• Lillifee

Tips på matematik-appar för 7-8-åringar?

Nån som har tips på roliga o pedagogiska appar för android till min 8-åring som behöver träna lite extra matte? Tack på förhand

• Svar på tråden Tips på matematik-appar för 7-8-åringar?
  • sandlilja

Räkna med papper och penna med barnet istället, eller ett brädspel där man får räkna. Då kan du förklara och prata lite runt det hela och märker vad barnet förstår och inte förstår. Jag har lärt mina barn att läsa o räkna tidigt men inte med hjälp av app eller pc.

• Litet My

Vi spelar Yatzy istället, mycket matte där =)

• Busbellan

Hoppas du får lite tips för jag behöver till min 5-åring också
    Och ja vi spelar diverse spel också, yatzy, kallaha mm mm men hon räknar gärna jämt och jaga har inte riktigt tid med det alltid. Just nu är största intresset att jag sitter och skriver ner massa tal som hon ska räkna ut, det kan man lika gärna göra i på paddan/telefonen 

Mamma till Nora, August och Ella
  • 3bairns

Jag har math practice och math trainer på min mobil. Den första passar till 6-åringen (går i 1an) och den andra är bättre till 9-åringen. Forskning visar ju att lätt addition ska vara automatiserad för att man ska kunna lära sig svårare matte. Det är bra om man tränar matte 10-15 minuter om dagen och för att det inte ska bli för tråkigt så är väl appar jättebra. Finns även bra spel på nätet man kan göra. Man kan också träna ihop med en kortlek tillsammans eller barnet själv. Förslag med kortlek är att man slår upp var sitt kort och den som först plussar ihop dem eller drar ifrån vinner "sticket" Man kan också köpa diverse matteböcker att öva i. Eller spela yatzy (finns också som app).

• MillanBot

King of Math junior är suverän. Kostar visserligen 15 kr men det är den värd. Rolig matte-app som barnen inte förstår är matte utan tror är en tävling om flest rätt.

• Anne69

Nomp är en favorit härhemma, och den är gratis! Så börja med den!

Svar på tråden Tips på matematik-appar för 7-8-åringar?