• Pallas

    Vem renoverar bromsok i Uppsala/Enköping?

    Måste lämna in två bromsok på renovering men hittar ingen här i Uppsala som gör det. Trodde vilken firma som helst kunde göra en sån sak, men icke då.

    Jag skulle vilja ha dem blästrade, glidpinnar bortknackade och utbytta, nya packningar osv. Tanken var väl att det fick kosta 4-500 per ok, är det orimligt? Blästring är inte nödvändigt, men vore trevligt.

  • Svar på tråden Vem renoverar bromsok i Uppsala/Enköping?
  • Rabarbapuppa

    Förutom att jag inte vet vilken/vilka som kan göra detta jobb åt dig i dina trakter, så är min åsikt att summan inte är rimlig. 

    Hur lång tid tror du det tar att renovera upp ett ok? En timme kanske? (min gissningi iaf)
    En verkstad kostar vaddå i timmen? 800?
    Sen reservdelarna då, blir några kronor till.
    Ev. blästring.

    Och så moms på det.

    Nja... ett par tusen, minst.
    Förlåt om jag låter pessimistisk, men jag antar att jag bara är realistisk.

    /Puppa.

     

  • Pallas
    Rabarbapuppa skrev 2012-12-12 08:49:31 följande:
    Förutom att jag inte vet vilken/vilka som kan göra detta jobb åt dig i dina trakter, så är min åsikt att summan inte är rimlig. 

    Hur lång tid tror du det tar att renovera upp ett ok? En timme kanske? (min gissningi iaf)
    En verkstad kostar vaddå i timmen? 800?
    Sen reservdelarna då, blir några kronor till.
    Ev. blästring.

    Och så moms på det.

    Nja... ett par tusen, minst.
    Förlåt om jag låter pessimistisk, men jag antar att jag bara är realistisk.

    /Puppa.

     
    Du har nog rätt... Men vad kostar nya ok då?
  • Rabarbapuppa
    Pallas skrev 2012-12-12 10:29:05 följande:
    Du har nog rätt... Men vad kostar nya ok då?
    Dyrt. Vet inte hur det är på din bil, men sist jag köpte nya bak-ok till dåvarande Audi, det var några år sedan, så gick de nog på tre och ett halvt vill jag minnas. Styck.
    Det var standard bak-ok som satt på både A6 och S6, inga konstigheter. 

    Jag var i den sitsen att de låg an och verkstan tyckte inte längre att det var idé att renovera dem utan det var dags för byte av själva oken.

    /Puppa

     
  • Pallas
    Rabarbapuppa skrev 2012-12-12 13:19:04 följande:
    Dyrt. Vet inte hur det är på din bil, men sist jag köpte nya bak-ok till dåvarande Audi, det var några år sedan, så gick de nog på tre och ett halvt vill jag minnas. Styck.
    Det var standard bak-ok som satt på både A6 och S6, inga konstigheter. 

    Jag var i den sitsen att de låg an och verkstan tyckte inte längre att det var idé att renovera dem utan det var dags för byte av själva oken.

    /Puppa

     
    Jag köpte bakok till Passaten på Feltema och de har funkar felfritt. De kostade typ 6-700 st vill jag minnas. Det var därför jag tänkte att det kanske inte skulle vara så dyrt till Clion. Finns dock inte på Biltema, vilket jag tycker är lite konstigt.
  • Rabarbapuppa

    Å fasen. Ja det var konstigt. De bakoken du har på Clion måste väl sitta på en DRÖS franska småbilar? Att inte Feltema har det, det är hur skumt som helst.

    Kollat Skruvat.se?

    /P 

  • Pallas
    Rabarbapuppa skrev 2012-12-12 15:06:02 följande:
    Å fasen. Ja det var konstigt. De bakoken du har på Clion måste väl sitta på en DRÖS franska småbilar? Att inte Feltema har det, det är hur skumt som helst.

    Kollat Skruvat.se?

    /P 
    Det är framok jag ska ha, det är trummor bak. Har inte kollat skruvat, ska genast göra det!
  • Pallas

    Kollar skruvat nu, de kostar 2777 kr/st, det gör det uteslutet att köpa nya...

  • Pallas

    Nä, jag får lov att fixa dem själv helt enkelt, trots att det tar emot. Hur gör man?

    Fick tips om någon vätska man kunde lägga dem i för att få bort onödig rost, vad kan det har varit? Nån syra? Var beställer man packningar? 

  • Rabarbapuppa
    Pallas skrev 2012-12-12 15:49:58 följande:
    Nä, jag får lov att fixa dem själv helt enkelt, trots att det tar emot. Hur gör man?

