Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Dramatic Chipmunk

Vad är en kanack?

Hörde det ordet men förstår inte vad det är och google sviker mig så det kanske är ovanligt.
    Någon som hört det förut?

Kanske ska tillägga att det sades av en dam på över 80 år så det kanske är ett uråldrigt uttryck/benämning.

• Svar på tråden Vad är en kanack?
  • Mizzii
    Jag vet inte själv vad det är men hörde det av en idiot som skrek det till de utländska andra ungdommarna på min skola då man var yngre.

• Anghammarad

Någon från sydöstra Europa, framförallt Balkan.

Skulle tro att uttrycket är rätt begränsat till Östergötland och, precis som du misstänker, rätt gammalt. Jag har inte hört det sedan tidigt åttiotal.   

• Dramatic Chipmunk
    Anghammarad skrev 2012-12-10 11:07:28 följande:

Skulle tro att uttrycket är rätt begränsat till Östergötland och, precis som du misstänker, rätt gammalt. Jag har inte hört det sedan tidigt åttiotal.   

Aha, intressant! Bor i Norrköping så det kan ju stämma. Tack för svar!
  • hymafr

En kanack är en utlänning med mörkt/svart hår, dvs inte mörkhyad som en afrikan utan mer som en sydeuropé.

• Dramatic Chipmunk
    Mizzii skrev 2012-12-10 11:07:17 följande:
    Jag vet inte själv vad det är men hörde det av en idiot som skrek det till de utländska andra ungdommarna på min skola då man var yngre.

Hm, inget positivt uttryck alltså. Damen i fråga sa det i en mening som inte verkade negativ dock men nu när jag tänker efter så kanske det var det. Hon sa liksom bara den meningen som ett konstaterande och pratade vidare om annat sedan.
  • Dramatic Chipmunk
    hymafr skrev 2012-12-10 11:11:39 följande:
    En kanack är en utlänning med mörkt/svart hår, dvs inte mörkhyad som en afrikan utan mer som en sydeuropé.

Okej, så vissa gamla människor som fortfarande inte förstått att man inte längre ska säga typ neger kanske använde/r kanack utan att tänka på att det inte är okej. Nej, usch, nu griper jag efter halmstrån, vill inte tro att min mormor hade rasistiska åsikter.
  • Dulishious

Ordet härstammar från Tyskland och syftar till någon från Balkan/syd-Europa.

• Mandelsassa

Där har du fel Det sägs i skåne också av den äldre generationen.

Anghammarad skrev 2012-12-10 11:07:28 följande:

♥ W 27sept ♥
  • Ochcho123
    Etymologi och historik[redigera | redigera wikitext]

Ordet "kanak" härstammar från kanaka maoli, ett hawaiiskt ord som under 1800-talet [källa behövs] användes utan urskillning av europeiska upptäcktsresande, handelsmän och missionärer i Oceanien om alla öbor i Stilla havet. Innan européerna kom fanns ingen enad stat i Nya Kaledonien, och ingen gemensam benämning användes om dess invånare.[1]

Senare blev "kanak" ett ord som användes mer eller mindre nedlåtande om enbart de melanesiska invånarna i Nya Kaledonien. Från och med 1960-talet har melanesier tagit upp ordet som självbenämning och ordet har nu en identitetsskapande innebörd som en av symbolerna för den melanesiska befolkningen.[2]

Andra ord har under senare tid nybildats från ordet kanak: Kanaky är ett etnopolitiskt namn för huvudön eller hela territoriet.[3]Kanéka är en musikalisk genre som förknippas med kanakerna. I stil är det en form av reggae med tillägg av flöjter, slagverk och harmonier. Kanéka har ofta politiska texter och sjungs på drehu, paici eller andra melanesiska språk eller på franska. Kanakas kallades människor från Stilla havsöarna som bortfördes till Australien, Chile eller Kanada för att utföra tvångsarbete under 1800-talet.

Svar på tråden Vad är en kanack?