Pallas skrev 2012-12-12 15:49:58 följande:
Nä, jag får lov att fixa dem själv helt enkelt, trots att det tar emot. Hur gör man?
Fick tips om någon vätska man kunde lägga dem i för att få bort onödig rost, vad kan det har varit? Nån syra? Var beställer man packningar?
Nej någon slags syra är livsfarligt inte bara för dig utan även för godset.
Att du skulle behöva doppa för att rengöra är ju bara den kosmetiska aspekten, den kan du ju glömma i det här läget. Det du rimligen har problem med är ju kolvarnas rörelse i oken. Och kanske då gummidamasker och anläggningsytor generellt och eventuella glidpinnar (för att rörelsen skall ske rätt).
Kolla på Biltema för det är eventuellt en del verktyg / bromsoksfett etc som du behöver.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/?page-accessories=1
Du skall överhuvudtaget vara jävligt försiktig när du börjar ta isär så att inga öppna delar av oket får i sig rost och skit. T.ex. att inget kommer in i nipplar eller kolvens utrymme. Tänk på att stålborste repar lika mycket som den rengör i princip, så är det känsliga ytor bör du har en annan stark borste men av syntetisk typ.
Om du ska ha eventuella gummidetajer (är det mer än bara damasker?) så måste du nog kolla en sprängskiss vilka dessa är. Finns det nåt Renault-forum du kan fråga på om någon har dylik skiss?
Nedan är en guide jag hittade på nätet i ett forum, osäker på vad det är för bil som avses, men det låter rätt generellt oavsett bilmärke:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det går att renovera bromsoken. Det brukar sitta ett dammskydd/damask i ytterkant på kolven och en gummipackning/ring innanför. Om inte kolven går att trycka in med en polygrip eller rörtång så kan en renovering vara lämplig.
Man behöver oftast inte ta av oket från bilen utan det går att göra med oket kvar på bilen. Är det enkelt att lossa oket så kan det dock vara bekvämare att göra det vid arbetsbänken.
Får man inte ut kolven manuellt kan man prova att trampa ut den lite försiktigt så att den lossnar. Det läcker ut bromsolja då så man ha lämpligt kärl att samla upp den med, det är inga större mängder, det är bara det lilla som ryms i oket som kommer, kanske 0.5 dl. Oftast lossnar kolven men det är inget kanonskott utan en relativt lugn rörelse och kolven stannar oftast upp i damasken. Sätt sen en klämtång på bromsslangen och stäng av tändningen så kommer det inte mer olja.
Om kolven inte är alldeles för skadad så går det att borsta av den med en lagom hård borste (som inte skrapar kolven, stålborste är inte helt lämpligt) och sen brukar jag köra fint sandpapper eller en sån där mattningsmatta som man kör med när man ska lacka. Annars är ny kolv inte så dyrt.
Sen tar man försiktigt bort gummidelarna från oket. Har man nya delar kan man dra loss snabbt och enkelt. Sen gäller det att slipa och rensa alla rostiga ytor där gummit ligger emot, speciellt i spåren.
När allt ser bra ut sätter du ihop i omvänd ordning. Det är alltid ett helvete att få in kolven i den yttre damasken och sen ner i den inre ringen, gummibitarna vill alltid andra saker än man själv. Men det brukar lösa sig till slut.
Du behöver även se till så att luftningsnippeln går att öppna. Om inte nippeln är öppen kan du inte få in kolven när du monterar och du kan inte heller lufta bromsarna efter att allt är återmonterat.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu tror jag du börjar förstå varför en verkstad inte kan göra denna typ av renovering för 4-500 per ok...
/puppa