    Fick tips om någon vätska man kunde lägga dem i för att få bort onödig rost, vad kan det har varit? Nån syra? Var beställer man packningar? 
    Nej någon slags syra är livsfarligt inte bara för dig utan även för godset. 
    Att du skulle behöva doppa för att rengöra är ju bara den kosmetiska aspekten, den kan du ju glömma i det här läget. Det du rimligen har problem med är ju kolvarnas rörelse i oken. Och kanske då gummidamasker och anläggningsytor generellt och eventuella glidpinnar (för att rörelsen skall ske rätt).

    Kolla på Biltema för det är eventuellt en del verktyg / bromsoksfett etc som du behöver.
    http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/?page-accessories=1

    Du skall överhuvudtaget vara jävligt försiktig när du börjar ta isär så att inga öppna delar av oket får i sig rost och skit. T.ex. att inget kommer in i nipplar eller kolvens utrymme. Tänk på att stålborste repar lika mycket som den rengör i princip, så är det känsliga ytor bör du har en annan stark borste men av syntetisk typ.

    Om du ska ha eventuella gummidetajer (är det mer än bara damasker?) så måste du nog kolla en sprängskiss vilka dessa är. Finns det nåt Renault-forum du kan fråga på om någon har dylik skiss? 

    Nedan är en guide jag hittade på nätet i ett forum, osäker på vad det är för bil som avses, men det låter rätt generellt oavsett bilmärke:

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Det går att renovera bromsoken. Det brukar sitta ett dammskydd/damask i ytterkant på kolven och en gummipackning/ring innanför. Om inte kolven går att trycka in med en polygrip eller rörtång så kan en renovering vara lämplig. 

    Man behöver oftast inte ta av oket från bilen utan det går att göra med oket kvar på bilen. Är det enkelt att lossa oket så kan det dock vara bekvämare att göra det vid arbetsbänken.

    Får man inte ut kolven manuellt kan man prova att trampa ut den lite försiktigt så att den lossnar. Det läcker ut bromsolja då så man ha lämpligt kärl att samla upp den med, det är inga större mängder, det är bara det lilla som ryms i oket som kommer, kanske 0.5 dl. Oftast lossnar kolven men det är inget kanonskott utan en relativt lugn rörelse och kolven stannar oftast upp i damasken. Sätt sen en klämtång på bromsslangen och stäng av tändningen så kommer det inte mer olja.

    Om kolven inte är alldeles för skadad så går det att borsta av den med en lagom hård borste (som inte skrapar kolven, stålborste är inte helt lämpligt) och sen brukar jag köra fint sandpapper eller en sån där mattningsmatta som man kör med när man ska lacka. Annars är ny kolv inte så dyrt.

    Sen tar man försiktigt bort gummidelarna från oket. Har man nya delar kan man dra loss snabbt och enkelt. Sen gäller det att slipa och rensa alla rostiga ytor där gummit ligger emot, speciellt i spåren.
    När allt ser bra ut sätter du ihop i omvänd ordning. Det är alltid ett helvete att få in kolven i den yttre damasken och sen ner i den inre ringen, gummibitarna vill alltid andra saker än man själv. Men det brukar lösa sig till slut.

    Du behöver även se till så att luftningsnippeln går att öppna. Om inte nippeln är öppen kan du inte få in kolven när du monterar och du kan inte heller lufta bromsarna efter att allt är återmonterat.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Nu tror jag du börjar förstå varför en verkstad inte kan göra denna typ av renovering för 4-500 per ok...

    /puppa 
  • Rabarbapuppa
    Pallas skrev 2012-12-12 15:24:18 följande:
    Kollar skruvat nu, de kostar 2777 kr/st, det gör det uteslutet att köpa nya...
    Då var jag inte ute och cyklade med priset på mina Audi-ok då....
    Då bytte jag ok bak. Fram vill jag inte ens tänka på priset, 4-kolvsok....

    /Puppa
     
  • Allante

    I normalfallet är bromsok fram billiga
    och bromsok bak där klossarna är par-
    keringsbroms/handbroms svindyra 

  • Pallas
    Allante skrev 2012-12-15 16:34:33 följande:
    I normalfallet är bromsok fram billiga
    och bromsok bak där klossarna är par-
    keringsbroms/handbroms svindyra 
    Konstigt att bakoket till min Passat var så överkomligt och framoket till en nästan 20 år gammal liten Clio kostar 4 ggr så mycket. Blir inte klok på detta! Kanske du kan hjälpa mig googla fram några priser på framok? 

    Jag har två röda Clios av 94 års modell. De har två olika bromssystem fram - den ena har Lucas, den andra har något annat (kan inte se något märke för de är så rostiga). Varför i hela världen har de olika system? 
  • Nyfikna72

    olika fabrikat på tex bromssystem kan en tillverkare ha för att säkerställa leveranser. Det kan tex vara Bendix eller Lucas och då kan de alternera i brist på det ena.
    Är det nån som har frågor om delar eller nåt sånt så fråga gärna. Har hållt på med bilar i typ 25 år.
    / Stefan 

Svar på tråden Vem renoverar bromsok i Uppsala/Enköping?