepiller nu för tiden och testa om det kanske hjälper...

Lycka till!
    Fst nu såg jag att frågan var ställd för ganska längesedan så ni har kanske redan åkt...
    Om det är så är jag ju nyfiken på att få veta vad ni gjorde och hur det gick!

• soetnoet

Vi körde 320 mil till Spanien med en 8-åring (som dessutom har svår adhd). Vi köpte en dvdspelare till bilen och satte på film efter film. Vi var 4 som turades om att köra, så vi stannade bara små stunder, vi övernattade aldrig. Det var jobbigt, men 40 mil är ingenting jämfört med den resan. Lycka till!

Svar på tråden Bävar inför långresa med bil med barn